kotledsinflammation som ej läker

Sv: kotledsinflammation som ej läker

Så olika det verkar vara med igångsättningen. Kanske kan berå på graden av hälta? Han hade 2.

Jag har följt vets råd. Föreslog själv vila på bete efter ett par veckors skritt istället för att fortsätta rida vilket vet tyckte var en utmärkt idé. Trodde att bete skulle vara ett utmärkt sätt för ponnyn att röra sig utan ryttare i sin egen takt. Han är lugn i hagen, betar mest, inte mycket för att busa.

Nu verkar det som om även gå på betet var för ansträngande eftersom han blev snubblig när vi satte igång honom igen. Kan tillägga att vi varit mkt försiktiga, raka spår, ej tungt eller djupt underlag.

Mina hästar, nuvarande och tidigare, (fritidshästar), har aldrig varit halta, har ingen erfarenhet av igångsättning sen tidigare. Så jag experimenterar inte på egen hand, följer råden från vet. Har inte stressat på igångsättningen. Det får ta den tid som behövs men jag vill fr a inte att pållen ska gå omkring med smärta.

Är hopphästar mer slitna i ben och leder än dressyrhästar? Dum fråga kanske...
Det skulle jag inte påstå iaf, men de slits ju på olika vis i o m att det är helt olika arbeten.
Rent krasst och kort sett tror jag dressyrhästarna slits mer och får ledinflammationer etc för att de går på samma underlag för mycket samt enformigt arbete. (Det är iaf de hästarna i min närhet som mer eller mindre ofta får behandlas och är knackiga etc)
En hopphäst slits mer för att det är större påfrestning för ben (ffa framben), dock vill jag inte säga att det inte kan bero på för o-omväxlande arbete och underlag där heller, men det är ändå olika typer av slitningar.
Prata med eran vet. så kan ni säkert komma fram till något, fråga om en ET eller massör skulle kunna hjälpa er längre fram, kanske lägga in mer varierat arbete.
Det kanske är som någon föreslog att en ändring på träningsschemat vore något, den kanske ska hoppas mindre eller vad som.

Tack för alla svar. Det är värdefullt att få andras erfarenheter också. Finns det fler med erfarenhet av kotledsinflammationer, dela gärna med er av era erfarenheter. Orsak, undersökningar, behandling, konvalecens etc. Nu är det bara två dagar kvar tills klinikbesök, önskar tiden kunde gå lite fortare...

Annars kan du göra något som är ganska populärt, rida sönder hästen kontinuerligt genom att sätta igång för snabbt, ständigt åka till veterinär, röntga och greja och naturligtvis stå på dig ( för några kommentarer på ett forum vet naturligtvis bättre än den utbildade veterinär du har ;-) ). Lyssna på veterinären och var försiktig om hästen.

Ja du. Tyvärr är det så att man faktiskt känner sin häst bäst vissa gånger. Jag har varit hos veterinärer flertalet gånger med hästar som jag själv "VETAT" eller "KÄNT" var felet har suttit. Lik förbannat har vet. insisterat på att felet ej sitter där och det ej är nödvändigt att göra div. undersökningar. Hade jag stått på mig mer och litat på min egen känsla så hade hästen fått rätt vård tidigare.
Vet. må vara utbildad men det är du som sköter hästen dagligen och ser hur den förändras och beter sig.

Tyvärr finns det fler än jag som önskat att de stått på sig hos vetten tidigare.

Nu för tiden brukar jag få som jag vill när jag är in. :D;)
Även om vetten har rätt så jag iaf stillat min oro med att kunna utesluta att det är något fel i en led.

KL

Lite allmänt kan jag tänka att vad vet säger beror på vilket klientel h*n normalt sett handskas med. Om man frågar hur man bäst ska sätta igång hästen och klientelet är tävlingsryttare får man kanske en ngt snabbare igångsättning än om man frågar hur man bäst ska hantera hästen för att den ska hålla?

När jag läste idrottsmedicin fick vi höra att för varje vecka en människa är borta från träning får man räkna med en månads arbete för att komma tillbaka. 6 v konvalescens=6 mån träning för att komma dit man var, alltså. Lite kortare för motionärer, men för mig är en ridhäst mer elitidrottare än motionär, den ska ju både bära mig och sig själv. 5 min trav per ridpass vecka 2 av igångsättningen tycker jag låter ganska häftigt, inflammationen kommer ju av någon form av överansträngning av leden...

Nackdelen med en alldeles för långsam igångsättning är ju att det då tar väldigt lång tid innan man får svar på om man behöver göra utökade undersökningar.

Hoppas dock att ni får bukt med inflammationen ordentligt och att en för hästen passande igångsättning och arbetsplan hittas så att detta bara blir en kortare passus i ert hästägande! Ibland kan de ju faktiskt en stukning i hagen hänga med ett tag, det gäller bara att se till att det inte övergår från akut till kronisk. Håller tummarna!

tack! Jag ska kanske ifrågasätta den tidigare igångsättningsplanen. Vi är inte elitryttare, jag tränar för min egen och hästarnas skull tävlar ej, dottern tävlar en del.

Tack för uppmuntran, får inte ge mig!:mad: Tycker han ser trött och sliten ut på ögonen, ingen feber iallafall.

Gå igenom hela hästen utrustning (hur sdalen sitter), skoning, ridning (hur hästen arbetar och hur man arbeta med den), hur ryttaren sitter.
Fundera på om det är något som kan skillja sig mellan den förra ägarens skötsel av hästen och eran.
Har ni pratat med er hovslagare, en skoning kan påverka både posivit och negativt och i bland kan hästen behöva en liten annorlunda skoning.
Fast sedan så kan det vara så enkelt att hästen har hittat på något hyss och skadat sig själva!
En gång är ingen gång så ni ska inte vara allt för nervösa och det kan ta lite tid ibland att bli av med en inflamation.

Kan själv säga att jag gick själva igenom många punkter med funderingar när min häst fick till tillbaka sin kotledsinflamation med ett år i mellan. Efter en hård ransakan av mig själva och diskutioner med min veterinär och hovslagare så har hästen varit frisk i många år.

När min häst var dålig så var det till att gå ut och gå i skritt i 3 veckor, inget ridande. Sedan återbesök.
Skritt är en väldigt bra gångart att bygga upp och stärka hästens ben med. Själv kör jag reglebundet skritt på asfalt och grusvägar. Det rekomenderar jag er till att göra när hästen är fullt frisk.

Det är viktigt att känna förtroende för sin veterinär och känna att h*n lyssnar på en, annars byta veterinär!

Hur reds hästen igång första gången?
Med tanke på att den blev dålig redan efter 1,5 månad...

Med tanke på att hästen nu haft problem flera ggr så skulle jag rekommendera lååång vila och långsam ! igångsättning efter att hästen blivit friskförklarad.
Ett par veckors vila för en inflamation är verkligen inte mkt..
Och sen BARA skritt minst en månad. Trav börjar man inte med efter en vecka (trav sliter om något!)!
Vad än vet. säger så är det alltid bättre att rida igång lite för långsamt än lite för fort. Speciellt när det gäller en upprepad inflamation!

Sen med tanke på att hästen var frisk och fräsch innan ni köpte den så är det ju något hos er som gör att hästen inte håller.
Kanske ryttaren sitter jättesnett, sadeln sitter snett, underlaget är helkasst...

Att hästen är slö och trött på betet är inget konstigt alls, men det skadar ju inte att kolla upp det.
Hoppas att det inte är något värre än inflamationen iaf! :)

Svarar alla. Får dåligt samvete när jag hör hur ni andra har gjort:cry:. Första vetrinären ordinerade galoppintervaller på raka spår. Fungerade bra, hästen var då pigg och glad. Andra tillfället var jag på annan klinik för jag ville få tid så fort som möjligt. Då skulle vi börja långsammare med bara skritt 1v sedan lägga in trav, jag har varit mer långsam än vad hon ordinerade och tränat honom varannan dag.

Har rannsakat allt (tror jag) med hästen. Vi bytte dressyrsadel efter köpet då hans andra var så stor att den hängde på bogarna (nästan). Tog hjälp av erfaren sadelutprovare. Ny koll och omstoppning av sadel 3 månader efter köp. Hade inte så mycket ryggmuskler vid köpet då sadeln legat illa. Genomgången av equiterapeut x fl. Tränat hopp och dressyr regelbundet för tränare. Vi har en bra hovslagare, hovarna alltid sett fina ut men det är klart att det kan påverka om de verkar och skor olika. Jag ska kolla upp det där med hovarna.

När vår häst hade det fick vi rekommenderat efter behandlingen så skulle hon stå på box i 1 dygn sen lindad i sjukhage i 4 veckor.Därefter återbesök och sedan lindad men promenad 20 minuter 2 ggr per dag i 2 veckor.Sedan promenad + en skrittur under 10 minuter i 1 vecka ,vecka 2 utökad skritt i 20 min.Vecka 3-6 30-40 minuters ridning med kortare inslag av trav som succesivt utökades.Glömde att hon skulle ha ringskor för att stabilisera upp.Hon fick lov att gå i större hage om det var en "lugn" hage.Hon blev helt bra .Lycka till med eran ponny.

Ta och prata med ert problem med eran hovslagare om där finns något ni kan göra för att underlätta för hästen.
Min ena häst skos på sådant sätt att hon får en lättare överrullning med framhovarna (skonsammare för kotorna). Fick problem med hennes bakkoter förra året och det gjordes lite fynd på röntgen, veterinären ordinerade ringsko vilket hovlagaren skodde med. Efter en utvärdering så fungerade den inte så bra på min häst. Så efter samtal med veterinären om min hovslagares ideer så fick hon en annan typ av skoning, vilket har fungerat kanon. Desutom så skos hon med kortare intervaller.

Min häst hade för 10 år sedan (frisk sedan dess) problem med framkoterna berode mkt på att hon var lågstäld fram samt överbyggd bak och jag hade problem med att få hon att jobba korekt då hon gärna gick på bogarna, vilket sliter enormt på frambenen. Tömkörning var den stora lösningen för mig så att jag kunde stärka upp henne. Sedan la jag mkt tid på min ridning. Samt ändrade hennes skoning.

Sedan ska du inte ha dåligt samvete. Ni har inte haft detta problemet förut och då gör man vad veterinären säger. Sedan kan en veterinär vara "blind" i bland och ser inte till själva helheten på hästen att problemet kan sitta någon annan stans. Min häst blev plåtad i ryggen med pga att hon var överbyggd för att se så att det inte var där problemet kom i från som gjorde att hon blev halt fram.
Så därför är det viktigt att ha en veterinär som man kan prata fram lösningar med och som man känner förtroende för.
Kämpa på med eran ponny, du ska se att det blir bra tillslut!

Min står med kotledsinflammation nu. Jättet rist. Aldrig haft en häst förut med det. Hon fick tuppkam och kortison.Liten hage en vecka, större hage 4 veckor, återbesök 17 aug. Usch! Är ju jätterädd att det ska komma tillbaka sen! Hoppas ni hittar orsaken!

Min står med kotledsinflammation nu. Jättet rist. Aldrig haft en häst förut med det. Hon fick tuppkam och kortison.Liten hage en vecka, större hage 4 veckor, återbesök 17 aug. Usch! Är ju jätterädd att det ska komma tillbaka sen! Hoppas ni hittar orsaken!

Det finns tyvärr bara två orsaker till kotledsinflamation,, båda är tyvärr oxå secundära.

1. Belastningen tas inte upp i benets styvaste riktning med påföljden att kotan i belastningsfasen roterar, (medialt/innåt eller lateralt/utåt)

2. Individen besitter ett primärt trauma i "bakre regionen" som secundärt är mkt lättare för många av dagens veterinärer att se i hästens framdel.

Återkommande behandlingar i kotleden (kotlederna) är ett tydligt tecken på att man inte har funnit grundorsaken utan letar i blindo genom återkommande "konstgjord andning.

P.S. Överbelastning fram är oxå en mkt vanlig orsak till kotledsinflamation men så lätt ska vi väl endå inte analysera orsaken till.

Akut trauma kan ju också orsaka en ledinflammation. Wrickning aw leden i kuperad terräng t e(ks). Äwen öwerbelastning pga smärta det andra benet i paret, OCD, artrit, artros aw annan anledning än de du nämnde. Kissing spines, illa liggande sadel, illa sittande ryttare.

Gäsp. Nu blew jag sådär trött igen. Innan jag somnar in igen får jag wäl tillstå att jag håller med dig i stort. ;) ZZzz.

*kl*
Nån annan skrew förresten att knäledsinflammationer brukar wisa sig på böjprow - det stämmer inte, de kan wara luriga och framträda ordenligt först efter bedöwning aw leden.

Jag tycker, precis som de flesta andra, att man ska leta efter den bakomliggande orsaken. Det kan röra sig om ett trauma, men det är mer sannolikt att det finns något annat som spökar. Hästen lär också behöwa mer wila och därefter sättas igång försiktigt så att kroppen hinner wänja sig wid alla nya förutsättningar; ny ryttare, ny ridstil, ny sadel osw.

Har också swårt att förstå warför en led sprutas gång på gång, det är ju som att lägga locket på och hoppas på det bästa. Iofs har nog weterinärbytet påwerkat i ts fall. Wet 1 kan mycket wäl ha haft en plan för hur han eller hon skulle gå widare wid ett ewentuellt återfall.

Heeelt OT:

TantEster, PM:a din adress så skickar jag ett nytt tangentbord åt dig. Hur behandlar du ditt egentligen? Så tangenterna ryker? ;)

Jag har ingen erfarenhet av knäskador, men för mig ringer en liten klocka- diffus fång. Snubblandet o ovilligheten.

Jag har själv kommit hem med diagnosen hälta högt hb, när det var fång o snett bäcken.

Nån annan skrew förresten att knäledsinflammationer brukar wisa sig på böjprow - det stämmer inte, de kan wara luriga och framträda ordenligt först efter bedöwning aw leden.

Det är nog mig du syftar på när jag skrev: "Det kan vara knepigt med knäledsproblem. Oftast ska de ju visa på böjprov, men det händer att de inte gör det."
Jag tog nog i när jag sa att de "oftast" visar sig på böjprov. Bakknähältor visar sig enligt min mening oftare än framknähältor vid böjprov. Men det beror ju även där på graden av hälta eller vad för typ av fel det är i leden. Men just knäproblem är väl de som man ska vara minst säker på visar sig vid böjprov. :)
Som sagt - knäledsproblem är luriga.

/Sandrah - Som av nån anledning alltid dras till hästar med bakknäproblem. :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur