Se där.
Själv gillar jag inte zucchini, så varför jag ens odlade det är en gåta..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Se där.
Mina går på lösdrift, dom har 4 ggr mer bete än dom orkar äta på en sommar. Stor halmad ligghallJag låg och tänkte på den här tråden när jag skulle somna igår. Den är så intressant ur många perspektiv!
Jag funderar på en sak angående bete mm för mjölkkor. Som man kan se i tråden (och på många andra ställen både på internet och irl) tycker många att vi ska värna om beteslagstiftningen eftersom den är så unik för Sverige. Jag vill börja med att understryka att jag tycker det är bra att vi har en beteslagstiftning! Jag anser dock att den måste moderniseras. Den skrevs för mer än 30 år sen och det har hänt otroligt mycket i svensk mjölkproduktion sen början av 1980-talet. I en del fall kostar den pengar och förhindrar utveckling/utbyggnation/nybyggnation, vilket inte är av godo.
Anyway.
Ni som skriver om att det är viktigt att den finns kvar, och att produktionsdjur inte sköts på ett naturligt sätt. Jag antar att ni har häst? Eller har haft? Eller är engagerade på ett eller annat sätt i hästbranschen? Det finns säkert undantag, men generellt sett är ju vi härinne oftast hästintresserade .
Har ni era hästar på bete minst tre månader per år (fyra i Skåne, Blekinge och Halland)? Med bete avses 80% gräsbeväxt mark och max 5-7 hästar per hektar (beroende på vart man bor). Journalför ni om ni tar in hästarna ibland?
Har ni era hästar på lösdrift?
Får de fri tillgång på grovfoder?
Det kan tyckas vara en tillspetsad diskussion, men i anslutning till huruvida det är ok att ha sällskapsdjur kontra att äta kött tycker jag definitivt man bör lyfta frågan om hur vi håller våra hästar! Det är minst sagt onaturligt i de allra flesta fall.
Så länge vi har mjölkkor så tycker jag absolut att beteskravet ska kvarstå; det är väl det minsta man kan erbjuda dem. Framtiden ligger inte i att försämra för djuren - tvärtom.
Här går hästarna på lösdrift. Naturhage med ligghall, möjlighet att beta/plocka det som finns året om samt begränsad fri tillgång på hösilage (småmaskigt hönät). Inget kraftfoder. Ca fyra månader om året går dom på fullt bete.Jag låg och tänkte på den här tråden när jag skulle somna igår. Den är så intressant ur många perspektiv!
Jag funderar på en sak angående bete mm för mjölkkor. Som man kan se i tråden (och på många andra ställen både på internet och irl) tycker många att vi ska värna om beteslagstiftningen eftersom den är så unik för Sverige. Jag vill börja med att understryka att jag tycker det är bra att vi har en beteslagstiftning! Jag anser dock att den måste moderniseras. Den skrevs för mer än 30 år sen och det har hänt otroligt mycket i svensk mjölkproduktion sen början av 1980-talet. I en del fall kostar den pengar och förhindrar utveckling/utbyggnation/nybyggnation, vilket inte är av godo.
Anyway.
Ni som skriver om att det är viktigt att den finns kvar, och att produktionsdjur inte sköts på ett naturligt sätt. Jag antar att ni har häst? Eller har haft? Eller är engagerade på ett eller annat sätt i hästbranschen? Det finns säkert undantag, men generellt sett är ju vi härinne oftast hästintresserade .
Har ni era hästar på bete minst tre månader per år (fyra i Skåne, Blekinge och Halland)? Med bete avses 80% gräsbeväxt mark och max 5-7 hästar per hektar (beroende på vart man bor). Journalför ni om ni tar in hästarna ibland?
Har ni era hästar på lösdrift?
Får de fri tillgång på grovfoder?
Det kan tyckas vara en tillspetsad diskussion, men i anslutning till huruvida det är ok att ha sällskapsdjur kontra att äta kött tycker jag definitivt man bör lyfta frågan om hur vi håller våra hästar! Det är minst sagt onaturligt i de allra flesta fall.
Då får man bygga varumärket kring hur bra våra svenska kor har det och göra kunderna medvetna om skillnaden; som med grisarna. Kosläppet på våren är ju ett jippo som många uppskattar och som säkerligen bidrar till att människor känner att våra kor har det bra, när de ser glädjen hos korna.Problemet är ju att allt mer produktion flyttar utomlands istället. Då tappar vi all kontroll och jag kan garantera dig att INGA mjölkkor går på bete.
Då får man bygga varumärket kring hur bra våra svenska kor har det och göra kunderna medvetna om skillnaden; som med grisarna. Kosläppet på våren är ju ett jippo som många uppskattar och som säkerligen bidrar till att människor känner att våra kor har det bra, när de ser glädjen hos korna.
Det har man faktiskt försökt göra i de tjugo år vi varit medlemmar i EU men det verkar uppenbarligen inte fungera. Självförsörjningsgraden på fläskkött har sjunkit med 15 procentenheter i Sverige de senaste tio åren, även om importen har minskat det senaste åren (pga konsumentupplysning?) ska man vara medveten om att även i den produktionen har vi särregler som gjort att otroligt många företag slagits ut! Det som händer med mjölken just nu är att den riskerar gå samma väg som fläskproduktionen. Det vill vi inte!
Jag håller med dig -det är tyvärr dit vi är på väg. Men det finns uppstickare som utmanar dom stora. Nu ska snart Wermlands mejeri starta upp igen med ny ägare. Det ligger i Nysäter, mellan Säffle och Arvika här i Värmland. Tyvärr inte med KRAV-mjölk, men ändå. Mjölken kommer att kosta mer än Arlas, men hur mycket vet jag inte. Jag är rädd att det blir såhär: Först kommer folk att tycka att det är roligt att dom startat igen och köpa mjölken, men sedan så kommer dom att tröttna på att den fortfarande kostar mer och börja köpa den billiga mjölken igen.
Det är ju till syvende och sist kunderna som bestämmer vad de vill ha. Vissa vill ha mjölk och kött och då gäller det att få dem att välja svenskt. Det behöver inte vara billigast; men bäst. Sen finns det andra kunder, som jag, som av olika anledningar alltmer släpper kött och mjölkprodukter för att gå över till vegalternativ. Vill man sälja till dem, får man erbjuda ekologiska grönsaker istället.importen har minskat det senaste åren (pga konsumentupplysning?)
Det är ju till syvende och sist kunderna som bestämmer vad de vill ha. Vissa vill ha mjölk och kött och då gäller det att få dem att välja svenskt. Det behöver inte vara billigast; men bäst.
Jag förstår det. Och jag ser också den dubbelmoralen. Eftersom jag befarade att du tänkte dig att jag var en av de dubbelmoralistiska (eller vad det heter), tänkte jag att det är bäst att jag ger en utförlig beskrivning. Jag låter det kosta tid och pengar (restid, bensin) att ha en hästhållning jag kan stå för.Det jag egentligen far efter @Petruska är dubbelmoralen... man kan ha starka åsikter om att mjölkkor ska ut på bete men har inga problem med att hålla fyra egna tävlingshästar i rasthage (om ens det).
Det är ju till syvende och sist kunderna som bestämmer vad de vill ha. Vissa vill ha mjölk och kött och då gäller det att få dem att välja svenskt. Det behöver inte vara billigast; men bäst. Sen finns det andra kunder, som jag, som av olika anledningar alltmer släpper kött och mjölkprodukter för att gå över till vegalternativ. Vill man sälja till dem, får man erbjuda ekologiska grönsaker istället.
Vi har ett fantastiskt djurskydd i vårt land, det ska vi vara rädda om. Stödet för att behålla och även utveckla djurskyddet är oerhört starkt. Att försämra det är att skjuta sig själv i foten.
Precis - därför är det ju så bra med ett samlat grepp som Livsmedelsstrategin. När det rullar igång till våren, så blir det en samlad ansträngning för alla intressenter att se till att vi har fortsatt bra livsmedelsförsörjning i landet. Jag måste citera den här 24-årige fårbonden, tycker han har så härlig syn:Den är dessutom en bransch som är mycket svår och långsam att bygga upp tillbaka igen.