kotledsinflammation

panzy

Trådstartare
Kan veterinären "upptäcka" det genom böjprov eller måste man rönka el. liknande???
Vad gör man åt det och hur lång är konvalecenttiden?

Kotledsinflammation syns inte på röntgen, inte förräns det ev. har blivit pålagringar. Det märks lättast via böjprov.

Behandlingen är olika beroende på hur omfattande skadan är, likaså med konvalecenttiden - helt och hållet beroende på hur allvarligt det är. Men ett par månader bör du räkna med innan du kan träna hästen ordentligt igen.

Min kuse blev ordinerad två veckors total vila efter kotledsinflammationsbehandling. Efter återbesök blev jag "beordrad" att börja rida direkt, en veckas skritt och sedan börja trava. Efter tre veckor var jag igång och red lektion igen (dock korta pass). Ännu är han inte i den form han var innan han blev skadad (detta var i september som han blev friskförklarad) - men det beror mest på att det tog så lång tid innan han behandlades och han därför blev stående som konvalescent så länge (drygt sex månader).

Det finns massor av info ang. ledinflammationer här på Buke. Pröva att göra en sökning.
Kort bara:
En ledinflammation på häst är en icke-bakteriell inflammation som orsakats av en överansträngning.
Överansträngningen kan vara orsakad av yttre faktorer som ridning, skoning, underlag mm. Men också av saker som hästens byggnad, vikt, benställning och felaktiga rörelsemönster.
Det är alltså viktigt att klura ut VARFÖR hästern fått ledinflammationen. Om man inte åtgärdar detta, så är risken överhängande att hästen får tillbaka problemet.
Det är inte alltid lätt att ta reda på orsaken, men man får fundera. Har hästen gjort något på senare tid som den inte gjort tidigare? Hur är utrustning, sadel, skoning? Är träningen anpassad till hästen kondition och förutsättningar, hoppar den mycket? Har hästen gått upp i vikt?

Vanligtvis är att vet konstaterar ledinflammation med böjprov, där man böjer i olika leder för att se om hästen visar tecken på smärta´, dvs blir halt.
Vet. kan också bedöva i leden, (om hästen redan är halt), för att se om hältan försvinner.
För att vara helt säker på inflammation kan vet undersöka synovian, (ledvätskan)
Om hästen har haft många inflammationer eller gått länge med en obehandla inflammation kan förändringar på själva ledytorna uppkomma. Det är dessa man kan se på röntgen.
Vanligtvis behandlar man genom att spruta leden med Cortison eller annat som sk. tuppkam.
Hästen skall sedan vila och sättas igång försiktigt.
Vad vet. gör är alltså att bota inflammationen i sig, man måste alltså själv ta reda på, eller försöka ta reda på, varför hästen fått överansträngningen.
Fundera, ta hjälp av duktiga tränare, hovslagare, sadelutprovare, massörer, equiterapeupter.
Kan bli dyrt, men det kan det vara värt!
Lycka till!

Möjligt - men jag följde direktiven jag fått. :) Och so far so good - första gången på lääänge som han inte varit halt på fyra månader och tvingats behandla igen. :D

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
953
Senast: NOC14
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Zevzan
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 420
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar