Kotledsinflammation, eftervård? HJÄLP

C

caroline_star

Min häst var hos vet igår, och det konstaterades att hon hade kotledsinflammation. Nu så ska hon ha boxvila i ett tag o sedan ska hon återkomma. Tycker ni att man ska linda frambenen på henne? Som ett stallbandage nu under de första dagarna? Hon hade även en ganska så stor hålvägg i hoven så de gipsade båda hennes framfötter för hovväggen var alldeles för tunn. Så nu sitter jag och funderar på om jag ska ha henne lindad. Vet lindade hennes framben, men det var ju pga av att hon fick behandlingar i kotan. Så vad tycker alla ni bukare. Vad ska jag göra

mvh carro

Sv: Kotledsinflammation, eftervård? HJÄLP

Ja, jag hade lindat båda frambenen. Blodcirkulationen hämmas pga stillaståendet, speciellt hos äldre hästar. God blodcirkulation påskyndar läkning. Själv kan jag rekomendera Back On Tracks paddar, brukar börja använda dessa ett par dagar efter en ny skada. Använd ej ihop med liniment, kan "bränna" då.

Och åtgärda ORSAKEN till kotledsinflammationen. Lycka till!

Jappidapp. orsaken till kotledsinflammationen var en gammal hovböld, jag köpte nyligen henne o detta hade inte den förra hovslagarn märkt. Så det är en utav anledningarna till att hon är gipsad på framhovarna nu med. Hon hade n gammal hovböld som sedan hade blivit ett stort hål i hovväggen. Kul o ha henne nu. Köpte henne för ganska så nyligen, o nu så har man en häst som är halt med.. snyft :( Jag kommer nog att ha henne lindad eftersom hon bara står inne och inte rör på sig nu under en bra tid..

mvh carrooo:banana::banana:

puttar lite :bump:
finns det ingen som har lite med svar:banana::banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 395
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 952
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 114
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 995
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka