Kotledsinflammation på oinriden 3åring!

Sv: Kotledsinflammation på oinriden 3åring!

En mycket vanlig orsak till kotledsinflammation på ett ben är faktiskt vrickning i hagen.

Tycker inte att det är ett dugg märkligt. Men hästen ska ju in till klinik för röntgen också kanske spruta med tuppkam/kortison.

Jag hade inte oroat mig jättemycket, lycka till med hästen!

Hur vet du det? Källa?

Hur vet du det? Källa?

Tack återigen för alla svar.

Jag kommer att boka en tid hos M kliniken i morgonbitti och sedan se hur det stället sig till probmet, men med allssannorlikhet så kommer jag åka in & röntga honom innan finadynet gått ur kroppen, bara för att vara på den säkra sidan.

Sista dagen på finadynkuren och det är ingen förändring. Vi sprang med honom nu ikväll bara för att testa, men han är halt. Nu såg det ut som att skadan sitter högre upp på bogen då han rörde sig väldigt märkligt. Dock lika svullen och varm om kotan.

Jag har iaf en tid på M-kliniken på ons morgon, röntgen + hältutredning, har även beställt en ryggröntgen. Lika bra att undersöka hästen ordentligt så man vet...

Men jag har en konstig känsla i kroppen att "nu går det åt helvet" . :(:(

Ush lider verkligen med dig och håller alla tummar jag kan. Man är verkligen hjälplös när de inte är okej :(

Hur gick det i dag? Hållt tummen hela dagen för er ska du veta!

Min klinikveterinär. Min tränare som är unghästutbildare. Egen häst som fått det. Andras hästar som fått det.

Fråga vilken vet som helst så tror jag nog att du kan få det bekräftat.

kl

jag kan skvallra om att det var en kraftig kotledsinflammation som -eftersom hästen inte gjort något anstängande senaste månaderna- uppkommit troligast efter vrickning i hagen.
Hästen är sprutad i kotleden och ska nu vila i box/hagruta varvat med små promenader i tre veckor innan det är dags för återbesök.

Sorry Piquer, men buke var nyfikna ;) Hoppas okej att jag skrev...

kl

jag kan skvallra om att det var en kraftig kotledsinflammation som -eftersom hästen inte gjort något anstängande senaste månaderna- uppkommit troligast efter vrickning i hagen.
Hästen är sprutad i kotleden och ska nu vila i box/hagruta varvat med små promenader i tre veckor innan det är dags för återbesök.

Sorry Piquer, men buke var nyfikna ;) Hoppas okej att jag skrev...

Jag som precis skulle in och svara, :)

Men det är precis som Seabaz skriver, vi ska på återbesök i slutet utav juli. Han är även röntgad och plåtarna ser helt normala ut, dvs inga lösa benbitar.

Han har mostlikey vrickat sig ordentligt i hagen och på så vis dagit på sig inflammationen. Anledningen till att finadynet inte hjälpa var att inflammationen var så pass stor.

Men nu blir det iaf minihage och promanader dagligen sen hoppas jag att det blir bra med lille skrutten..

Trevlig helg! :)

Jag håller tummarna för dig och din häst. Skönt att det inte var några lösa benbitar.

& så kom gallorna & värmen tillbax i det sprutade benet, jag blir så less.

Det har nu gått 10 dagar sedan han sprutades, och han var "helt bra" i benet fram tills i lördags dvs igår. Jag antar att kortisonet är kvar i kroppen så pass länge, därefter ser man iaf det blivigt bättre eller kommer tillbax. Men jag kanske har helt fel..

Ska iaf höra av mig til M-kliniken i morrn och se hur jag ska gå tillväga efter det, idag står han iaf inne..

Den stora fråga återstår, vad har hästskrället gjort från första början.....

:confused::confused:

Min klinikveterinär. Min tränare som är unghästutbildare. Egen häst som fått det. Andras hästar som fått det.

Fråga vilken vet som helst så tror jag nog att du kan få det bekräftat.

Då blir det ju bara tyckande, och ingen bekräftelse. Jag har också fått den orsaken angiven som orsak, när det i själva verket handlat om tex otillräcklig ridning eller felaktig sadel. Men som veterinär eller tränare är det naturligvis mycket enklare och lättare att skylla på en vrickning.... :angel: Det kan ju vara tämligen känsligt att ifrågasätta någons ridning.

Då blir det ju bara tyckande, och ingen bekräftelse. Jag har också fått den orsaken angiven som orsak, när det i själva verket handlat om tex otillräcklig ridning eller felaktig sadel. Men som veterinär eller tränare är det naturligvis mycket enklare och lättare att skylla på en vrickning.... :angel: Det kan ju vara tämligen känsligt att ifrågasätta någons ridning.

Nu var ju inte detta svar till mig: Men min första tanke var oxå, men shit hur är det möjligt hästskrället är ju inte ens inriden. Vi slog först bort alla tankar på kotledsinflammation pga att han INTE var inriden & inte heller spec tränad de sista månaderna. Men tydligen och mycket väl så är fallet.

Så det kan mycket väl vara vrickning.. Men det kanske oftast beror på just felaktig riding, sadel osv.

Hade en unghäst som fick en hasgalla o senare hälta.
Insåg att det inte var ngt att hålla på med o slaktade hästen.
Tog tillbaka leden, ledbrosket var helt förstört.
PL

Hade en unghäst som fick en hasgalla o senare hälta.
Insåg att det inte var ngt att hålla på med o slaktade hästen.
Tog tillbaka leden, ledbrosket var helt förstört.
PL

Och vad vill du ha sagt med det? kan du inte utveckla lite?

När det gäller det du säger är det oftare då vanligt att hästen får inflammationer på båda och dessutom upprepade gånger. Du verkar vara van vid tränare och veterinärer som inte vågar säga sanningen till dig. Jag omger mig inte med sådant folk. Har jag gjort något fel får jag reda på det, det lovar jag dig. Desuutom räcker min egen kunskap och erfarenhet till för att veta om det är sadeln eller min ridning som ställer till det. Eftersom jag dessutom vet att jag inte är något proffs när det gäller ridning är jag väldigt ödmjuk och går ofta i första hand till mig själv och analyserar vad jag gör för fel.

Men att ha mjäkiga veterinärer och tränare betackar jag mig för.

När det gäller det du säger är det oftare då vanligt att hästen får inflammationer på båda och dessutom upprepade gånger. Du verkar vara van vid tränare och veterinärer som inte vågar säga sanningen till dig. Jag omger mig inte med sådant folk. Har jag gjort något fel får jag reda på det, det lovar jag dig. Desuutom räcker min egen kunskap och erfarenhet till för att veta om det är sadeln eller min ridning som ställer till det. Eftersom jag dessutom vet att jag inte är något proffs när det gäller ridning är jag väldigt ödmjuk och går ofta i första hand till mig själv och analyserar vad jag gör för fel.

Men att ha mjäkiga veterinärer och tränare betackar jag mig för.

Berätta gärna VAR i mitt inlägg det står att jag omger mig med mjäkiga veterinärer och tränare som inte vågar säga sanningen till mig? :confused:

Du skrev "Men som veterinär eller tränare är det naturligvis mycket enklare och lättare att skylla på en vrickning.... Det kan ju vara tämligen känsligt att ifrågasätta någons ridning. "

Och det lär väl komma från en erfarenhet eller?

Jag kan känna att många veterinärer är/har varit snabba med att behandla felet men sedan inte ge något konkret svar på varför det uppkommit. Och det är ju naturligtvis svårt som veterinär att bedöma någons ridning när who-ever kommer in med sin häst på klinik för första gången.

Jag upplever dock genom egna erfarenheter och nära vänners erfarenheter att detta har blivit mycket bättre senaste åren, att man går till botten med problemen (inte bara kotledsinflammationer, jag fick själv en avhyvling och ett uppvaknande om min hästs munhälsa för ett par månader sedan. Tänk om veterinärerna kunnat tala om för mig tidigare så hade både jag och min häst sluppit en hel del som vi måste ta tag i nu med återbesök och hela baletten)

MEN! På en oinriden/näst intill o-jobbad (kan man säga så?) unghäst finns liksom inte lika många orsaker som hos en äldre ridhäst.
Dessutom är det enbart på ett ben hos TS häst!

Men jag följer diskussionerna här för jag tycker det är lärorikt :) att höra andras erfarenheter av ett problem som man ofta hör och ser om

Senast ändrad:

Så tråkigt men ändå skönt att få det utrett!

Min egen unghäst vurpade i hagen i början på maj (just före 3-årstestet....) och skadade sig rejält. Så nog kan skador orsakas även i hagen, alla skador är inte ridrelaterade.

Du skrev "Men som veterinär eller tränare är det naturligvis mycket enklare och lättare att skylla på en vrickning.... Det kan ju vara tämligen känsligt att ifrågasätta någons ridning. "

Och det lär väl komma från en erfarenhet eller?

Ja, men inte gällande egna hästar.

Hos hästar som har kotledsinflammation i tex bägge fram är det väl oftast så att det börjar i ett ben, och pga avlastning även drabbar det andra? Jag har inte påstått att en kotledsinflammation inte kan orsakas av en vrickning, däremot tror jag inte att det är den vanligaste orsaken, och det var därför jag frågade efter källan. (I form av tex en studie eller liknande.) Till skillnad från andra hävdar jag inte att det jag tror är en given sanning när jag inte har torrt på fötterna....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka