kotledsinflammation som ej läker

Sv: kotledsinflammation som ej läker

Vet en häst som fick kotledsinflammation pga en lååång spricka i hoven, den började så högt upp det bara går. Sprickan orsakades av att hovslagaren inte korrigerade en medfödd felställning i hästens underben. Efter ett års rehabilitering och 3 behandlingar börjar hästen kunna promenadridas igen.

Själv håller jag på att rehabilitera min egen häst efter en lång tids diffus hälta som olika dagar suttit på olika ställen. Orsak? Felverkade hovar! :mad: (inte samma hovslagare som den förra). Konstaterades av erfaren klinikhovslagare.

Så även om hovarna ser fina ut så kan det vara värt att be någon riktigt duktig hovslagare kolla så allt ser rätt ut.

Sv: kotledsinflammation som ej läker

Svarar alla. Får dåligt samvete när jag hör hur ni andra har gjort:cry:. Första vetrinären ordinerade galoppintervaller på raka spår. Fungerade bra, hästen var då pigg och glad. Andra tillfället var jag på annan klinik för jag ville få tid så fort som möjligt. Då skulle vi börja långsammare med bara skritt 1v sedan lägga in trav, jag har varit mer långsam än vad hon ordinerade och tränat honom varannan dag.
.

då måste jag tyvärr säga med tanke på vart du bor, att jag gissar exakt vem du varit hos, och denne rekommenderar detta galopp program till ALLA hästar - rakt av - som ingångsättningsprogram - oavsett prognos och problem. Helt sjukt. Fattar inte att denne är så poppis och att folk åker dit och går på det.

Jag tycker också de igångsättnings program du fått rent allmänt, verkar jätte snabba. Antagligen är det det som orsakar att inflammationen aldrig helt fått läka ut. skulle dels byta veterinär och gå igenom hästen från början. Kotledsinflammation är en diagnos som ofta ställs då syptomen är diffusa, och kan som sagt ofta vara sekundärt. Byt till en veterinär du kan ha en dialog med och gå till botten med problemet, det tjänar du på mot som det nu är att det bara går runt runt runt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka