Kotledsinfektion

Z

ZorraBorra

Efter en skärskada i hagen är min kille på Strömsholm. Opererad i går, vilket enl veterinär gick bra. Han har skurit sig rakt in i kotleden. In i senskidan, ytligt skadad i böjsenan och har skurit av ringbandet rakt av. Detta säger veterinären kommer att ärrbildas och han kan utvecklas bra ändå även utan denna. allt beror nu på hur infektionen utvecklas...står på antibiotika intravenöst nu i fem dagar. Vad tror ni om detta? Usch! Han är bara en liten snäll bäbis!(Två år knappt)
Vet säger att detta är bra, liksom att han inte är en stor och tung häst (ponnyplutt).

Sv: Kotledsinfektion

...ingen alls har någon åsikt...??????

Det är ju en rejäl skada din lille häst har råkat ut för. Hur gick det till? Lyssna på din veterinär i första hand, han eller hon verkar ju tycka att det finns gott hopp - då är det så! Sår som perforerar leder är oftast inga solskenshistorier, men finns de som blir helt återställda också. Huvudsaken brukar vara att hästen kommer under snabb behandling och att man kan begränsa infektionen.

Vet ej hur det kunde bli så här. Han ville inte komma in från hagen på kvällen och då var skadan ett faktum... Hoppas att det ska gå, och vet. verkar tro på det,-men så läser man på nätet och då blir man ju skräckslagen...
Får avvakta antibiotikan och se vad som händer. Men har svårt att sova kan jag säga! Nån som har erfarenhet av denna skada?

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 291
Senast: annikarun
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Viva
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 595
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka