Kotsenskid inflammation... :(

JustMe

Trådstartare
Hej... Min häst har fått inflammation i kotsenskidan på bakbenet. Hon äter inflammatorisk medicin och jag smörjer in benet med en gel 2 gånger om dagen+ att hon vilar... Ska tillbaka till vetrinären på återbesök om nästan 3 veckor. Hon har aldrig haltat. Är det någon annan som har haft en häst med samma skada?? Mår eran häst helt bra?? :confused:

Sv: Kotsenskid inflammation... :(

Min familj hade ett welshsto som råkade ut för kotsenskideinflammation i ena fram efter ett ormbett.

Det var ganska allvarligt, senskidan fick spolas ren, stor risk för sammanväxningar och lång avställning från ridning. Hon blev iaf helt återställd, lever fortfarande och är avelssto nu (15 år senare).

Min häst fick inflammation i kotsenskidan på hö bak i mars. Jag vill inte skrämma dig, men bered dig på att det kan ta tid... I mitt fall tog det ca 6 veckor innan värmen försvann och svulladen började gå ner. Hon vilade också mer på det bakbenet under den tiden. Då var det skrittpromenader vid hand som gällde.

Nu har det gått ytterligare 6 veckor och värmen är som sagt borta, men lite svullnad kan man fortfarande känna. Men hon vilar lika mycket på båda bakbenen nu sedan värmen försvann, så jag tror inte att hon har ont längre. Hon var väl inte precis halt heller, men markerade några steg innan det värmde ur, så helt bra var det ju inte heller. Och med den ganska stora svullnaden och tydliga värmen som var så var det ju helt tydligt att det inte var bra. Jag skall tillbaka på återbesök hos vet på måndag, då är det som sagt 6 veckor sedan sist. De senaste veckorna har jag börjat sätta igång lite försiktigt, efter samråd med veterinär.

Om nu också veterinären tycker att hon är så bra på måndag som jag tror och hoppas att hon skall vara, så har det alltså tagit 3 månader. Men huvudsaken är ju att de blir bra, eller hur!

Ja, det är viktigast att hästen blir bra. Jag ska nog betäcka min häst och motions rida (än så länge skrittas hon bara för hand) henne lite om/när vetrinären tycker att det är bra för henne, så kan hon få vila benet ordentligt en längre tid. Hennes ben ser mkt bättre ut. Är bara lite lite galla kvar och känns inte varmt. Den 17:e ska jag på återbesök. Vi får hålla tummarna för att båda våra hästar blir helt återställda!! :(

Mitt fblsto fick en carpalsenskideinflammation (senskidan för långa tåsträckaren). Behandlades ggr flera i senskidan, spolades flera ggr men tyvärr så blev det skador på senan och då sammanväxningar mellan långa tåsträckaren och senskidan. Opererades och då visade det sig att senan var rätt illa skadad, man var rätt positiv ändå just för det var tåsträckaren, men 3 v efter op var det nya sammanväxningar och 8 v efter op än värre, och dessvärre blev symptomen värre med så det fanns inte mer att göra.

Men som andra sagt, det kan bli mycket lång konvalescens, dock blir de flesta bra, så håller tummarna för din!

Mitt fblsto fick en carpalsenskideinflammation (senskidan för långa tåsträckaren). Behandlades ggr flera i senskidan, spolades flera ggr men tyvärr så blev det skador på senan och då sammanväxningar mellan långa tåsträckaren och senskidan. Opererades och då visade det sig att senan var rätt illa skadad, man var rätt positiv ändå just för det var tåsträckaren, men 3 v efter op var det nya sammanväxningar och 8 v efter op än värre, och dessvärre blev symptomen värre med så det fanns inte mer att göra.

Men som andra sagt, det kan bli mycket lång konvalescens, dock blir de flesta bra, så håller tummarna för din!

Tack! Tråkigt med ditt sto... :(

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
725
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 565
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka