kött= djurplågeri?

Du pratar om stumulering för kon. Och jag skriver bland annat om hur korna vill ha det, hur en kos vardag ser ut och hur man skulle få arrangera 'året runt betesdrift' och hur mycket mer än bara smälla upp ett staket som det skulle innebära.

Och jag har bett dig svara på vilken typ av stimuli som skulle tillgodoses om korna fick vara ute året runt med hall samt vad skillnaden skulle vara att ha ligghall + foderbord utomhus jämfört med inomhus som du ser det.
I mitt första inlägg svarade jag utifrån att korna var uppbundna, vilket du senare skrev att de inte är.
Det viktigaste är väl att de har yta att röra sig på.

Men det är väl inte så svårt att föreställa sig skillnader mellan utomhus- och inomhusmiljö i fråga om stimulans? Saker som händer utanför hagen, dofter ljud etc. Kor är ju väldigt observanta djur.
 
Jag tror inte de behöver människan. Möjligen i den meningen att fler överlever. Det finns undersökningar på åtminstone grisar som visar att de har sitt naturliga beteende väl bevarat.
Något djurslag kanske fixar det (i rätt miljö) men generellt sett så far domesticerade djur väldigt illa "i frihet". Gatuhundar, kattkolonier... Alla djur har "naturliga beteenden" (vad menar du med det?) men det garanterar ingenting. Katter är duktiga på att jaga sin egen mat men inte mår de bra utan människors skydd för det.
 
Är det förresten försvarbart att odla grönsaker??? Jag menar, de är ju också levande.... Lite skillnad om det såna som fått växa fritt ute i naturen, haft ett bra liv liksom:D

Hörde dessutom på radion att DNA-mässigt är svampar mer besläktade mer djur än med växter:laugh:, bör man då verkligen äta dessa, som vegetarian??:confused::confused::confused:
 
Något djurslag kanske fixar det (i rätt miljö) men generellt sett så far domesticerade djur väldigt illa "i frihet". Gatuhundar, kattkolonier... Alla djur har "naturliga beteenden" (vad menar du med det?) men det garanterar ingenting. Katter är duktiga på att jaga sin egen mat men inte mår de bra utan människors skydd för det.

Det finns ju både katt- och hund-raser som inte har tillräckligt med jaktinstinkter kvar och också är "för trygga" sas och därför skulle riskera skada sig/bli byten etc för att de inte är skygga/försiktiga/skeptiska etc nog.

Jag vet att ingen av mina hundar jag haft skulle klarat sig i det vilda. Det är ingen osund ras. Men de har inte nog jakt i sig.
Många raskatter känner jag också saknar de naturliga instinkter som kan finnas mer av i tex bondkatter.

Ska djur släppas ut måste de ju också vara i rätt miljö, klimat etc. Vi har ju flyttat runt dem en hel del..
 
Något djurslag kanske fixar det (i rätt miljö) men generellt sett så far domesticerade djur väldigt illa "i frihet". Gatuhundar, kattkolonier... Alla djur har "naturliga beteenden" (vad menar du med det?) men det garanterar ingenting. Katter är duktiga på att jaga sin egen mat men inte mår de bra utan människors skydd för det.
Nu äter jag varken katt eller hund men är rätt övertygad om att lantbrukets produktionsdjur skulle överleva utan människan. Det skulle bli ett hårdare liv men det skulle gå.
 
Nu äter jag varken katt eller hund men är rätt övertygad om att lantbrukets produktionsdjur skulle överleva utan människan. Det skulle bli ett hårdare liv men det skulle gå.

Kor som har kalv skulle ha det svårt, de producerar mycket mer mjölk än kalven behöver. De skulle få mjölkstockning och juverinflammation.

Grisar borde klara sig hyfsat, finns ju en del gris/vildsvinshybrider där ute..sett helt galet stora på jaktbilder från USA...
 
Nu äter jag varken katt eller hund men är rätt övertygad om att lantbrukets produktionsdjur skulle överleva utan människan. Det skulle bli ett hårdare liv men det skulle gå.
Det är därför herrelösa kor i Indien inte stannar inne i stan för att äta sopor utan lugnt på egen hand lunkar ut på landsbygden för ett stilla liv i fred? ;) http://www.nytimes.com/2008/11/05/world/asia/05india.html

Genom historien har det ju hänt att förvildade populationer av t ex häst och gris har uppstått och överlevt. Men många domesticerade djurslag har levt så länge och nära människan att de söker sig till människor även i vilt tillstånd. Min poäng var att det som är "naturligt" för domesticerade djur är att leva tillsammans med människor.
 
Kor som har kalv skulle ha det svårt, de producerar mycket mer mjölk än kalven behöver. De skulle få mjölkstockning och juverinflammation.

Grisar borde klara sig hyfsat, finns ju en del gris/vildsvinshybrider där ute..sett helt galet stora på jaktbilder från USA...
Nja, utan det högvärdiga foder vi ger dem skulle de troligen inte mjölka så mycket..... Bara att se på t ex köttdjuren
 
Nu äter jag varken katt eller hund men är rätt övertygad om att lantbrukets produktionsdjur skulle överleva utan människan. Det skulle bli ett hårdare liv men det skulle gå.
Men hur menar du? Skulle man bara öppna alla portarna och fösa ut djuren i skogen (vems skog?) och glatt ropa -Ha de så bra! Ochsen...?? Skulle djuren lyckliga trava iväög och bli fria, vilda och lyckliga?
 
Nej, man kan inte släppa ut domesticerade djur i "naturen" och förvänta sig att de ska klara sig själva. Det är ju ett av problemen med folk som lämnar sina katter vind för våg med argumentet att "dom äter ju råttor!" Katterna klarar sig inte särskilt länge och mår definitivt inte bra. Jag har sett alltför många utmärglade katter som skulle göra vad som helst för ett varmt hem med mat och trygghet. Detsamma gäller majoriteten av alla våra "husdjur", inklusive hästar etc. Jag kan i skrivande stund inte komma på något domesticerat djur som skulle må bra och frodas "ute i skogen" på egen hand.

Det är lite Vildmarksromantik i detta också, att vilda djur lever såna fantastiska och lyckliga liv. Ta vildhästar t.ex. - där finns knappast en enda vildhäst som dör en "bra död" dvs utan smärta/lidande/skräck. De dör av rovdjursattacker, svält/törst (i områden med torka), ålderdom (dvs svältdöden då tänderna slitits ner), kolik, benbrott som gör att de inte kan förflytta sig, osv osv osv. Samma sak gäller de flesta vilda djur. De trillar sällan ner ögonblickligt döda av en oväntad hjärtattack.

Jag har aldrig haft någon romantisk bild av lyckliga djur i skogen. Något inlägg längre ner har jag skrivit att jag iskallt räknar med att det kommer selekteras hårt bland de utsläppta djuren. Förmodligen kommer de allra flesta att dö. Men det gäller inte bara domesticerade djur, utan alla djur som är uppväxta i fångenskap. Ja, det gäller de allra flesta djur överhuvudtaget. En stor del av vilda djur dör också, och det är inga smärtfria snabba dödar för de flesta.
Men att de domesticerade djuren på något sätt skulle vara beroende av oss, nej det tror jag inte. Om så vore skulle gatuhundar och vildkatter inte existera alls. Då skulle det inte finnas "förrymda kanin"-kolonier i till exempel Halland, det skulle inte finnas katter som lever på soptippar. Men det gör det, trots att ingen människa är där och sköter dem.
Många vilda eller förvildade djur lever av oss, definitivt. Vi underlättar för såväl fiskmåsar som björnar, omedvetet. Men de är på inget sätt beroende av oss för sin överlevnad.

Känner att jag bör tillägga att jag inte menar att vi ska släppa ut våra husdjur. Jag menar bara att argumentet att de är beroende av oss inte håller, när de uppenbarligen klarar sig utan människor på många ställen runt om i världen.
 
Jag har aldrig haft någon romantisk bild av lyckliga djur i skogen. Något inlägg längre ner har jag skrivit att jag iskallt räknar med att det kommer selekteras hårt bland de utsläppta djuren. Förmodligen kommer de allra flesta att dö. Men det gäller inte bara domesticerade djur, utan alla djur som är uppväxta i fångenskap. Ja, det gäller de allra flesta djur överhuvudtaget. En stor del av vilda djur dör också, och det är inga smärtfria snabba dödar för de flesta.
Men att de domesticerade djuren på något sätt skulle vara beroende av oss, nej det tror jag inte. Om så vore skulle gatuhundar och vildkatter inte existera alls. Då skulle det inte finnas "förrymda kanin"-kolonier i till exempel Halland, det skulle inte finnas katter som lever på soptippar. Men det gör det, trots att ingen människa är där och sköter dem.
Många vilda eller förvildade djur lever av oss, definitivt. Vi underlättar för såväl fiskmåsar som björnar, omedvetet. Men de är på inget sätt beroende av oss för sin överlevnad.

Känner att jag bör tillägga att jag inte menar att vi ska släppa ut våra husdjur. Jag menar bara att argumentet att de är beroende av oss inte håller, när de uppenbarligen klarar sig utan människor på många ställen runt om i världen.
Men då menar jag, att vi har ett ansvar gentemot de domesticerade djuren, att ta hand om dem på ett värdigt och bra sätt. En vild Tarpan är inte detsamma som ett engelskt fullblod t.ex. En svensk mjölkko med sitt enorma juver är inte detsamma som ... ja, någon vild form av nötkreatur. Som kan "återgå till ett vilt tillstånd" som aldrig existerat. En Chihuahua är inte en varg. Osv. Det är vi människor som avlat fram alla dess raser och därmed sett till att de inte längre är det minsta anpassade till ett liv på egen hand i svensk skog och mark.

Ok, kaniner är ett undantag, i vart fall vissa kaninraser. De kan nog klara sig hyfsat i södra Sverige, skulle jag tro. Men släpp papegojorna fria? Njae, inte här i alla fall Och gatuhundar och -katter lever ofta bedrövliga liv som de inte förtjänar. De är inte förvildade av eget val utan har blivit utkastade, eller fötts på gatan av herrelösa tikar.
 
Men då menar jag, att vi har ett ansvar gentemot de domesticerade djuren, att ta hand om dem på ett värdigt och bra sätt. En vild Tarpan är inte detsamma som ett engelskt fullblod t.ex. En svensk mjölkko med sitt enorma juver är inte detsamma som ... ja, någon vild form av nötkreatur. Som kan "återgå till ett vilt tillstånd" som aldrig existerat. En Chihuahua är inte en varg. Osv. Det är vi människor som avlat fram alla dess raser och därmed sett till att de inte längre är det minsta anpassade till ett liv på egen hand i svensk skog och mark.

Ok, kaniner är ett undantag, i vart fall vissa kaninraser. De kan nog klara sig hyfsat i södra Sverige, skulle jag tro. Men släpp papegojorna fria? Njae, inte här i alla fall Och gatuhundar och -katter lever ofta bedrövliga liv som de inte förtjänar. De är inte förvildade av eget val utan har blivit utkastade, eller fötts på gatan av herrelösa tikar.

Hehe, du har nog missat lite i diskussionen. Ett par inlägg bak skrev jag om just raser, både om extrem rasavel, exotiska sällskapsdjur och om vad som händer om man släpper ut dem. Självklart kommer en mops som inte ens kan gå en vanlig promenad runt kvarteret utan att få andnöd klara sig särskilt länge om den skulle sättas ut på egen hand. Det innebär inte att alla hundar kommer stryka med. Det innebär att de bäst anpassade kommer överleva, precis som hos vilda djur.

Och igen, det jag menar är att djuren som art klarar sig fint utan oss. Frågan är om vi vill att de ska göra det. Det är trots allt ganska trevligt med husdjur ;)
 
Hehe, du har nog missat lite i diskussionen. Ett par inlägg bak skrev jag om just raser, både om extrem rasavel, exotiska sällskapsdjur och om vad som händer om man släpper ut dem. Självklart kommer en mops som inte ens kan gå en vanlig promenad runt kvarteret utan att få andnöd klara sig särskilt länge om den skulle sättas ut på egen hand. Det innebär inte att alla hundar kommer stryka med. Det innebär att de bäst anpassade kommer överleva, precis som hos vilda djur.

Och igen, det jag menar är att djuren som art klarar sig fint utan oss. Frågan är om vi vill att de ska göra det. Det är trots allt ganska trevligt med husdjur ;)
Ok - jag erkänner; jag har inte läst hela tråden..... Jag blir så trött av vegetaraian-diskussioner som ändå aldrig egentligen leder någonstans utan mest blir munhuggande, att jag hade inte tänkt skriva här. Jag är själv vegetarian/nästanvegan men gillar att filosofera kring det hela - åt bägge hållen! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp