Kotringar på Tävling?

I

Invincible

Som rubriken lyder. Får man ha Kotringar på Tävling?
Har börjat använda det pga att min pålle trampar på sig själv så att skorna flyger (har en annan tråd om detta) och min hovslagare sa att kotringarna skulle göra så att han glider av på ett annat sett och ger f a n i skorna :devil: .. Men får man ha dessa på tävling?
Jag skulle iof kunna ha boots men rider väldigt sällan med boots + att jag inte äger några eller :angel:

Kanske någon kan svara på frågan iaf :bump:

Mvh Carro :)

Sv: Kotringar på Tävling?

Ja kotringar är tillåtna bara de inte väger mer än 300 gr/ben.

/Malin

Jag skulle prova en annan hovslagare...:smirk: De skor på olika sätt och är bra på olika saker, hovslagarna, denna hovslagaren kan säkert vara alla tiders men kanske inte just på din häst. Att de trampar av sej skorna förklaras ofta med att hästen är obalanserad, försök att hitta orsaken till det. Prova också att sätta en annan ryttare på honom en tid, det är kanske du som gör honom obalanserad, vad vet jag. En tredje vanlig förklaring till obalansen är att hästen är ung och omusklad, men din är väl igång, fattar jag det som.

Hoppas det ordnar sej!

Allt detta om min hästs hovar finns på en annan tråd. Lägg dina funderingar där ist :) .. Sen är de så att denna hovslagaren är den som HJÄLPT mig. Dom andra jag provat har inte insett problemet och då inte gjort något för att korrigera det.

Detta hör nog inte alls hemma här men jag måste ju fråga!:o
Kan man ha kotringar till en appaloosa som trampar av skorna?
Är det alltid tyngd i sådana? Eller är det mest för att hjälpa stegen på en islänning? Har en islänning oxå..:banana:

Självklart kan du använda kotringar på vilken sorts häst som helst :D dom är till för hästarna som trampar sig på ballarna och funkar lika bra på häst som på ponny :) . Kotringar har alltid en "tyngd" vet inte riktigt hur mycket dom väger men de är bara gummit som väger. Alltså inga extra tyngder. kika på h**ks hemsida så får du se ;)

Gjorde du :eek:
När? eller ja antagligen ute på Fors :angel:
Va vi någe fina då :rofl:

Jepp på Fors.
Jag är instruktör där. Håller lektionen efter den där du rider så jag brukar se slutet på er lektion.

/Malin

jag insåg de efter att jag postade förra inlägget :P har ju sett dig med när jag faktiskt tänker efter :)

Självklart kan du använda kotringar på vilken sorts häst som helst :D dom är till för hästarna som trampar sig på ballarna och funkar lika bra på häst som på ponny :) . Kotringar har alltid en "tyngd" vet inte riktigt hur mycket dom väger men de är bara gummit som väger. Alltså inga extra tyngder. kika på h**ks hemsida så får du se ;)

Tack för hjälpen:) Är "trött" på att träffa hovis varannan vecka!!
Ska kolla där:banana:

Ja. inte är de något kul de inte. Annars har jag hört att tofflor som man använder på travare som precis startat är till för att skorna inte ska flyga och de finns att köpa på solvalla vet itne hur mycket dom kostar eller så. Fick de tipset av en kompis men har liksom aldrig vägarna förbi :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: kryddan
·
Hoppning Ja, som rubriken säger. Hästen är lydig på marken, är lydig i anridningen mot hinder men EFTER hindret drar hästen i väg och leker...
2
Svar
26
· Visningar
3 670
Senast: Rumpnissen
·
S
Hästmänniskan Hoppas tråden ligger rätt nu :angel: Stallet ligger ganska nära en skola och idag hörde jag som vanligt lite skrik. Går ut för att...
2
Svar
28
· Visningar
2 652
Senast: SoCameA
·
C
Hästvård Jag behöver lite råd om det finns något jag kan göra för min före detta häst... Jag sålde honom i augusti till ett hem på landet där det...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: CatrineWi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka