Kotledsinflammation på oinriden 3åring!

Sv: Kotledsinflammation på oinriden 3åring!

I morgon är det dags för återbesök efter tre veckors sjukhage, nu håller vi alla tummar & tår att det iaf går åt rätt håll :)

Återbesöket avklarat, med ett rätt dåligt resultat. dvs ingen vidare förbättring snarare sämre då han nu hade 1,5 på vänster fram & fortfarande 3 på höger (på böjprov). Så nu är även vänster fram sprutad + tuppkammad i höger..

Återbesök 4aug, för samma behandling...

:(

Jag har inte påstått att det är en given sanning. Vi pratar om kotledsinflammation på ETT ben, då är det inte OVANLIGT att det rör sig om en vrickning i hagen. Jag har inte skrivit att det alltid är så. Däremot har jag aldrig varit med om veterinärer eller tränare som ljuger om skador eller uppkomst till dem, men jag kanske bara har tur.

Jag har haft en häst som gick omkull i hagen och sträckte sig i ena fram. Därpå följde en kotledsinflammation av det värre slaget. Han var fem den våren. Tyvärr, var jag då inte tillräckligt van för att förstå att jag borde åkt in och kollat honom ordentligt, utan hältan fick läka ut så bra det gick. Eftersom vi inte kollat orsaken kom inflammationen tillbaka trots ordentlig vila. :cry: Han var inte heller så bra på att vila, till skillnad från hur bra han var på att slänga av folk så han galopperade hem själv mer än en gång när jag försökte sätta igång honom... :mad:

Bra att du kollade så snabbt och hoppas att han blir frisk! Stressa inte med honom (vilket jag inte tror att du gör heller), jag kan tänka mig att han dessutom växer en hel del och att det ger värre påfrestningar på lederna..

Tråden är förvisso någon månad gammal men tänkte bara skriva av mig & åter läsa det ni skrev.

Just nu ser prognosen rätt nattsvart ut för min lilla skrutt, min fina skrutt med det där stora nyfikna bruna ögona.

Han röntgad & ultraljudad ua, sprutad med kortison 3ggr + tuppkam 2 gånger och han visar igen vidare förbättring. förutom att han är helt frisk i vä fram.

23aug är det sista återbesöket + titthållsoperation.

Nu misstänker de skador på ledbrosket, som jag har förstått via gamla buketrådar är en rätt körd diagnos. :cry:

Han går i sin platta ruta, vi tar våra 20-30 min promenader, vi borsar & skämmer bort. Men tanken på att han kanske är borta snart den känns både overklig & så nära på sammagång..

& det enda man frågar sig.. Varför??? Hur i helvete kunde detta hända. :(

Vi hade ju hela livet framför oss..

http://http://www.pixbox.se/pic_show_id32520142.html

http://http://www.pixbox.se/pic_show_id32520086.html

Kliniken är 99% säkra på att det sitter i kotan då han släckte helt & hållet på 9-10min under hältutredningen. Började med hoven & då släckte han inte alls, men med kotan försvann det på engång. Var på dem sist om det möjligtvis sitter någon annanstanns men dom är så säkra de kan vara.

Nu kommer det att göras en artroskopi om 2v & då kommer d se iaf skadan sitter där eller ej. Gör den inte det får man gå vidare med utredningen efter det.

Han är fortfarande en aning svullen + varm i höger kota, dvs den sjuka kotan.

Att det är kotan som gör ont nu finns väl inget tvivel om. Men att det kanske är något annat som gör att kotan överbelastas är ju inte omöjligt.

Ja, nu är ju leden inflammerad, så det gör säkert ont, men orsaken till det kan ju sitta någon helt annanstans. Jag har erfarenhet av en häst som hade upprepade kotledsinflammationer på ett framben, och där var orsaken låsningar i ländryggen. Det var inte förrän det upptäcktes som det gjorde någon nytta att behandla kotleden.

Det är våran tanke oxå (att skadan sitter någon annanstanns) men sålänge han har en inflammation i kroppen så kan jag inte ta ut kiropraktor.

Jag måste ändå lite på att kliniken vet vad det gör, & att det ser till hästens bästa.

Jag kommer att göra allt som står i min makt för att han blir bra.

Men iaf det är skador på ledbrosk, då verkar det inte finnas så mycket att göra.

Jag kan inte låta en oindiden 3åring bli haghäst, jag anser inte det humant.

Nej, är brosket skadat så är det ju tyvärr ändå kört.

Men en ledinflammation kan väl inte likställas med en "kroppslig" infektion, eller? Och har du något att förlora i det här läget? Nu har du ju gjort allt den rätta vägen. Visst ska man lita på sin veterinär, men inte blint och fullkomligt okritiskt.

Jag kommer inte göra något förens titthållsoperationen är gjord, jag vet ju endå efter den iaf det är ngt annat som är knas.

KL
Har varit med om ungefär samma historia: Ponnyn gick antagligen ikull i hagen och vrickade sig. Tog ut kiropraktor dan efter som rättade till något i ryggen men skickade oss vidare till vet. De dagar det tog innan vi kom till klinik blev hon bättre på men ändå var diagnosen kotledsinflammation ett ben bak. Vi ska nu på återbesök i morgon. Men till frågan, har sett dessa skydd och undrar om dom är något att ha, stabiliserar benet eller så?

Senast ändrad av en moderator:

KL
Har varit med om ungefär samma historia: Ponnyn gick antagligen ikull i hagen och vrickade sig. Tog ut kiropraktor dan efter som rättade till något i ryggen men skickade oss vidare till vet. De dagar det tog innan vi kom till klinik blev hon bättre på men ändå var diagnosen kotledsinflammation ett ben bak. Vi ska nu på återbesök i morgon. Men till frågan, har sett dessa skydd och undrar om dom är något att ha, stabiliserar benet eller så?

För det första så vill jag jätte gärna vet hur det går med din ponny.

Jag köpte mig ett par BoT som jag tänkte använda på min skrutt nattetid, men fick "råd" att inte använda ngt alls under själva behandlingen.

Nu spolar jag bara benet med kallvatten.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Ponnyn är nu frisk! Ska sättas i gång med skritt en vecka, osv. Frågade då om det var någon mening med att använda benskydd, av olika slag. Fick till svar att det var bortkastade pengar (i vårat fall)

Postar samma svar här:

Hej alla!

Jag kan gladerligen berätta att min lilla skruttunge vart friskförklarad idag.

Från att ha varit 3 gradigt halt på hö fram, 1,5 i båda varven under longeringen, gallig, svullen & varm & reagerat "aja aja" påböjprovet, så stog han idag helt still under böjprov, & vet såg enbart en liten markering som han ansågs vara helt normalt för att vara idag. Nollad i båda varven (longeringen) & sval, ren & fin i benen.

Så det vart ingen operation idag...

Nu ska vi vänja in honom i en större hage innan han får gå ut med sina hagkompisar igen...

Helt otroligt.. Vi som inte ens trodde att han skulle få följa med hem,

Troliga orsaken till inflammationen & hältan enligt vet är en ordentlig vrickning i hagen mitten utav juni som nu börjar lägga sig.

Tack alla ni för tips på kiro, vet osv...

Kramar från :laugh:

Vad bra! :bump: Hoppas allt går bra nu!
Jag har själv en kille med kotledsinflammation efter en kraftig vrickning som aldrig blev helt bra, men han verkar nöjd med livet som sällskapshäst också.

Liten bildbomb på min lilla unge.

Liten ullig ponny =) jan 2010
32520124.jpg

Juni 2011 Ett par dagar innan skadad uppdagade sig.. Livet lekte & maskrosorna blmmade
32520142.jpg

Skruttarna Juni 2011
32520086.jpg

Lite små stirrig efter 3 mån i grushage
32742456.jpg

Äntligen 2 timmar i gräshage efter 3mån i miniruta.
32742444.jpg

32742445.jpg

Maaat..
32742446.jpg

Jeeejjj....Sep 2011
32742449.jpg

Jag kommer inte göra något förens titthållsoperationen är gjord, jag vet ju endå efter den iaf det är ngt annat som är knas.

Det är knappast ofarligt att artroskopera, leder är väldigt infektionskänsliga. Man brukar säga att man kan spotta i en buk men inte andas i en led....

Om kiropraktiorn hittar nån rejäl låsning så så är det ju bara bra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka