kotledsinflammation som ej läker

Ö

Ökenvind

Ponnyn, som aldrig tidigare varit skadad, fick behandling för kotledsinflammation i mars, sattes igång efter 14 dagar, pigg och fräsch. Efter 1.5 månad kotledsinflammationen tillbaka, behandlas ytterligare en gång, vilar 14 dagar sedan återbesök som var u a. Skrittas ett par veckor sedan ut på bete dygnet runt samt vila i 3 veckor. Skrittas sedan varannan dag ca 20 minuter första veckan är mycket trött och slö, andra veckan skritt 15-20 minuter och trav 5 minuter, varannan dag och fortfarande slö men piggare än veckan innan. Snubblar ibland framförallt i långsam skritt. Idag visar ponnyn tydlig hälta på benet igen. Barnen som rider väger ca 40 kg, rider mjukt. Har fått tid på kllinik om 3 dagar.

Har ingen tidigare erfarenhet av kotledsinflammationer, är det så här besvärligt att få till läkning att hästen ska behöva behandlas gång på gång innan det blir bra? Någon med erfarenhet av detta?

Sv: kotledsinflammation som ej läker

är ponnyn röntgad?

om inte, se till att få den röntgad...

även fästingsjukdomar kan ge ledproblem som kan vara krångliga att få bukt med.

Jag tycker att alltid nar man far en skada sadar sa ar det forsta man gor att fundera over varifran skadan kommer. Ar det fram som kotledsinflammationen sitter? Aven om ponnyn rids forsiktigt i skritt och trav, med en mjuk ryttare, sa kan det ju handa att den gar i framvikt och darfor belastar frambenen mer an vad den borde. Snubbling kan vara ett tecken pa det. Hur lange har ni haft ponnyn och vad har den gjort innan?

Jag hoppas att allt loser sig.:)

Hmm fastingar ja... med tanke pa att hon ar slo ocksa. Haller med att det kan vara vart att kolla upp.

Ja, det kan vara värt att kolla upp. Gott om rådjur som för med sig fästingar.

Röntgades vid köpet för drygt ett år sedan, helt ua. Ponnyn är 14 år, tävlad främst i hoppning. Det är höger fram som krånglar. Rör sig fint och i balans, inte svårriden alls. Känns så trist efter två behandlingar att inte ens vila på bete fungerar... Lider med pållen.

Som någon redan sagt så skulle jag sett till att röntga hästens kota.

Sen låter det lite lurt. Ofta (inte alltid) brukar kotledsinflammationer vara sekundära hältor, dvs hältor som uppstår pga av överbelastning eftersom felet sitter någon annan stans. Det skulle ju kunna vara tänkbart i detta fall. En av mina tidigare hästar fick tex ofta reaktioner i kotorna bak pga att han hade dåliga bakknän. Det visade sig senare att grundfelet satt i höger bakknä.

Är det fram hältan sitter? Om hästen snubblar väldigt mycket så kanske ni skulle kolla framknäna en extra gång? Ibland visar det sig inte heller på böjprov. Det är jättesvårt att säga vad felet är så här men jag skulle helt klart röntga och visar inte den bilden något så är det stor sannolikhet att problemet sitter någon annan stans.

Jag antar att hästen behandlats med kortison?
Om man anar att det finns en inflammation någonstans men inte hittar den så finns det preparat som är allmänverkande. Jag skulle ha testat det. Tex pronaxen, butta eller annat. (Finns annat också men det är lite olika vad olika veterinärer använder sig av.)

Lycka till!

Ja, jag börjar också fundera på var felet sitter, om det kan vara sekundärt. Hältan har dock släckts efter lokalbedövning kotleden. Kan knäledsproblem dölja sig, vara svåra att hitta? Får be om rtg av knä också när vi kommer till kliniken. Behandling tidigare har varit tuppkam och cortison samt Metacam.

synd på ponnyn.. men mkt kan hända på 1 år med en led, kolla knäna när de e en hopp ponny. förhoppningsvis är de inte en förslitning i nån led...

Är hopphästar mer slitna i ben och leder än dressyrhästar? Dum fråga kanske...

Ja, jag börjar också fundera på var felet sitter, om det kan vara sekundärt. Hältan har dock släckts efter lokalbedövning kotleden. Kan knäledsproblem dölja sig, vara svåra att hitta? Får be om rtg av knä också när vi kommer till kliniken. Behandling tidigare har varit tuppkam och cortison samt Metacam.

Det kan vara knepigt med knäledsproblem. Oftast ska de ju visa på böjprov, men det händer att de inte gör det. Om ni ändå ska röntga så ta gärna fler bilder, på tex knä. Det är "första bilden som kostar" - det brukar inte bli så stor skillnad på en eller fyra bilder tex. Stå på er! Det är lätt att vet. kanske säger en sak och att man då ger med sig. Jag skulle kanske till och med vara så "fräck" att jag beh. framknäna "bara för att ". (Hukar mig för ev. påhopp av ickeanhängare till detta)
Metacam ska ju också vara allmänverkande, så det låter lite lurt att det inte blivit bättre.
Alltså - jag har en annan också (jag och mina problemhästar :angel:), som hade en grav hälta höger framkota. Han hade så ont så det knappt gick att böja. Han blev inte bättre hur vi än gjorde. Vi tog bort honom sm 6-åring pga pålagringar i bakknäna och dessa kom supersnabbt.
Nu säger jag absolut inte att felet på er häst sitter i bakknän, men det kan ge en lite fingervisning om att det inte alltid är så lätt med hältor i kotan....Det kan i princip komma varifrån som helst. Ben, rygg etc.....

edit: hältor i kotor är väldigt vanligt på ridskolehästar som går på mycket sandunderlag. Gör den det?

Senast ändrad:

Tack för alla dina tips och erfarenheter. Mottages tacksamt! Ska stå på mig om rtg! Nej, sand har ponnyn gått på ca 1g/v då den var i kondition.

Alltså jag trodde att man nästan fick räkna med en rehabiliteringstid på ett år för kotledsinflammation. Hästen har bytt ägare ganska nyligen så ridningen och belastningen har ändrats vilket förmodligen kan orsaka eländet. Räkna kanske med ett års vila och sedan långsam igångsättning ett år. Så gjorde en kompis och hennes häst höll efter det. Nu var inte jag rolig, men jag tror verkligen det tar tid, ganska lång tid. Det verkar som om ni har haft för bråttom med rehabiliteringen. Ja kotledsinflammation är en besvärlig sjukdom för benen är känsliga, den tar tid. Lyssna på veterinären öch låt barnen börja rida på lektion på andra hästar om de är ridsugna.

Annars kan du göra något som är ganska populärt, rida sönder hästen kontinuerligt genom att sätta igång för snabbt, ständigt åka till veterinär, röntga och greja och naturligtvis stå på dig ( för några kommentarer på ett forum vet naturligtvis bättre än den utbildade veterinär du har ;-) ). Efter ca ett år måste veterinären döma ut den för att kotledsinflammationen är kronisk. Kostar eländigt mycket pengar för dig och ditt försäkringsbolag och hästen lider ju. Lyssna på veterinären och var försiktig om hästen.

Senast ändrad:

Det där var ju en ganska trist kommentar, måste jag säga.
Den absoluta majoriteten hästägare sätter igång sina hästar helt efter veterinärens rekommendationer och inget annat. Ett års rehab har jag aldrig hört någon veterinär rekommendera, tyvärr. Det kanske är det som behövs ibland men då måste ju också veteinären våga säga det och det gör de INTE.

Sedan kan man fundera i 100 år över orsakerna när en hälta återkommer. Det kan vara ryttaren, utrustningen, hovslagaren - kan även vara veterinären som stirrar sig blind på symptomen men inte går vidare och benar ut grundproblemet. att lägga allt på en ledsen ägare som du gjorde är bara dumt.

Senast ändrad:

Det där var ju en ganska trist kommentar, måste jag säga.
Den absoluta majoriteten hästägare sätter igång sina hästar helt efter veterinärens rekommendationer och inget annat. Ett års rehab har jag aldrig hört någon veterinär rekommendera, tyvärr. Det kanske är det som behövs ibland men då måste ju också veteinären våga säga det och det gör de INTE.

Sedan kan man fundera i 100 år över orsakerna när en hälta återkommer. Det kan vara ryttaren, utrustningen, hovslagaren - kan även vara veterinären som stirrar sig blind på symptomen men inte går vidare och benar ut grundproblemet. att lägga allt på en ledsen ägare som du gjorde är bara dumt.

Visst kan man säga saker trevligt men i princip håller jag med om att man sätter igång en behandlad häst alldeles för tidigt. Och behandlar den och behandlar den och sen blir den utdömd....

Jag tycker två veckor är alldeles för tidigt och jag vet inte varför veterinärerna säger så kort tid. När jag fick behandla en häst, som tyvärr hade varit hos en proffessionell unghästutbildare och kom hem därifrån med böjprovsreaktion i 6 leder, så fick hästen vila i sammanlagt 3 månader. Sen skrittades hon igång försiktigt och efter det har det inte varit några problem. Så jag låter dom vila långt mycket längre än vad veterinärerna säger. T ex vid avställning av tävlingshäst efter säsongen så sägs det att den ska vila minst 6 veckor för att den ska kunna självläka de eventuella överansträngningar som finns där. Nu kommer det säkert komma miljoner olika synsätt på detta men jag håller mig till 6 veckor och det har fungerat på mina pållar.
Sen måste man också gå vidare och hitta orsaken till hältan. Som folk säger, kotledsinflammationer är oftast bara tecken på något annat som är fel. Kolla sadel, rygg osv, även bakknäna.

Men då har vi grejen där igen: Varför ger då inte veterinärerna vettiga igångsättningsprogram till hästägarna?

Om man bryter mot igångsättningsprogrammet så skulle jag kunna svarat som Tara, men om man lyder veterinärens råd så ska man inte behöva få sig en hurring för det. Isåfall är det veterinären som ska ha den.

De två hästarna på gården som fått kotledsinflammationer har iaf haft några månaders vila inkl medicinering och sedan åter till vet INNAN igångsättning.
Så delvis tror jag hästen satts igång för snabbt.
Sedan sa vet att ena hästen (som varit på träning och skotts av tränaren för visning) hade alldeles för stora hovar med påföljande felaktiga vinklar och hon menade att bara hovarna kunde vara orsaken till kotledsinflammationen. :crazy: Så kolla om ni kanske kan få en second opinion av annan hovis angående hovarna.

Lycka till!

Fast en kotledsinflammation pa hoger fram maste ju betyda att hasten inte ar i balans. Da ar den oliksidig.

*KL*

En ofta forekommande orsak for standigt aterkommande kotledsinflammationer ar att man inte andrar i traningen det som orsakar snedbelastningen och darmed inflammationen. Det spelar ingen roll om man foljer veterinarens rekommendationer eller inte, atgardar man inte felet sa kommer problemet tillbaka. Det kommer ofta fran bakkarran, hasten bar inte lika med hoger och vanster bak, och den bojer troligen inte bakknana och kan darmed inte bara upp framdelen. Jag vet ju naturligtvis inte om det ar sa i det har fallet, jag har ju inte sett hasten, men jag vet att det ar alltfor vanligt.

Senast ändrad av en moderator:

En ofta forekommande orsak for standigt aterkommande kotledsinflammationer ar att man inte andrar i traningen det som orsakar snedbelastningen och darmed inflammationen. Det spelar ingen roll om man foljer veterinarens rekommendationer eller inte, atgardar man inte felet sa kommer problemet tillbaka.

Håller helt med! :bow:

Det en veterinär gör är att ta bort symtomet; dvs en inflammation i kotleden.
Hästägarens uppgift är att ta bort orsaken.Som kan bero på en mängd saker. De orsaker jag haft erfarenhet av är:
-Underlaget (för mjukt och därmed tungt eller för hårt utan svikt)
-Ridningen: För mkt nötande på volter på ridbana alltför många dagar i veckan på en obalanserad häst som inte går i varken rätt form eller rätt tempo.

Då är det framkotorna som ryker. Alltför vanligt tyvärr... :cry:

Tack för intressant synpunkt. Ska kolla det där med bakknäna också. Är det vanligt att hopphästar blir slitna där? Kan även tillägga att han har hela tiden varit ganska markbunden i alla tre gångarter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka