kött= djurplågeri?

Angående ekologiskt så är vad jag förstått det inte lika med klimatsmart.

Gammal artikel, men läst något färskare om samma sak också :
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6019681

Jag köper i första hand ekologiskt svenskt, sedan svenskt och sist ekologiskt utomlands. Svenskt bland annat för kortare transporter.
Gällande kött så äter jag det, men försöker vara noga med var det kommer ifrån.
Köpte senast en fjärdedelsko från en lokal bonde. Men erkänner att det hänt jag ätit en pizza med skinka på som jag inte vet var den kom ifrån. :/
 
Jag är duktig i den mån jag orkar. Jag väljer mina strider. Jätteräkor äter jag inte alls numer. Köper ekologiskt kött eller från små producenter som levererar till Stockholm. Kyckling köper jag billigt via en kollega, vill inte köpa i kyldisken... Det finns bra möjligheter och stort utbud tycker jag, och jag äter ofta vegetariskt men serverar kött i någon form för partnerns skull då denne har en enorm ämnesomsättning och problem med att ersätta kött med baljväxter.
 
Jag låg och tänkte på den här tråden när jag skulle somna igår. Den är så intressant ur många perspektiv!

Jag funderar på en sak angående bete mm för mjölkkor. Som man kan se i tråden (och på många andra ställen både på internet och irl) tycker många att vi ska värna om beteslagstiftningen eftersom den är så unik för Sverige. Jag vill börja med att understryka att jag tycker det är bra att vi har en beteslagstiftning! Jag anser dock att den måste moderniseras. Den skrevs för mer än 30 år sen och det har hänt otroligt mycket i svensk mjölkproduktion sen början av 1980-talet. I en del fall kostar den pengar och förhindrar utveckling/utbyggnation/nybyggnation, vilket inte är av godo.

Anyway.

Ni som skriver om att det är viktigt att den finns kvar, och att produktionsdjur inte sköts på ett naturligt sätt. Jag antar att ni har häst? Eller har haft? Eller är engagerade på ett eller annat sätt i hästbranschen? Det finns säkert undantag, men generellt sett är ju vi härinne oftast hästintresserade :).

Har ni era hästar på bete minst tre månader per år (fyra i Skåne, Blekinge och Halland)? Med bete avses 80% gräsbeväxt mark och max 5-7 hästar per hektar (beroende på vart man bor). Journalför ni om ni tar in hästarna ibland?

Har ni era hästar på lösdrift?

Får de fri tillgång på grovfoder?

Det kan tyckas vara en tillspetsad diskussion, men i anslutning till huruvida det är ok att ha sällskapsdjur kontra att äta kött tycker jag definitivt man bör lyfta frågan om hur vi håller våra hästar! Det är minst sagt onaturligt i de allra flesta fall.
 
Jag låg och tänkte på den här tråden när jag skulle somna igår. Den är så intressant ur många perspektiv!

Jag funderar på en sak angående bete mm för mjölkkor. Som man kan se i tråden (och på många andra ställen både på internet och irl) tycker många att vi ska värna om beteslagstiftningen eftersom den är så unik för Sverige. Jag vill börja med att understryka att jag tycker det är bra att vi har en beteslagstiftning! Jag anser dock att den måste moderniseras. Den skrevs för mer än 30 år sen och det har hänt otroligt mycket i svensk mjölkproduktion sen början av 1980-talet. I en del fall kostar den pengar och förhindrar utveckling/utbyggnation/nybyggnation, vilket inte är av godo.

Anyway.

Ni som skriver om att det är viktigt att den finns kvar, och att produktionsdjur inte sköts på ett naturligt sätt. Jag antar att ni har häst? Eller har haft? Eller är engagerade på ett eller annat sätt i hästbranschen? Det finns säkert undantag, men generellt sett är ju vi härinne oftast hästintresserade :).

Har ni era hästar på bete minst tre månader per år (fyra i Skåne, Blekinge och Halland)? Med bete avses 80% gräsbeväxt mark och max 5-7 hästar per hektar (beroende på vart man bor). Journalför ni om ni tar in hästarna ibland?

Har ni era hästar på lösdrift?

Får de fri tillgång på grovfoder?

Det kan tyckas vara en tillspetsad diskussion, men i anslutning till huruvida det är ok att ha sällskapsdjur kontra att äta kött tycker jag definitivt man bör lyfta frågan om hur vi håller våra hästar! Det är minst sagt onaturligt i de allra flesta fall.
Mina går på lösdrift, dom har 4 ggr mer bete än dom orkar äta på en sommar. Stor halmad ligghall
Jag skulle aldrig få för mig att ställa en häst i en box. Nyårsafton står dom inne några timmar i boxen eller om det är storm
 
Min häst går "på bete" dagtid året om, i den mån det finns "bete" på vintern. Men gräshagar året om, stora och med sällskap. Ute dygnet runt ca fyra månader, resten av året inne nattetid. Fri tillgång på grovfoder, ganska små kraftfodergivor.

Inte lösdrift pga att jag inte känner till någon vettig i närområdet, men jag räknar med att hitta en vad det lider.

Ca en häst/ha när det gäller ytan. Alltid sällskap i hagen. Ute varje dag hela dagen vintertid utom vid enstaka stormar (västkusten).

Jag har drygt tre mil till stallet pga att jag vill erbjuda min häst dessa resurser.
 
@athena Så länge vi har mjölkkor så tycker jag absolut att beteskravet ska kvarstå; det är väl det minsta man kan erbjuda dem. Framtiden ligger inte i att försämra för djuren - tvärtom.

Mina hästar går ute dygnet runt ca sex månader om året, på stora ytor. Andra halvan om året går de på lösdrift. Fri tillgång till hö.
 
Jag låg och tänkte på den här tråden när jag skulle somna igår. Den är så intressant ur många perspektiv!

Jag funderar på en sak angående bete mm för mjölkkor. Som man kan se i tråden (och på många andra ställen både på internet och irl) tycker många att vi ska värna om beteslagstiftningen eftersom den är så unik för Sverige. Jag vill börja med att understryka att jag tycker det är bra att vi har en beteslagstiftning! Jag anser dock att den måste moderniseras. Den skrevs för mer än 30 år sen och det har hänt otroligt mycket i svensk mjölkproduktion sen början av 1980-talet. I en del fall kostar den pengar och förhindrar utveckling/utbyggnation/nybyggnation, vilket inte är av godo.

Anyway.

Ni som skriver om att det är viktigt att den finns kvar, och att produktionsdjur inte sköts på ett naturligt sätt. Jag antar att ni har häst? Eller har haft? Eller är engagerade på ett eller annat sätt i hästbranschen? Det finns säkert undantag, men generellt sett är ju vi härinne oftast hästintresserade :).

Har ni era hästar på bete minst tre månader per år (fyra i Skåne, Blekinge och Halland)? Med bete avses 80% gräsbeväxt mark och max 5-7 hästar per hektar (beroende på vart man bor). Journalför ni om ni tar in hästarna ibland?

Har ni era hästar på lösdrift?

Får de fri tillgång på grovfoder?

Det kan tyckas vara en tillspetsad diskussion, men i anslutning till huruvida det är ok att ha sällskapsdjur kontra att äta kött tycker jag definitivt man bör lyfta frågan om hur vi håller våra hästar! Det är minst sagt onaturligt i de allra flesta fall.
Här går hästarna på lösdrift. Naturhage med ligghall, möjlighet att beta/plocka det som finns året om samt begränsad fri tillgång på hösilage (småmaskigt hönät). Inget kraftfoder. Ca fyra månader om året går dom på fullt bete.
 
Problemet är ju att allt mer produktion flyttar utomlands istället. Då tappar vi all kontroll och jag kan garantera dig att INGA mjölkkor går på bete.
Då får man bygga varumärket kring hur bra våra svenska kor har det och göra kunderna medvetna om skillnaden; som med grisarna. Kosläppet på våren är ju ett jippo som många uppskattar och som säkerligen bidrar till att människor känner att våra kor har det bra, när de ser glädjen hos korna.
 
Då får man bygga varumärket kring hur bra våra svenska kor har det och göra kunderna medvetna om skillnaden; som med grisarna. Kosläppet på våren är ju ett jippo som många uppskattar och som säkerligen bidrar till att människor känner att våra kor har det bra, när de ser glädjen hos korna.

Det har man faktiskt försökt göra i de tjugo år vi varit medlemmar i EU men det verkar uppenbarligen inte fungera. Självförsörjningsgraden på fläskkött har sjunkit med 15 procentenheter i Sverige de senaste tio åren, även om importen har minskat det senaste åren (pga konsumentupplysning?) ska man vara medveten om att även i den produktionen har vi särregler som gjort att otroligt många företag slagits ut! Det som händer med mjölken just nu är att den riskerar gå samma väg som fläskproduktionen. Det vill vi inte!
 
Det har man faktiskt försökt göra i de tjugo år vi varit medlemmar i EU men det verkar uppenbarligen inte fungera. Självförsörjningsgraden på fläskkött har sjunkit med 15 procentenheter i Sverige de senaste tio åren, även om importen har minskat det senaste åren (pga konsumentupplysning?) ska man vara medveten om att även i den produktionen har vi särregler som gjort att otroligt många företag slagits ut! Det som händer med mjölken just nu är att den riskerar gå samma väg som fläskproduktionen. Det vill vi inte!

Jag håller med dig -det är tyvärr dit vi är på väg. Men det finns uppstickare som utmanar dom stora. Nu ska snart Wermlands mejeri starta upp igen med ny ägare. Det ligger i Nysäter, mellan Säffle och Arvika här i Värmland. Tyvärr inte med KRAV-mjölk, men ändå. Mjölken kommer att kosta mer än Arlas, men hur mycket vet jag inte. Jag är rädd att det blir såhär: Först kommer folk att tycka att det är roligt att dom startat igen och köpa mjölken, men sedan så kommer dom att tröttna på att den fortfarande kostar mer och börja köpa den billiga mjölken igen.
 
Jag håller med dig -det är tyvärr dit vi är på väg. Men det finns uppstickare som utmanar dom stora. Nu ska snart Wermlands mejeri starta upp igen med ny ägare. Det ligger i Nysäter, mellan Säffle och Arvika här i Värmland. Tyvärr inte med KRAV-mjölk, men ändå. Mjölken kommer att kosta mer än Arlas, men hur mycket vet jag inte. Jag är rädd att det blir såhär: Först kommer folk att tycka att det är roligt att dom startat igen och köpa mjölken, men sedan så kommer dom att tröttna på att den fortfarande kostar mer och börja köpa den billiga mjölken igen.

Finns viss risk att det blir så, men det är ändå en medveten våg som drar fram - gäller att rida på den! Jag ska på studiebesök till Nysäter om nån vecka, det ska bli spännande :).
 
importen har minskat det senaste åren (pga konsumentupplysning?)
Det är ju till syvende och sist kunderna som bestämmer vad de vill ha. Vissa vill ha mjölk och kött och då gäller det att få dem att välja svenskt. Det behöver inte vara billigast; men bäst. Sen finns det andra kunder, som jag, som av olika anledningar alltmer släpper kött och mjölkprodukter för att gå över till vegalternativ. Vill man sälja till dem, får man erbjuda ekologiska grönsaker istället.

Vi har ett fantastiskt djurskydd i vårt land, det ska vi vara rädda om. Stödet för att behålla och även utveckla djurskyddet är oerhört starkt. Att försämra det är att skjuta sig själv i foten.
 
Det är ju till syvende och sist kunderna som bestämmer vad de vill ha. Vissa vill ha mjölk och kött och då gäller det att få dem att välja svenskt. Det behöver inte vara billigast; men bäst.

Jag önskar att du hade rätt. Tyvärr får vi inte betalt för de svenska mervärdena idag, och jag ser faktiskt inte att vi gör det i en framtid heller. Det gäller inte bara animalieproduktion utan all livsmedelsproduktion, och i förlängningen även annan produktion. En del har ju faktiskt redan har flyttat utomlands (tekoindustrin och bilindindustrin för att ta några exempel). Det påverkar på många sätt men få branscher påverkar landet Sverige så mycket som när livsmedelsindustrin flyttar utomlands. Den är dessutom en bransch som är mycket svår och långsam att bygga upp tillbaka igen.
 
Tänkte bara tillägga att jag inte journalför de nätter hästen får stå inne på sommaren. Det är ju inte mitt arbete att ha häst, så journaler verkar lite skruvat. Men om jag minns rätt har hon stått inne två nätter den här sommaren för att få lite torrare underlag (vi har tung lermark och det har varit en blöt sommar), och så en natt då hovslagaren skulle dyka upp före klockan sju på morgonen, och jag helt enkelt var orolig för att inte hinna dit före honom. Då fick hästen stå inne av praktiska skäl.

Men alltså, i vårt stall anses det att tävlingshästar (dressyr) kan gå på bete dygnet runt och prestera. Förra året gick i princip en av juniorryttarna ut i hagen, hämtade hästen, lastade och åkte till junior-SM. Samma häst går ute nu också, och tävlas i S:t George.

Jag vet att många som har ridhäst säger att det är omöjligt, men de är välkomna till oss för att få se att det är fullt möjligt. :)

Riksanläggningarna är ju också igång med lösdrift nu, så vi kommer ju inom kort att ha nyutexaminerade hippologer som är vana vid lösdrift från sin utbildning. Det tycker jag är bra.

Men visst, jag fattar att det är helt orimligt att en bonde lägger lika mycket individuell tid på varje ko, som jag lägger på min häst. (Även om man räknar bort ridningen.) Jag behöver ju också bara hitta en anläggning som jag tycker är bra nog och som har plats för mig och min enda häst. Jag behöver inte hitta nya uppstallningsformer för hundratals djur, eller bygga nya sådana. Den skillnaden fattar jag naturligtvis.
 
Det jag egentligen far efter @Petruska är dubbelmoralen... man kan ha starka åsikter om att mjölkkor ska ut på bete men har inga problem med att hålla fyra egna tävlingshästar i rasthage (om ens det).
Jag förstår det. Och jag ser också den dubbelmoralen. Eftersom jag befarade att du tänkte dig att jag var en av de dubbelmoralistiska (eller vad det heter), tänkte jag att det är bäst att jag ger en utförlig beskrivning. Jag låter det kosta tid och pengar (restid, bensin) att ha en hästhållning jag kan stå för.

Jag brukar tänka att om jag hade en sällskapsgris, skulle jag inte låta grisuppfödaren som jag är granne med på landet ta hand om den när jag åkte bort, utan jag skulle leta noga efter ett lite trevligare ställe.

Ser man till köttproduktionens djurhållning, så tror jag ju att det skulle vara lättare att få den trevligare, om köttet hade en mindre roll i maten. Dvs om vi totalt sett åt betydligt mindre kött. (Och det köttet skulle högst troligt behöva vara betydligt dyrare. Vill folk inte betala, så får de väl äta linser.)
 
Det är ju till syvende och sist kunderna som bestämmer vad de vill ha. Vissa vill ha mjölk och kött och då gäller det att få dem att välja svenskt. Det behöver inte vara billigast; men bäst. Sen finns det andra kunder, som jag, som av olika anledningar alltmer släpper kött och mjölkprodukter för att gå över till vegalternativ. Vill man sälja till dem, får man erbjuda ekologiska grönsaker istället.

Vi har ett fantastiskt djurskydd i vårt land, det ska vi vara rädda om. Stödet för att behålla och även utveckla djurskyddet är oerhört starkt. Att försämra det är att skjuta sig själv i foten.

Det finns många länder med väl så bra livsmedelsproduktion som den svenska. På just kött finns det många länder som är mycket bättre, även om det också blir bättre här för varje år. Tittar man enkom på kvalitet så finns det inte alltid anledning att välja svenskt.
 
Den är dessutom en bransch som är mycket svår och långsam att bygga upp tillbaka igen.
Precis - därför är det ju så bra med ett samlat grepp som Livsmedelsstrategin. När det rullar igång till våren, så blir det en samlad ansträngning för alla intressenter att se till att vi har fortsatt bra livsmedelsförsörjning i landet. Jag måste citera den här 24-årige fårbonden, tycker han har så härlig syn:

"Jag vill inte att Sverige ska bli en exportfabrik av industriell kyckling. Jag vill att Sverige ska bli det nya Italien, med blomstrande och innovativa gårdar. Där den potatis du äter på en gård inte är någon annan lik. Där terroir, jorden och Nordens säregna klimat blir den nya sensoriska basen för svensk mat. Jag vill att det engagemanget ska komma från människan, från bonden, från kocken och från företagaren. Men jag vill också att de resurser som staten investerar i svenskt lantbruk ska bidra till den utvecklingen. En nationell livsmedelsstrategi kan vara till god hjälp."

http://www.naringsbloggen.se/livsmedel/2015/05/13/lantbrukssverige-vi-maste-prata/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp