Kotor på fel plats...

surprice1985

Trådstartare
Har en häst som två år tillbaka blivit halt efter vintervilan.
Vet. har inte kunnat hitta någon förklaring till hältorna, blev röntgade båda åren o hon har jätte fina ben.
Blivit sprutade och fått vila för att sättas igång lugnt.
Första året räckte det med en behandling sen va hon ok.
Andra året (förra året) krävdes fler behandlingar och hon hade även börjat böka runt i släpet o hade svårt att hålla balansen i vänster svängar o ja hade uppenbarligen preblem med att stå i skäpet överlag...
Blev iallafall friskförklarad o vi antog att bråket i släpet det va "en grej" hon börjat med när hon va halt o sen fortsatt med.
Jag blev gravid strax innan hon blev halt och när hon skulle sättas igång fick jag lite lägligt foglossning :/ men kunde rida igång henne lite smått iallafall..
Sen stod hon lite till eftersom jag inte kunde rida o det tog ett tag att hitta någon som kunde ta henne åt mig.
Märkte när hovslagaren va hos henne att hon började få mer o mer problem för varje gång att hålla balansen under skoningen, särskilt på vänster sida...
Tog ut vet. för att kolla berelia m.m.
Fanns små mängder men inget som vet. ansåg att hon skulle ha några problem med.
Fick kontakt med en duktig kiroprator som kollade henne.
Visade sig att hon hade problem med kotorna på fem ställen!
Bla i länden, manken o halsen.
Något hon antagligen haft ont av länge, är en sån som inte visar nåt :/
Hittade en tjej som lånar henne på foder och kiropraktorn var varit där två ggr för att kolla henne i förebyggande syfte innan hon sattes igång efter vintervila och innan hoppträningen började.
Båda gångerna hade de hoppat tillbaka på de tre ställerna, 2 andra ställen va ok nu. Men hon hade inte så ont av dom o slapp i år hältan!
En häst som alltid slagit mycket med huvudet fick nu o jobbade jätte bra med bakenen o va aldeles lugn!
Bra tänkte vi, nu är hon bra!
Men nehepp efter en veckas vila då tjejen va på semester + pga lite mugg blev hon halt igen, denna gången i ett frammben...
Kiropraktorn kom ut igen o kollade henne nu ikväll.
Då är de tillbaka igen i länden, manke o hals :(
Enligt honom så brukar det räcka med två-tre behandlingar sen brukar se va ok.
Hon va dessutom mer svår "knäckt" i länden och hade ont :(
Kombinationerna av dessa gjorde att hon blev halt...
En veckas vila med promenade sen får vi se vad som händer...
Ingen hoppning på ett bra tag iallafall pga av hur det påfrestar...

Enligt förra ägaren var hon där halt en gång i ett framben, hittade inte heller då någon anledning till hältan!
Och när jag provred henne för en 4 år (ca) sedan så slog hon jätte mycket med huvudet och med det i tanke bär kiropratorn säger att detta är något hon gått med länge så börjar man fundera på hur länge egentligen!
Tjejen som hade henne innan hade haft henne sedan hon blev inriden till 10-års ålder...
Så till mina funderingar!
Har aldrig haft någon häst som ens varit halt tidigare, lyckligt lottad antar jag!

Någon som varit med om någon liknande??
Någon som har något tips på sjukgymnastik till henne??
Diskbråck funderar jag på, kan hästar få det och går det behandla??

Nu snurrar det mycket i huvudet o tankar som att hon inte kommer hålla mer dyker upp :(

Oj va långt det blev! Ber om ursäkt om det är miljoner stavfel, mobilen rättar lite tokigt ibland :/

Sv: Kotor på fel plats...

Japp, har haft en sån. Det är musklerna som drar kotorna som bråkar, det är alltså inga kotor som "ligger fel". Ju längre de går med snedheterna desto lättare kommer det tillbaka, hästen är ju van att röra sig på ett visst sätt. Dessutom kan det ju bli nya belastningar när hästen väl slipper snedheten och börjar jobba rakt, nya påfrestningar som kanske orsakar nya hältor. Det är lätt att ta i för mycket när det väl går lätt.

Hör med kiropraktorn om ni kan få tips om hur ni ska förebygga, kanske genom vissa rörelser eller stretching för att musklerna inte ska krampa ihop igen.

Som sagt, ju längre de har gått med samma fel desto mer krävs det för att fixa. Be att få hjälp med träning/stretch samt boka in koll med jämna mellanrum tills problemet inte återkommer.

Ska ringa en tjej som håller på med akupunktur, laser o massage med så får hon gå igenom henne med.
Ja nu kommer hon bli kollad regelbundet!
Vi trodde att hon blivit bättre efter förra besöket av kiropr. för då va det inte så kraftig "fel" och hon hade inga tydliga besvär av det.
Sen gick det tyvärr på del håll nu då :( Kommer nog ta hem henne från foderv. nu så jag själv kommer ha koll på henne och hennes träning...

Madick: Hur gick det för din häst? Blev den bra? Hur lång tid tog det?

Det jag är rädd för är att hon kanske har gått för länge med det...
Att det kanske inte ska gå att få bra igen :(
Hon är 13år i år och är i övrigt helt kanon frisk, jätte fina ben både fram o bak.
Hade planerat att betäcka henne nästa år så jag kunde få en som kan ta över efter henne sen...

såna saker sitter hårt i muskulaturen, det är ju ändå otroligt starka muskler som fäster från ryggen. Skulle tro att som nån skrev här ovan att det är viktigt med stretchning, för är inte muskulaturen mjuk så blir det ännu svårare att rätta till det. Du lär också få räkna med nån inflammation då hästen helt plötsligt ska lägga om sitt arbete o använda muskultaturen på ett sätt den inte gjort förrut. Tror du är helt rätt ute med en duktig equiterapeut ihop med en bra kiropraktor, plus att ni verkligen följer deras instruktioner och kontaktar veterinär om det bildas värme/hälta/svullnader.

Jag hade kört iväg till en klinik som kan ultraljuda SI leden låter som typiska symtom därifrån och sitter där en pålagring där som stör så kommer ni att få tillbaka problemet gång på gång.

Jo har letat efter en vet. som själv gör kiropraktik eller någon som samarbetar med en...
Blir så mycket lättare om man slipper medla mellan dom!
Men har inte kunnat hitta någon inom ett rimligt avstånd, jo en kvinna men hon va mammaledig...
I o med att hon tycker det är jobbigt att åka transport så vill jag inte dra iväg för långt med henne...
Ska ta ut et'n med o höra vad hon säger, de är båda två väldigt erfarna o duktiga med vad det gör så hoppas att de kan hjälpa henne och att det går rådgöra med dom om man ska gå vidare till vet.
Man blir lite rådvill när man är ute på helt främmande vatten :/
Vill bara att min tjej ska bli bra igen!
vill inte ta henne till min vanliga vet. för efter sista hältan o röntgen av benen inte visade någon spatt el. linknande pratade han om att dömma ut henne!! Så lätt tänker vi då inte ge upp!!

Hon såldes och vad jag vet har hon fungerat som ridhäst och även tävlat, men jag vet inte hur fräsch hon varit.

Jag hade kört iväg till en klinik som kan ultraljuda SI leden låter som typiska symtom därifrån och sitter där en pålagring där som stör så kommer ni att få tillbaka problemet gång på gång.

Sen får kiropraktorn åtgärda, eller hur var det nu med reglerna?

Idag har jag varit på klinik med min 15-åriga islandsvalack. Har tidigare behandlats av kiropraktor för låsning i länd, manke och nacke och är nu halt i ett bakben sen lite mer än än vecka. Bedövning gjordes i omgångar med efterföljande böjprov men hältan kunden inte släckas helt. Röngten visade ingen spatt eller förändringar i skelett/leder. Nu hemma med vila och Metacam och vila i 3 veckor. Börjar själv fundera på att han troligen behöver mer kiropraktorbehandling för att få rätt på låsningarna som kanske är grunden till att han blir sned och därav kommer hältan. Vet. t o m föreslog det! Symptomen liknar din pålles!

Min häst har också haft problem runt några kotor, i hennes fall i ländryggen. Hon är röntgad i ryggen för ett par år sedan och där syntes inga förändringar, så i hennes fall tror jag att det enbart är muskulärt (även om problemet skulle kunnat kommit efter det att hon röntgades). Hon har heller aldrig ömmat vid beröring. Problemen i ryggen ledde dock till en del sekundära och tertiära hältor innan vi hittade dessa kotor....

Efter ett par behandlingar av en massör/equiterapeut är pållan frisk. Men det jag tänkte säga är att hennes rörelsemönster har blivit ganska annorlunda, så vi har tagit det väldigt försiktigt med henne för att undvika belastningsskador. Uppenbarligen är det en härlig känsla att bli av med låsningar i ryggen för hästen har energi som aldrig förr och jobbar så mycket hon får.

kl

Underhåll mellan kiropraktorns behandlingar med stretching och massage är jätteviktigt för att förhindra att problemen återkommer.

Nu har jag inte haft möjlightet att rida henne efter kiropraktorns behandlingar men fodervärden säger med att hon är som en helt annan häst!
Hon som alltid slagit jätte mycket med huvudet o liksom hoppat upp samtidigt har helt slutat med det!
Och har fått en jätte fin trav som innan varit lite kort och hon jobbar på ett helt annat sätt med bakbenen!
Fodervärden skulle ha henne till sista maj sen skulle hon komma hem till mig igen men eftersom hon lånat henne för att kunna få träna o tävla känner jag att det är bättre att hon kommer hem så hon får bli bra i sin egen takt o inte stressa fram nåt...

Låter precis som min!
Hennes hältor har ingen haft någon förklaring till...
Efter sprutats med tuppkam (?) och beh. med metacam så har hon hållt ett år till sen har det kommit tillbaka efter vintervilan...
Vi trodde först att det va vilan som gjorde det, innan hon kom till mig hölls hon igång året runt men jag har tyvärr ingen möjlighet till det mitt i vintern...
Det är jätte jobbigt att få veta att jag haft henne i 4år utan att veta att hon kanske haft ont hela tiden :(
En tävlingshäst ut i hov spettsen ;)

Nu har jag fått hem min pålla och hon är sämre än jag trodde så på Onsdag fick jag en tid på Helsingborgs djursjukhus.
De ska ha en duktig fysioterapeut där med så det känns bra att ha både vetten. o fysiot. på samma ställe.
Bad om en röntgen av ryggen.
Nu håller jag tummarna att det inte är något alldeles för allvarligt :(
Man riktigt ser på henne hur försiktig hon är nu i hagen, lider med mitt hjärta :(

Har själv haft samma problem, men min var halt på alla fyra samtidigt och ibland olika ben, åkte på hälsoundersökning och blev sprutad alla fyra kotor åter besök 3v senare, då halt högt och lågt, blev i stort sett utdömd, men nä jag fixar detta utan vet tänkte jag,,,,
Det tog 10 osteopat behandlingar och ca 25. Massage behandlingar, för att fixa alla låsningar sned bäcken hals och nacke. Idag ett år senare underhålls hon med massage var 6 e vecka, är idag en kanon häst, men det har kostat,,,,
Tillägger att det blev foder byte i början av behandlingen.

Då va vi i Helsingborg i onsdags med henne.
Tänk vad man kan snöa in helt på ett spår!
Hältan ansåg vet. inte hade något som helst med kotorna i länd/manke att göra.
Efter att ha lokaliserat det till att det satt i hoven gjordes både röntgen och ultraljud av den men utan att göra några fynd alls :(
Hon är så halt att det va prat om hovbensfraktur eller cystor...
Fick tre val.
1: Fortsätta att leta efter med precist vart hältan kommer ifrån men ändå inte få veta vad själva felet är.
2: Åka till Själland och göra en magnetröntgen, risk att man inte skulle få svar ändå. Detta står försäkringsbolaget för 5500kr, kostar mellan 10-20tusen så resten får vi stå själva för :/
3: Behandla med Metacam och hoppas på det bästa, återbesök om tre v och behandling med M. i 12 dagar..

Vi valde det sista...
Så nu håller vi alla tummar så hårt vi kan!
Har även försökt nå Jonas Tornell idag för att boka en tid hos honom och få ett andra utlåtande.
Innan man lägger kanske närmre 20tusen på en röntgen så vill jag dubbel kolla med en vet. till om denna kommer fram till samma resultat.
Fodervärden vill så klart ha svar på om detta är ett resultat av något gammalt eller om det uppstod hos dom, inte lätt att svara på för nån...
Svårt att veta vem som ska stå för vad, det enda jag vet är att hon aldrig haft några som helst problem med det benet/hoven så länge som jag haft henne och om man ska lita på förra ägaren som haft henne sen hon va tre år så har hon inte haft problem där heller...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama