kotsenskideinflammation!!!

C

Cinzano

Nu har det hänt igen! Förra sommaren fick min pålle kotsenskideinflammation som yttrar sig i en hård galla,svullnad, på höger bak. Han reagerade på vetrinärens böjprov och ordinerades 10 dagars vila, lindor på natten m arnikaomslag samt "löksoppa". Efter 10 dagar var han ohalt, men svullnaden tog längre tid på sig men vetrinären sa att så länge den är mjuk är den ok!

Nu är den inte mjuk längre. Vad kan detta bero på eftersom det återkommer? Har någon nån erfarenhet av denna sortens skador? Hur stor är risken att det återkommer? Har satt igång honom MKT försiktigt, först i april han började gå ordentligt! Han verkar inte ha ont, utan pigg och arbetsglad i hage som under ryttare och framför vagn! Tacksam för svar!!! :confused: :confused: :confused:

Jag hade tagit ut vet så att hon hade fått böja hästen igen, och se om det är någon reaktion.

Har fått lära mig att en mjuk galla behöver man bara hålla koll på, medans en hård galla ska kollas av vet.

Men har själv ridit en häst som galla alltid var hård innan man red men inte efter, och på henne påverkade gallan inte alls. Blev tillsagd att gallan reagerade som den gjorde pågrund av en gammal skada.

Mvh

Camilla

Precis så är det med min pålle, svullnaden (gallan) går ned o blir mjuk efter ett rid el körpass. fast nu är den hård från början det har den inte varit på ett år, gallan har varit där mer el mindre sen förra gången men varit mjuk, ngt har fått den att bli hård igen!

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 102
Senast: lil-sis
·
Hästvård Förra vår/ sommaren stukade min häst sig ordentligt (tänjde ut ett sidoligament) Hästen blev halt och undersöktes på klinik där vi blev...
Svar
11
· Visningar
2 139
Senast: mackan
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 909
C
Hästvård Jag har en 10årig islänning som för en vecka sedan när jag var ute och red markerade lite på h.f. Dagen innan hade han fått springa lite...
Svar
5
· Visningar
3 543
Senast: Thora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden