Kotsenskideinflammation?

Skruttan

Trådstartare
Nån som vet nåt om kotsenskideinflammation? Konvalecenstid och behandling?
Misstänker att min häst har det, har hårda gallor vid kotan på ena bak + visar lite hälta vid longering. Ytterst lite varm vid kotan...
Försöker få tag på vet, men det är ju inte det lättaste precis efter midsommar och i semestertider...

Vet tyvärr ingenting om just denna skada, men jag kan varmt rekommendera en relativt nyutkommen bok som heter "Hästens Konvalecens". Där finns mycket nyttig info om både behandling och konvalecens efter olika typer av skador. Tror att boken bland annat går att köpa via Ridsport.

Undra om inte min häst hade det, eller om dom trodde att hon hade det iaf. Vad jag vet så sprutade dom henne bara (som vanligt) och så fick hon gå i sjukhage i 3 veckor (som vanligt) och sen skritta igång.
Fast jag undrar om dom inte hade fel om det oxå.. när en annan vet undersökte henne hade hon förslitningar i broskligamenten vid kotorna, därav gallorna :smirk:

Jo, självklart ska jag ta ut en vet...
Ville bara veta om nån hade nån erfarenhet från nåt dylikt, hur lång konvalescens, hur det behandlas mm.

Min gamla häst hade detta och veterinären verkade ganska lugn beträffande det. Hade nog aldrig problem med hälta, men efter längre ritter blev gallan stenhård (kunde mjukas upp då och då).
Ett mycket bra skydd som fungerade bra för min häst var SMB (Professional choice) som faktiskt kunde hålla gallan i schack. Annars red jag i princip som vanligt. Linimentade över natten (lindade ej) och använde skydden när jag red.

Min häst fick kotsenskideinflammation nästa precis efter att jag köpt honom. Vet skrev ut cortisontabletter (Opticorten) som jag fick ge honom i 10 dgr. Han fick boxvila under den tiden och jag fick gå ut och gå med honom i 10 min pass 3 ggr om dagen. Efter det fick jag rida lugnt i ca 10 dgr och sedan öka på successivt. Han har inte haft några problem efter det. Orsaken till att han fick det var att hans förra ägare varit ute och galopperat i 50 cm djup snö och han hade inte gått så mycket senaste tiden att det blev för ansträngande för honom.

Jag misstänker att min häst fått det efter den senaste hoppträningen, det var ganska tungt underlag och jag har inte ridit på den ridbanan så mkt. Annars är hon i god kondition och jag rider/tömkör omväxlande i skog o mark + på ridbana ngn/vecka.
Fick tag på en vet., men han ansåg inte att han kunde göra så mkt åt det :confused: utan tyckte att jag skulle låta henne vila nån vecka till och om det inte blivit bra då skulle jag kontakta klinik... (Hon har bivit bättre de senaste dagarna, gallan är ej lika hård/stor.) Men jag tänker ringa kliniken imorgon i alla fall för deras bedömning.
Har *peppar, peppar* inga erfarenheter alls från hältor eller liknande, bara vanliga sårskador... men är det alltid så att man måste åka till klinik direkt? Det måste väl finnas vetrinärer som kan åka ut också och om de bedömmer det sen att man måste åka till klinik för t ex röntgen är ju en annan sak.

Jag anlitade vår distriktsvet och han kom ut till oss i stallet. Jag behövde inte åka in på klinik. Har du pratat med din distriktsvet?

om ringbandet är skadat måste hästen oftast opereras, ganska enkel operation med två-tre månaders kovalecens

min pålle råkade ut för detta förra sommaren, men en galla som växte och tillslut blev hård. Visade 1 grad hälta vid böjprov. Vet rek 10 dgr vila med massage med arnika samt våtvarmt omslag nattetid med lindor och arnika, samt massage med "löksoppa" (receptbelagt) om inte detta hade funkat skulle han sprutas, men som tur är gjorde det det och han fick en skön sommarvila på köpet!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 547
Senast: Tuggben
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025