Kotledsinflammation, cortison och fång

B

Bennie

Min häst har just sprutats i kotorna för kotledsinflammation. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att cortison kan ge fång (eller öka risken för det).
Hur är det med den saken?

Jag håller just på att vänja in dem vid betet, och nu vet jag inte om jag ska avbryta invänjningen för henne del, eller åtminstone ta det lugnare med just henne.
Och hur länge sitter cortisonet i i så fall? När kan jag utgå ifrån att fång-risken är "normal" igen?

Sv: Kotledsinflammation, cortison och fång

Man är inte helt överens om det är så att kortison kan ge fång. Det är i så fall vid överdosering. Den lilla dos som de får i leden borde inte ha någon större betydelse.

det kortison där fångrisken är väldigt stor, är när det tas som flera veckors oral kur mot tex. luftvägsproblem. skulle tro att det beror på att det då kan rubba magen.

vår D-ponny fick fång och lindrig roteration pga. sådan kur förra våren/sommaren. veterinären påtalade flera gånger risken och att vi skulle vara uppmärksamma, fast nu fick ju ponnyn här 2 kurer efter varanndra då hon hade en förträngning långt ner i luftstrupen som inte ville "släppa"

Senast ändrad av en moderator:

Ok, så då kan jag kanske ta av henne munkorgen? (Det skulle åtminstone göra henne till en mycket lyckligare häst ...)

Ja, har den sprutats i leden så finns det inget som tyder på någon ökad risk. De är som övriga sagt just när det ges oralt som det finns risk för att magen slås ut. Men var däremot lika noggrann ändå med invänjning (kan du inte växla hagar ist för att ha munkorg?) av betet. Det verkar vara många som åker på det i år.

Långvarig kortisonbehandling ger en iatrogen Cushing eftersom man på konstgjord väg höjer kortisolnivåerna i blodet. Inte en äkta, alltså.

I fallet fång spelar det kanske mindre roll då kroppen inte gör skillnad på kortisol eller kortison och höga nivåer av endera kan resultera i hyperglykemi -> hyperinsulinemi -> fång enligt senare rön.

Kortisoninj i leden är inte en riskfaktor för vare sig iatrogen Cushing eller fång.

Jo, det vet jag, men jag tror inte att det är mindre fångrisk för att det är iatrogen cushing. Men jag har inga bevis förstås.

Jag vet inte hur det är på häst, men en hund som behandlas med kortison lokalt kan faktiskt börja dricka mer som biverkning, men på en häst är kanske den mängd man ger i leden så liten att det inte ger någon systempåverkan. Men ökad risk för fång tror jag inte att man får genom en ledbehandling.

Jag har haft krångel med att min häst inte fick rätt vård under en kort period när det gällde hovarna, som fick lite annorlunda skoning.
Detta har hjälpt till att utläsa dubbel kotledsinflammation fram.
Det behandlades med en mycket liten dos cortison och tuppkam efter en lång och uttömmande utredning.
,åkte också skorna av och han skulle ledas en kvart om dagen.
Det är bra det att han är ändå sjukare nu av den fång som medicinen utlöste.
Det är hel boxvila med Finadyne och lederna kan vi ju aldrig mer behandla, så dvetrinärerna ville att jag skulle förbereda mig på en eventuell avlivning av min häst. Vi provar och håller tummarna för de10-15 % chansen han har för att bli frisk.
Men var uppmärksamma på cortisonet, jag hade aldrig använt det om jag vetet att det kunde ge upphov till detta elende!:cry:
Hästen är snart 8 år.
Katastrof!!!:confused

mitt inlägg blev lite konstigt stavat men det är så här:han fick dubbelsidig kotledsinflammation av förmodligen flera orsaker ,men en av dem var byte tillfälligt av hovslagare som gjorde några fel som blev ödestigert för min känsliga häst.
Detta konstaterades då olika plåtar togs på en klinik samtidigt som han behandlades med 3 ml cortisin och tuppkam och fick åka hem med ordinerad vila och korta promenader.
Där efter fick han fång av injektionerna, detta har gjort att han nu står med Finadyn i boxen minst tre veckor innan vi kan röntga och se om han har fått hovbensrotation.
Men problemet är att de inte tror att han har så stor chans att klara detta och jag skulle förbereda mig på en ev, avlivning på min i år 8-åriga quarterhäst.
Jag har inte gett upp än men visst är det tragiskt.
Läste någon stans att rhus tox kunde hjälpa...vi får se?

Detta konstaterades då olika plåtar togs på en klinik samtidigt som han behandlades med 3 ml cortisin och tuppkam och fick åka hem med ordinerad vila och korta promenader.
Där efter fick han fång av injektionerna, detta har gjort att han nu står med Finadyn i boxen minst tre veckor innan vi kan röntga och se om han har fått hovbensrotation.
Men problemet är att de inte tror att han har så stor chans att klara detta och jag skulle förbereda mig på en ev, avlivning på min i år 8-åriga quarterhäst.
Jag har inte gett upp än men visst är det tragiskt.
Läste någon stans att rhus tox kunde hjälpa...vi får se?

Du har letat upp en gammal tråd.
Men i alla fall
Tråkigt med din häst, jag kan inte svara på alla dina frågor, vet ingenting om dubbelsidig kotledsinflammation men en hel del om fång.
Jag har inte förstått det som att en lokal behandling med kortison och i så liten mängd skulle kunne ge upphov till fång. Med tanke på de svar som finns tidigare i tråden, där en av dem som svarat är veterinär, så undrar jag verkligen om det stämmer att det kortison som din häst har fått har orsakat fången.
Jag tycker att det verkar konstigt om veterinären har sagt det? Rhus tox verkar vara ngt slag homeopatikst medel, på vilket sätt skulle det hjälpa mot vad?

har han fång? ge graphites, bellis perennis ev belladonna om han har mkt ont, hoven är väldigt varm.

rhus tox är inget fångmedel....

har han fång? ge graphites, bellis perennis ev belladonna om han har mkt ont, hoven är väldigt varm.

rhus tox är inget fångmedel....

Har hästen fång - kontakta veterinär. Att ge en massa örter på eget bevåg är inget att rekommendera!

hur läser du eg???

för det första så är hästen redan under vet. behandling. för det andra är rhus tox ingen ört. någon har sagt till heza att det hjälper mot fång men det gör det öht inte. graphites är huvudmedlet för fång.

min fånghäst är frisk (tack vare just graphites) och jag har inget behov av veterinär. använd ögonen innan du skriver. :grin:

Min häst har just sprutats i kotorna för kotledsinflammation. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att cortison kan ge fång (eller öka risken för det).
Hur är det med den saken?

Jag håller just på att vänja in dem vid betet, och nu vet jag inte om jag ska avbryta invänjningen för henne del, eller åtminstone ta det lugnare med just henne.
Och hur länge sitter cortisonet i i så fall? När kan jag utgå ifrån att fång-risken är "normal" igen?

Vi har precis genomgått en period med flera behandlingar med cortison, tuppkam & butta alt metacam.Vid varje sprutning på kliniken så har vet bett oss tempa morgon o kväll samt vara uppmärksam på värme mm eftersom cortisonet kan ha en ökad risk för fång på de hästar/raser som är mest utsatta för just fång.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur