"kotar över"

S

solita_cna

Har frågat under grundutb men ej fått ngt svar. Min unghäst snubblar till ibland på sitt svaga bakben, mest i skritt, är det detta som kallas "kotar över" och vad beror det på?
Jag märker att det blir bättre om jag får henne att trampa under sig mer så jag upplever det som en svaghet. Går det över när hon blir starkare eller behöver hon vila....? Ngn som vet?
 
Sv: "kotar över"

Hej, kotar över på "sitt svaga bakben".. Har hästen blivit kollad och fått det konstaterat att hästen har "ett svagare bakben"´, ev svaga kotor? i så fall vad sa vet. om det? Hur gammal är din häst?

Spontant så tänker jag att om hästen bara snubblar till lite och det blir bättre av att rida den i form så gör det. En unghäst ska ju alltid gå i den ursprungliga "unghäst-formen" för att arbeta upp musklerna som den sen ska enbart trimma på resten av sitt liv.. att låta hästen vila för att den snubblar till lite kommer inte att göra det bättre tror jag..

Rid ut i skog & mark, rid över bommar ja.. gör lite övningar som får hästen att behöva tänka på var den sätter sina hovar, på så vis så lär den sig att samverka sina rörelser, bli allert & vaken på omgivningen. Men som jag skrev först, har den fått en diagnos av vet. så lyssna på vad den vet. rekomenderar för träning..

Lycka till:banana:
 
Sv: "kotar över"

Nja, jag menade inte att bakbenet i sig var svagt utan att den svaga sidan, oliksidigt sett - den som hon inte orkar jobba lika mkt med. I så fall är det , som jag tror, en övergångshistoria, tills hon musklar sig bättre. Eller hur?
 
Sv: "kotar över"

ja jag skulle gissa det, men fråg din tränare för säkerhets skull, jag vet ju inte hur utpräglat det är..

om hästen är olika stark i sidorna så är det bra att rida mkt på raktspår för att låta hästen balansera sin egen vikt.. men naturligtvis så ska den arbetas på böjda spår oxå men .. ja .. hoppas du förstår..

men som sagt ta det med din tränare, det är ju viktigt att det blir rätt från början ... litar du på din tränare så lyssna på vad denne har att säga men känner du inte så stort förtroende för denne så kan du ju se om du kan hitta en annan, det är som sagt a & o att det blir rätt från början, det är roligast för er båda:banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 940
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp