Kotleds inflamation

B

Buspejfli

Min häst har fått kotleds inflamation så kotlederna på båda benen har svullnat upp, de svullnade upp efter att vi lindat hans ben och sedan hoppat några skutt (kan tilllägga att det var väldigt varmt den dagen), tror ni att det kan bero på det?

Har kylt hans ben varje dag och lagt på sån där kylsmörja, finns det något mer jag kan göra?

Sv: Kotleds inflamation

dem sa att vi skulle avvakta och se ifall det blev bättre annars åka dit igen...

Disktriks vetrinärerna i Borensberg, tror iaf de heter så :confused:

aa vi får åka till Mantorp men det kostar en satans mycket men jag vill självklart inte att det ska bli allvarligare, stackarn :(

hästen är försäkrad hoppas jag?
Det kostar att ha häst o det är hästägarens ansvar att ta hästen till veterinär när den blir dålig.

Nej, jag tror inte att hästen får dubbelsidig kotledsinflammation pga av värme. Däremot av överansträngning/uttröttning som kan komma av för mycket nötande i samma gångart på samma underlag. Men även uppfödningen av hästen spelar stor roll.

Bra att du upptäckt det innan hästen blivit halt iallafall. Jag tycker du kan göra som din vet. föreslagit vila ett par veckor, med vila menar jag inte boxvila...hoppas det går över och sedan får du se över allt, skoning, din egen ridning osv. Kräv inte mer av hästen än vad den orkar, utan bygg upp långsamt och säkert. Jag tror du kommer att klara det jättebra!

Ja vi har tå-riktat hans skor häromdan och det skulle tydligen hjälpa trodde våran hovslagare.
Jag har inte ridit han speciellt hårt tycker jag mest ute-ritter, jag har bara haft honom i 1,5 månad så jag vet försej inte hur mycket han är van vid att gå, kanske borde kontakta de förra ägarna och fråga

Hade du pad under lindan? Det kan ju stasa o bli svullet om man lindar "fel"./L

Min pålle e bahandlad i kotorna, Vi han fick order om sjukhage + butta sedan återbesök om 14 dar.
Men han är inte det minsta svullen i sina kotor, har heller aldrig varit det. Är din häst svullen eller gallig ? hade tagit den till klinik iaf och undersökt, gjorde ni en riktig vet undersökning när ni köpte den ? Då du bara haft den i 1½ månad.

Ja jag hade pad under lindan men det var en kompis som linda men hon kan ju lindat för hårt eller nått men tror kanppast det.

Vi gjorde en veterinärs undersökning och då sa inte veterinären något men då var ju försej inte kotlederna svullna. Benen är bara svullna precis vid kotlederna, det är inte alls stort och inte alls gallig
Åkte även och köpte back on track skydd idag så vi ska försöka med det med :)

Senast ändrad av en moderator:

Men vänta nu. Hästen har kotledsinflammation och ni HOPPAR några skutt?! Hur hänger det ihop?

Vid kotledsinflammationer ser man sällan (jag har aldrig upplevt att det ens känns värme) något, utan det är i leden skiten sitter (dålig ledvätska, röntgenförändringar etc).

På mig låter det som hästen har blivit illa lindad och därigenom stasad (en av många anledningar att inte linda om man inte är 100 % säker på vad man gör). Att hoppa när hästen har kotledsinflammation tycker jag är snudd på vanskötsel, och tillhör inte god hästhållning. Verkligen inte.

nej vi märkte det direkt efter att vi hoppat så vi visste inte om något innan eller under tiden.

Jag har ingen tidigare vetenskap om kotledsinflamation så jag vet inte så mycket. Det var veterinären som sa, men hon var försej ganska ny.

Jag skulle aldrig hoppa honom ifall jag visste att han hade det, har inte ridit sedan vi upptäckte det...

Om jag vore du så skulle jag åka och kolla upp det på en klinik .Där kan de lägga blockader och kolla så att det är i kotan det sitter.Även röntgen för att kolla så att leden ser bra ut.Min häst blev sprutad och skulle gå i liten sjukhage så att hon inte skulle springa,sen var det långsam rehabilitering med början att leda henne 2 ggr om dagen enl. ett schema jag fick.Om det är kotledsinflammation och inte behandlas/sköts på rätt sätt kan det bli pålagringar.

Det här verkar ju jättekonstigt.

Kotledsinflammation sitter inne i kotleden och kan visserligen ge viss svullnad men att det är svullet utanpå helt plötsligt låter inte som att det skulle vara kotledsinflammation snarare att det ev stasat av lindorna eller att det är lite lymfangit. Är det bara svullet precis över kotorna eller även ovanfö? Har veterinären varit ute och gjort böjprov och konstaterat att hästen blir mer halt vid provokation för annars förstår jag inte hur de kan säga att det är kotledsinflammation.

det är svullet mitt på.
veterinären gjorde inget böjprov men ja longera honom idag för att se ifall han visade något på böjtspår men han visar absolut ingenting och har inte heller ont när man trycker lite på svullnaden

Jag tycker att du ska ringa imorgon och prata med nån veterinär och beskriva exakt hur det ser ut och hästen beter sig. Att det är kotledsinflammation tycker jag dock är förhastat att tro därmed inte sagt att du kanske bör kolla upp det på klinik.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10