Kotledsinflammation, hur god är diagnosen?

A

Arbogamarre

Jag har en häst som nu fått sin andra kotledsinflammation. Han är 14 år, hade sin första hos sin förra ägare för ca 4 år sedan som de aldrig kom fram till vad det berodde på och nu har han det igen. Det var inget som märktes vid ridning utan vid böjprov som ledde till att vi åkte till klinik och undersökte.
Nu har jag grävt i en massa gamla trådar och läst att detta ofta leder till utdömning av hästar....hur ofta ställs den diagnosen?
Vad innebär detta?
Någon som har erfarenhet av att hästen i fråga blivit frisk?
Jag vet ju inte ännu varför han blev sjuk och inte hur vi ska gå vidare men jag belv jätte rädd när jag läste dessa gamla trådar...
Han är ju inte gammal och han har jätte mycket att ge!! :cry:

Någon som har triangelmärkt efter en sådan diagnos och hur går man då till väga?

Mycket frågor...blir jätte tacksam för svar!!!

De flesta hästar blir ju bra av behandling, MEN- oftast så sitter problemet någon annanstans i kroppen. Tex ond rygg.Hästen avlastar det onda på benen och får inflammation.Så man måste komma till rätta med vad som utlöser inflammationen, annars kan den lätt komma tillbaks.Eller så kan han ha vrickat sig i hagen odyl.
Jag tycker inte du ska oroa dig allt för mycket idagsläget, 2 ledinflammationer på 14 år tycker inte jag låter mycket.

Jag gissar att din häst har fått behandling mot kotledsinflammationen nu, men en fråga -är HELA hästen genomgådd? Är ryggen ok? Är tänderna ok? Sitter sadeln bra? Ett tips är att ta ut en Equit. eller kiropraktor för att se om denne hittar något.

Lycka till!

Ja vi var på klinik och vet. kollade rygg och annat, en hel hälso undersökning helt enkelt och det var helt ok. Mycket bra rygg till och med :)
En ekiterapeft har jag inte haft men har planer på att ta ut. Och grejjen är ju att han inte visat något, och att det var först vid böjprov som han visade hälta. nu får han behandling och står i sjukhage/box och skrittas vid hand 20 min om dagen. Återbesök om ett par veckor...

Ja det är aldrig fel att låta nån annan är traditionella veterinärer ta en titt på hästen.
Min häst har gått med en låsning i bäckenet gissningsvis i flera år, hela 7 veterinärer har missat det!! Alla vet.har konstaterat att hon smärtat vid palpation i si-ledsområdet,och gett behandling i form av akupunktur och tuppkam. Det har ju bara hjälpt för stunden, men inte löst grundproblemet....
Hon har inte blivit riden ordentligt på 19 månader(pga infektionssjukdom), men i maj satte jag igång henne och det gick ju bra i början. Hon började efter ett tag protestera i ridningen och visade också på andra sätt att något var FEL, och jag lokaliserade smärtan till hf. Men det var som sagt i bäckenet problemet satt, med en pyttehälta hf som följd...
En vet. som även jobbar mycket med kiropraktik upptäckte detta igår, något som så många andra missat...

Lycka till med din häst, det kommer gå bra ska du se :)

Kotledsinflammation är ingen sjukdom utan ett symptom på att hästen belastar sig fel. Det blir ofta en ond cirkel av uprepade kotledsproblem innan man dömmer ut hästen tyvärr.
Man kan dock bryat denna onda cirkel genom at rida ästen på ett skonsammare sätt, lär den bära vikten på bakbenen istället för på ett av frambenen som hästen av naturen gör.

Jag har haft en 20-årig häst med kotledsinflammation som blev rätt bra efter behandling. Hon behandlades först "tradionellt" på hästklinik med smärtstillande och inflammationsdämpande och fick vila länge. Sedan har jag tagit ut en equiterapeut som lokaliserade problemet till ett snett bäcken som hon kunde fixa ganska bra. Hästen klarade sig fint i 1 1/2 år, men sedan kom problemen tillbaka i omgångar och även kiropraktiken hjälpte inte längre. Efter flera misslyckade behandlingar bestämde jag mig för att ta bort henne för att hon hade hunnit fylla 22 år och fick allt större problem, även på de andra benen och hon hade även problem med andningen på gamla dagar. Det blev helt enkelt för mycket för henne, det var för många krämpor på en gång. :cry: :cry: :cry: Men jag är tacksam att jag fick ha henne frisk i 1 1/2 år till.

Jag tycker att man först ska ta hästen till röntgen och göra en ordentlig utredning. Sedan behandlar med inflammationsdämpande och sedan med kiropraktik. Det hjälper oftast bra. Viktigt är förstås också att rida på rätt sätt, men det är ju en självklarhet. Jag gav min häst även örter under en längre tid, som är inflammationsdämpande och de mådde hon bra av. T ex djävulsklor är bra. Din häst är bara 14 år och har alla chanser att bli frisk!!! :) :) :)

Själva kotledsinflammationen kommer säkert att läka ut, det viktigaste är att ta reda på orsaken. En Equiterapeut är att rekommendera, vissa kiropraktorer har inte någon vidare helhetssyn så var noga med att kolla upp den som du funderar på att ta ut.
Sen finns det all anledning att se över sin ridning. Ta hjälp av en duktig tränar. Och med duktig menar jag en som ser hur du och hästen rör er, vilka snedheter ni har som måste arbetas bort/minskas etc. Kroppsmedveten ridning är ett måste på alla hästar, men framförallt en häst som av någon anledning snedbelastar alt. har en sned ryttare (vilket många av oss är).

Lycka till!

Hanna
(som efter en kotledsinflammation fått börja om från noll)

en vanlig orsak är att hästen inte arbetar korrekt och på en islandshäst så skulle jag vara nästan tvärsker på att den rör sig med massor av undertramp med raka bakben. Då aktiveras inte msuklerna kring bakknäet och hästen kommer då at trampa igenom i varje steg den tar.
Styrketräning i rätt form oc låg frat hjälper.

Som någon skriver, se till att kolla ignom hela hästen ex röntga ryggen!

Se över hovslageren, kanske sko lite oftare!
Se över ridningen, se till att hästen jobbar och sätter under sig ordentligt, för att minska belastningen på frambenen.

Det jag har skrivet var vad jag gjorde när min häst fick kotledsinflamation 2:gången, ett år efter den första gången. Nu ett par år senare är hon fortfarande ren och fin!

Tror mkt hängde på ny hovslagare (inte för att den gammle var dålig), skodd mkt oftare och jag ändrade min ridning och fick min latmask att jobba rätt, då hon har en kroppsbyggnad som gör att hon mkt, mkt lätt hamnar på bogarna och har svårt för att komma under sig och jobba rätt.

Kotledsinflammation är ingen sjukdom utan ett symptom på att hästen belastar sig fel. Det blir ofta en ond cirkel av uprepade kotledsproblem innan man dömmer ut hästen tyvärr.
Man kan dock bryat denna onda cirkel genom at rida ästen på ett skonsammare sätt, lär den bära vikten på bakbenen istället för på ett av frambenen som hästen av naturen gör.

Ja och nej, skulle jag vilja säga. Självklart kommer inflammationen någonstans ifrån, och felaktig ridning är EN av alla tänkbara orsaker. Snedtramp i hagen eller under arbete en annan. Ont på något annat ställe i kroppen och felbelastning som följd en tredje.

Och nog 17 är kotledsinflammation ett skada/sjukdom i sig, även fast det finns en orsak till det. En förkylning är också en sjukdom, eller hur? På samma sätt som förkylningen orsakas av ett virus så orsakas ju ledinflammationen av någonting, t ex överbelastning eller snedtramp.

Jag tror inte du behöver vara jätteorolig i nuläget. Den tidigare skadan ligger ju faktiskt ganska långt bak i tiden, och detta upptäcktes redan innan hästen fått några verkliga symptom. Ju tidigare skadan upptäcks, desto bättre!Varför böjde ni honom från början? Hade du på känn att han inte var riktigt fräsch? En liten böjprovsreaktion på en 14-årig häst behöver ju egentligen inte ens betyda att något är fel. Fast, det är klart, om hästen är ren på 3 bem o reagerar på det 4:e så ska man såklart titta närmare på varför.

Väldigt många hästar får en eller annan ledinflammation under sin livstid. Detta ska självklart tas på allvar, men det behöver egentligen inte betyda så mkt. Om problemen återkommer måste man dock självklart se till att hitta den bakomliggande orsaken.

Låt vet behandla hästen, ge den ordentlig vila o konvalescens (vissa vet rekommenderar tyvärr kortare konvalescens än vad som verkligen behövs. Detta för att tillgodose de önskemål som många kunder har, nämligen att få börja rida så fort som möjligt) och en lugn och målmedveten igångsättning med gradvis stegrat arbete (be vet hjälpa dig med igångsättningsschema och betona för honom/henne att du inte har bråttom, utan verkligen vill göra ditt bästa för din häst). Under konvalescensen kan du med fördel låta en duktig o seriös equiterapeut gå igenom honom för att se om han är anmärkningsvärt spänd/stel/ojämnt musklad någonstans, och om så är fallet fundera på hur man ska åtgärda det. Om du är osäker på hur utrustningen passar, så passa på att kolla sådant oxå.

Någon föreslog ryggröntgen. Det tycker jag verkar som "overkill" i nuläget, om det inte är så att vet misstänker ryggproblem och därför rekommenderar en sådan. Hästen är 14 år o har i stort sett funkat bra i hela sitt liv. Hade han haft t ex sammanvuxna tornutskott hade han inte gjort det. Dessutom betalar inte försäkringsbolaget en sådan undersökning om inte vet intygar att den är befogad. Om man skulle börja med att röntga något så är det väl i så fall just den aktuella ledan och motsvarande led på andra benet man börjar med för att utesluta pålagringar etc, men om inte vet tycker det behövs nu tycker jag du ska avvakta med det oxå. Om hästen inte svarar på behandlingen eller problemen återkommer, så kommer ju detta med röntgen i ett annat läge, förstås.

Lycka till med din häst!!! Tycker varken du ska tänka på utdömning eller triangelmärkning just nu, utan i stället hoppas på att pålle är fit for fight igen om ett par månader.

Tack för alla svar, de gör mig lite lugnare nu!
Jo, anledningen till böjprovet är att jag har en kompis som har honom på foder och gärna vill köpa honom så därför gjorde vi en besiktning. Vi hade inte märkt något alls av att han skulle ha ont eller att han var halt, och det var han inte innan böjningen enl vet, han hittade ingenting som var konstigt innan själva böjningen, inget varmt i benen eller någonannanstans.
Även på kliniken sa vet. att han inte haft ont för jag blev jätte orolig att vi skulle ha plågat honom under en tid och inte märkt hältan. Där konstaterades det även att ryggen var bra.
Vi ska tillbaka till kliniken om en dryg vecka så då får vi se vad de säger om ev röntken. Vet tyckte inte det behövdes då vi var där dock trodde han att det fanns något bakomliggande problem, så vi får hoppas på det bästa, att han inte har något kroniskt problem.....men man ska inte måla fan på väggen innan man fått fakta... :crazy:

Han verkar iaf mycket piggare nu än för några veckor sedan och ser inte ens stel ut nu när han promeneras men jag misstänker att man vill se att han blir frisk och tittar efter det....

Håll alla tummar att pållen, som är en helt underbar individ och jätte trevlig att rida och har mycket att lära ut, blir frisk! :)

Hej !

Min häst har kotledsinflammation vänster bak och höger fram alltså diagonalt. Hur undviker man detta ?

Hej !

Min häst har kotledsinflammation vänster bak och höger fram alltså diagonalt. Hur undviker man detta ?

Det är tyvärr inte så ovanligt att man får en diagonal hälta. Hästen har ont i t ex h b och överbelastar därför v f med hälta även där som följd.

Hej!
Tack för alla svar! :)
Ville bara skriva att pållen är på bättringsvägen och faktiskt rätt fräsch enligt vet i Strömsholm.
Bara lite markering på böjprovet denna gången och inget i de andra proven! Dessutom kollade de rörelsemönstret och det var inga fel där, inte heller hovarna.
Käönndes skönt. Frågan vad det berodde på kvarstår dock och jag lär aldrig få veta men man kommer vara extra noga med allt vad gäller benvård och ridning i framtiden!!
Tack igen för alla svar!

Jag har en häst som haft kotledsinnflammation. Den är behandlad och långsamt igångsatt. Just nu är den fräsch och jag hoppas att den fortsätter vara det. Jag tror att orsaken bakom är att den har kass benställning fram och lite problem med överrullningen när den rör sig. Därför är hovvården av högsta vikt för den här hästen. Den verkas nu var 5.e - 6.e vecka och är älltid kort i tårna. Den har inte visat några hälte tendenser sen vi började vara mer noggranna. Dessutom är ryttaren noga med underlag, det måste vara varierat och mycket skritt ! (gärna på hårt underlag)

Vad skönt :) ! Ge honom nu en lugn o välplanerad igångsättning och se till att alltid värma upp o varva ner ordentligt före resp efter arbete när han sedan väl är igångsatt. Att variera arbete och underlag är oxå en viktig förebyggande åtgärd. Kyla benen efter hårdare arbete och ev linda stallbandage över natten (iaf inför o efter hårdare träning) är ytterligare sätt att hjälpa honom att hålla sig fräsch.

Lycka till!

En "äkta" kotledsinflammation har god prognos.
Problemet med återkommande kotledsinflammationer kommer med stor säkerhet på för snabb och krävande igångsättning.

Om hästen svarar på behandling brukar den få vila helt i max fyra veckor med max sex veckors igångsättning (många gånger sker detta även i ridhus) och därefter normalt arbete.
Har hästen haft en rejäl hälta kan den få längre igångsättning, tycker jag :smirk:...och gärna undvika ridhus...om det inte är glashalt ute vs.

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 351
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Hej. Vet inte om det är rätt tråd, men jag testar. Jag har blivit erbjuden av min gamla ridskola att köpa en häst utav dem. Han 10 år...
Svar
16
· Visningar
3 291
Senast: bjmaria
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka