alazzi

Trådstartare
Har någon haft en häst som har lyckats skada kotsenbenet? Min häst fick en kraftig hälta som orsakades av en smäll på detta ben. Hur han har lyckats få en smäll på benet är en gåta. Hästen är röntgad och det syns tack och lov inga skador på benet. Men benet är fortfarande varmt och svullet. Skadan skedde på något sätt i boxen (?) natten mellan fredag/lördag.

Prognos?

Sv: Kotsenben

Som med alla andr benskador så är prognosen bättre ju mer rörelse den får och sämre desto mindre rörelse den får.
ställer man pållen i en box och går med den i snöre så stannar all cirkulation i kroppen av och all läkning försvårs.
Om man så fort man ser en skada röntgar för att utesluta benbrott släpper ut hästen på lösdrift så hålls cirkulationen igång och prohnosen brukar vara helt ok.
Jag har bra erfarenhet av att behandla i början så mkt det bara går, gärna ett par gånger om dagen med laser, magneter kyla etc.

Jo, jag kämpar för att få ut honom i en sjukhage men om du har följt min dagbok så vet du nog hur hopplös vår hagsituation är:crazy: :cry: Men jag ska ta nya tag och försöka få en sjukhageplats till honom. Han behöver ju absolut röra sig. Men stallägaren är en knepig typ som har egna idéer.

Puttar upp. Nu har hästen hagvistelse åtminstone. Men är lika halt fortfarande.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 591
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 865
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 059
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka