Kotknackare

L

leva11

Hej min ena häst är öm i ryggen och nu ska kotknakarn komma ut den 9e
Hon ville kolla på han
men nu sitter jag och undrar vad hon kan göra jag har ingen erfarenhet av dem
är det någon som kan ge mig lite info, hur dem gör och vad mm:confused:

Sv: Kotknackare

Hej jag har använt mig av equiterapeut i många år och anser att jag många ggr haft bättre nytta av den än av veterinär. Akupunktur,laser, samt manipulera kotor och rätta till snedheter är vad de brukar arbeta med. Du kan säkert få tips på bra träning också om det är en duktig "kotknackare"

Min brukar gå igenom hlea hästen. Hon känner efter låsningar och knäcker upp dom om det finns, ofta när de är skadade eller problem med kotor så snedbelastar dom sig för att kompensera kroppen. Då är det bra att rätta till detta. Skulle det vara så att din häst har kotor som ligger fel så kommer hon eller han att slå rätt dom, detta kan se lite otäckt ut men hästarna brukar inte ha ont av det. Beroende på vad din häst har för problem och vilken behandling som krävs så är det troligt att du inte får rida på en eller ett par dagar.
Hoppas "kotknackarn" är bra, då får du säkert tips om förebyggande behandling som du kan göra själv och hur du ska rida.
Lycka Till

ÅåÅ jag är så nervös för i morgon när hon kommer:cry:

Det är inget att vara nervös för :) Min brukar först ställa sig och titta på hästen för att få en helhetsbild. Sen brukar hon känna lite på honom och fråga mig hur det har kännts innan hon börjar knäcka. När hon har knävkt klart brukar han få stå med nålar i ungefär 15 minuter. Sen är det färdigt :D

Tänk bara på att kvalitén på s.k kotknackare o.d kan variera otroligt. Det finns MÅNGA charlataner där ute som har kommit på att man kan tjäna rejält med pengar på desperata hästägare :(. Hade för ett antal år sedan ute en sådan. Detta var en äldre man från skånetrakten som åker runt i stallar och utför "behandlingar". Han tittade b.la på en ponny som jag hade. Denna ponny hade kostaterade ryggproblem, som jag inte nämde ett ord om innan han undersökte den. Han började bla med att trycka på bogbadspetsen, varpå hästen, naturligtvis, backade. Oj, oj utropar han, se så öm den är i sina bogar :grin:. Han gick igenom hästen och utöver bogarna så var hästen enligt honom fullt frisk. När jag då berättar om ryggproblemen så ber han att få känna en gång till och oj,oj stackars häst, nu var den plötsligt väldigt illa därann i ryggen, de måste han ha missat :grin:.

Ja vad ska man säga...Jag räknade ut att han tjänade några tusen på ett par timmars jobb, bara i vårat stall, sen skulle han vidare.....

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat