surprice1985
Trådstartare
Har en häst som två år tillbaka blivit halt efter vintervilan.
Vet. har inte kunnat hitta någon förklaring till hältorna, blev röntgade båda åren o hon har jätte fina ben.
Blivit sprutade och fått vila för att sättas igång lugnt.
Första året räckte det med en behandling sen va hon ok.
Andra året (förra året) krävdes fler behandlingar och hon hade även börjat böka runt i släpet o hade svårt att hålla balansen i vänster svängar o ja hade uppenbarligen preblem med att stå i skäpet överlag...
Blev iallafall friskförklarad o vi antog att bråket i släpet det va "en grej" hon börjat med när hon va halt o sen fortsatt med.
Jag blev gravid strax innan hon blev halt och när hon skulle sättas igång fick jag lite lägligt foglossning :/ men kunde rida igång henne lite smått iallafall..
Sen stod hon lite till eftersom jag inte kunde rida o det tog ett tag att hitta någon som kunde ta henne åt mig.
Märkte när hovslagaren va hos henne att hon började få mer o mer problem för varje gång att hålla balansen under skoningen, särskilt på vänster sida...
Tog ut vet. för att kolla berelia m.m.
Fanns små mängder men inget som vet. ansåg att hon skulle ha några problem med.
Fick kontakt med en duktig kiroprator som kollade henne.
Visade sig att hon hade problem med kotorna på fem ställen!
Bla i länden, manken o halsen.
Något hon antagligen haft ont av länge, är en sån som inte visar nåt :/
Hittade en tjej som lånar henne på foder och kiropraktorn var varit där två ggr för att kolla henne i förebyggande syfte innan hon sattes igång efter vintervila och innan hoppträningen började.
Båda gångerna hade de hoppat tillbaka på de tre ställerna, 2 andra ställen va ok nu. Men hon hade inte så ont av dom o slapp i år hältan!
En häst som alltid slagit mycket med huvudet fick nu o jobbade jätte bra med bakenen o va aldeles lugn!
Bra tänkte vi, nu är hon bra!
Men nehepp efter en veckas vila då tjejen va på semester + pga lite mugg blev hon halt igen, denna gången i ett frammben...
Kiropraktorn kom ut igen o kollade henne nu ikväll.
Då är de tillbaka igen i länden, manke o hals
Enligt honom så brukar det räcka med två-tre behandlingar sen brukar se va ok.
Hon va dessutom mer svår "knäckt" i länden och hade ont
Kombinationerna av dessa gjorde att hon blev halt...
En veckas vila med promenade sen får vi se vad som händer...
Ingen hoppning på ett bra tag iallafall pga av hur det påfrestar...
Enligt förra ägaren var hon där halt en gång i ett framben, hittade inte heller då någon anledning till hältan!
Och när jag provred henne för en 4 år (ca) sedan så slog hon jätte mycket med huvudet och med det i tanke bär kiropratorn säger att detta är något hon gått med länge så börjar man fundera på hur länge egentligen!
Tjejen som hade henne innan hade haft henne sedan hon blev inriden till 10-års ålder...
Så till mina funderingar!
Har aldrig haft någon häst som ens varit halt tidigare, lyckligt lottad antar jag!
Någon som varit med om någon liknande??
Någon som har något tips på sjukgymnastik till henne??
Diskbråck funderar jag på, kan hästar få det och går det behandla??
Nu snurrar det mycket i huvudet o tankar som att hon inte kommer hålla mer dyker upp
Oj va långt det blev! Ber om ursäkt om det är miljoner stavfel, mobilen rättar lite tokigt ibland :/
Vet. har inte kunnat hitta någon förklaring till hältorna, blev röntgade båda åren o hon har jätte fina ben.
Blivit sprutade och fått vila för att sättas igång lugnt.
Första året räckte det med en behandling sen va hon ok.
Andra året (förra året) krävdes fler behandlingar och hon hade även börjat böka runt i släpet o hade svårt att hålla balansen i vänster svängar o ja hade uppenbarligen preblem med att stå i skäpet överlag...
Blev iallafall friskförklarad o vi antog att bråket i släpet det va "en grej" hon börjat med när hon va halt o sen fortsatt med.
Jag blev gravid strax innan hon blev halt och när hon skulle sättas igång fick jag lite lägligt foglossning :/ men kunde rida igång henne lite smått iallafall..
Sen stod hon lite till eftersom jag inte kunde rida o det tog ett tag att hitta någon som kunde ta henne åt mig.
Märkte när hovslagaren va hos henne att hon började få mer o mer problem för varje gång att hålla balansen under skoningen, särskilt på vänster sida...
Tog ut vet. för att kolla berelia m.m.
Fanns små mängder men inget som vet. ansåg att hon skulle ha några problem med.
Fick kontakt med en duktig kiroprator som kollade henne.
Visade sig att hon hade problem med kotorna på fem ställen!
Bla i länden, manken o halsen.
Något hon antagligen haft ont av länge, är en sån som inte visar nåt :/
Hittade en tjej som lånar henne på foder och kiropraktorn var varit där två ggr för att kolla henne i förebyggande syfte innan hon sattes igång efter vintervila och innan hoppträningen började.
Båda gångerna hade de hoppat tillbaka på de tre ställerna, 2 andra ställen va ok nu. Men hon hade inte så ont av dom o slapp i år hältan!
En häst som alltid slagit mycket med huvudet fick nu o jobbade jätte bra med bakenen o va aldeles lugn!
Bra tänkte vi, nu är hon bra!
Men nehepp efter en veckas vila då tjejen va på semester + pga lite mugg blev hon halt igen, denna gången i ett frammben...
Kiropraktorn kom ut igen o kollade henne nu ikväll.
Då är de tillbaka igen i länden, manke o hals
Enligt honom så brukar det räcka med två-tre behandlingar sen brukar se va ok.
Hon va dessutom mer svår "knäckt" i länden och hade ont
Kombinationerna av dessa gjorde att hon blev halt...
En veckas vila med promenade sen får vi se vad som händer...
Ingen hoppning på ett bra tag iallafall pga av hur det påfrestar...
Enligt förra ägaren var hon där halt en gång i ett framben, hittade inte heller då någon anledning till hältan!
Och när jag provred henne för en 4 år (ca) sedan så slog hon jätte mycket med huvudet och med det i tanke bär kiropratorn säger att detta är något hon gått med länge så börjar man fundera på hur länge egentligen!
Tjejen som hade henne innan hade haft henne sedan hon blev inriden till 10-års ålder...
Så till mina funderingar!
Har aldrig haft någon häst som ens varit halt tidigare, lyckligt lottad antar jag!
Någon som varit med om någon liknande??
Någon som har något tips på sjukgymnastik till henne??
Diskbråck funderar jag på, kan hästar få det och går det behandla??
Nu snurrar det mycket i huvudet o tankar som att hon inte kommer hålla mer dyker upp
Oj va långt det blev! Ber om ursäkt om det är miljoner stavfel, mobilen rättar lite tokigt ibland :/