Kotledinflamation?

Kickis

Trådstartare
Min häst var halt och jag var inne och kollade henne. Det enda de kunde komma fram till var att de var kotledinflamation. Men vad jag förstog hade de inga grunder för det, utan för att de inte hittade något annat. Hon var förvisso bara väldigt lite halt och de var bara början till de och de rekommendera de ett tags vila. Men hur ser de kotledsinflamationen? då det för oss är svårt att med blåtta ögat se nått då de varken var ömt eller varmt eller svullet, utan bara att hon markerade på det benet? :confused:

Sv: Kotledinflamation?

Kickis skrev:
Min häst var halt och jag var inne och kollade henne. Det enda de kunde komma fram till var att de var kotledinflamation. Men vad jag förstog hade de inga grunder för det, utan för att de inte hittade något annat. Hon var förvisso bara väldigt lite halt och de var bara början till de och de rekommendera de ett tags vila. Men hur ser de kotledsinflamationen? då det för oss är svårt att med blåtta ögat se nått då de varken var ömt eller varmt eller svullet, utan bara att hon markerade på det benet? :confused:

Ofta ger ledinflammation varken värme eller svullnad, och ingen jättehälta heller. Gjorde de böjprov och lade bedövning för att lokalisera hältan till den aktuella leden?

Det gjordes både böjprov och bedövning och de kom fram till att hältan satt i kotleden. Men vad är de som säger att de MÅSTE vara en kotledsinflamation? :confused:

Ja, det brukar väl vara det. Skulle det vara något annat, tex pålagringar så kommer ju det snart märkas. På de allra flesta handlar det väl om inflammation, så det är väl första teorin i ditt fall med.

Hon röntgades och de fanns inga pålagringar. De ville inte göra nått ultraljud på senorna för att de trodde inte de var nått fel på dem. Men för mig känns de ganska konstigt att så fort man inte hittar felet, så är det inflamation?!

Kickis skrev:
Hon röntgades och de fanns inga pålagringar. De ville inte göra nått ultraljud på senorna för att de trodde inte de var nått fel på dem. Men för mig känns de ganska konstigt att så fort man inte hittar felet, så är det inflamation?!

Det är ju i leden man bedövar och leden som provoceras vid böjprov. Om hästen släcker hältan när manbedövar leden sitter smärtan i leden och det absolut troligaste är att det är en inflammation, särskilt om man inte hittar röntgenförändringar.

En senskada reagerar inte på varken böjprov (LEDprovokation) eller LEDbedövning. En skadad sena upptäcks genom svullnad o värme på det specifika stället och konstateras genom ultraljud.

Hon reagerade inte mycket på böjprovet men desto mer på hakar. Men de är kanske inte nån skillnad?
Senskador kan finnas även om det inte är varmt och svullet (egna erfaranheter).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 750
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025