Kotar över

N

Nivell

Ska man linda eller inte då hästen kotar över? Boxvilla eller inte? Han kotar över rejält!

Sv: Kotar över

Hur gammal är hästen? Varför kotar den över? Vad säger veterinären? Följ de råd som du får av veterinären.

Min 20 åring började kota över från ena dagen till den andra, ställde honom på box tills veterinären kom. Därefter blev han ordinerad boxvila i 2 veckor. Men låt en veterinär kolla så orsaken kan fastställas och få råd om fortsatt behandling.

Vet säger inte så mycket då han förmodligen inte vet varför han kotar över. Hästen är bara ett år och har vuxit väldigt snabbt och mycket! Så det är ju en trolig orsak. Men vad ska jag göra?? Linda eller inte, box eller inte! Min vet säger inte linda och box. Medans andra säger precis tvärtom!!

Personligen hade jag lyssnat på veterinären.
Du kan ju ringa och rådfråga en annan vet om du inte litar på den du pratat med.

Få hästen undersökt av en duktig hästveterinär, helst på klinik, är det viktigaste, sedan korrekt skoning/verkning för att försöka korrigera felet, eventuellt medicinsk behandling osv.
Linda benen eller inte har ingen betydelse om ovanstående inte är gjort. Boxvila eller inte bör tas med veterinären.

Det är inte bra alls när unghästar börjar kota över. Vi har en 2,5åring i stallet som ska tas bort i dagarna, hon började kota över för ett år sedan och fick inte korrekt behandling. Synd på en för övrigt fin och snäll häst med kanonstam...

Hästen är behandlad och opererad på klinik! Jag känner mig så hjälplös då jag hela tiden får olika bud och kan bara stå och titta på hur han kotar över i boxen...Det känns dessvärre att hans dagar är räknade, synd på en sådan fin häst med mycket potensial!!

Hästen är behandlad och opererad på klinik! Jag känner mig så hjälplös då jag hela tiden får olika bud och kan bara stå och titta på hur han kotar över i boxen...Det känns dessvärre att hans dagar är räknade, synd på en sådan fin häst med mycket potensial!!

Om han är opererad och behandlad på klinik skulle jag själv sett till att stabilicerat(lindat kota kronled )på honom så han inte kan kota över om han tom gör det i boxen och sen ta honom till kliniken så de får titta på honom igen ...

Mia

Om du är orolig, ta ut vet igen så de får kolla på honom. Sedan fälj veterinärens råd. Vem är det som säger annorlunda eller emot veterinären? buke? Andra i stallet? Isåfall råder jag dig att lyssna på vet och agera därefter. Tror de vet bäst.

"Andra" har alltid en massa råd att ge, dessa ges kanske inte alltid efter kunskap och erfarenhet, även om de ges i all välmening. Har du en veterinär som är kompetent och som du litar på så tycker jag att du ska lyssna till denne. Litar du inte på din veterinär tycker jag att du ska byta, det är viktigt att ha en bra veterinär som man kan lita på i alla sammanhang och som vågar erkänna sina egna brister och remittera vidare när de inte kan lösa uppgiften.

Hoppas att det ordnar sig med hästen.

Hästen är behandlad och opererad på klinik!

Vad är den behandlad för och vad för operation är det som har utförts???

När gjordes detta och vad är uppkomsten till att detta skedde.

Försök så gott du minns delge historiken så blir det sedan mkt lättare att försöka hjälpa dig med detta secundära.

Behandlingen består oftast av att man dels ger hästen smärtstillande medel, man låter den vila på box, man minskar energitillförseln eftersom överkotning brukar ske då ettåringen är inne i en kraftig tillväxtperiod, och man skor den med sjukbeslag, sk bygelskor med höjda trakter. Hur höga trakterna ska vara måste man prova på hårt underlag. Överkotning brukar ha en god prognos och man kan även utföra kirurgiskt ingrepp ifall det behövs. Har hästen sjukbeslag ? Om inte bör den nog få sådana.

Prata med en duktig klinik som kan ben. Jag skulle ha hästen på box tills veterinären kan konstatera varför och om/hur det ska kunna åtgärdas. Gärna lindad så den inte skadar kotan.

Är han opererad p g a att han kotade över eller har han börjat kota över efter operationen? Hade han en senkontraktur i den ytliga böjsenan så att denna böjsenas förstärkningsband opererats? (d v s skurits av ) eller hade han från början en kontraktur i den djupa böjsenan? ( bockhov ) så att den senans förstärkningsband kapades? Nu borde det ju vara den ytliga böjsenan som är för "kort" då han kotar över, om den senans förstärkningband ej är åtgärdad kanske man kan göra en operation även på denna? Efter denna Op. lägger man vad jag förstått ofta en stödskena.

Om du inte är nöjd med den klinik du varit på så försök ta reda på vilka kliniker eller djursjukhus som har veterinärer som är duktiga på detta och beställ tid där för en ordentlig bedömning oavsett om du får åka en bit och gör det snabbt! Det är inte så troligt att han blir bra utan åtgärd.

Ha hästen på boxvila till någon tittat på honom igen. Han behöver säkert också smärtstillande som en första snabb åtgärd om han inte redan får det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 545
Senast: jemeni
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Zevzan
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka