Kotan vid bärande

KaffeKask

Trådstartare
Har hört nu många som sagt att man ser (på stillbilder) på kotorna fram och bak hurvida hästen bär sig bra eller inte, att kotan bak är lägre än kotan fram är bra osv...

Men hur mycket stämmer det?
Vad kollar man mer exakt när en häst går bra jämfört med när den går dåligt?
Tycket det är svårt att försöka kika vart länden är, överlinje osv...

Bilder är jättevälkommet så man förstår enklare :)
 
Sv: Kotan vid bärande

Här är 3 bilder från samma ridpass som du kan jämföra.

1. trampar genom kotan, tappar bakdelen, knäcker av i nacken, det blir "mycket häst att rida ihop" (det uttrycket har du kanske också hört förut?)



2. På god väg men behöver mer framåt, lätta i framdelen ( jag behöver mjukna och släppa fram), få in baken mer, slappna av i överlinjen, gissningsvis går det i undertempo på bilden...



3. Hittar ingen bättre än denna. Hästen går visserligen långt bakom lod men har med sig hela kroppen. Har inte styrkan än att gå i högre samlad form. Kryper gärna bakom men utan att knäcka av, det är skillnad på denna bild och bild 1 om du kollar överlinjen.




Jag har blivit mer försiktig att kommentera andra bilder än mina egna. Man får inte glömma att det är ögonblicksbilder. Dessa tre bilder är tagna från samma ridpass men utplockade ur kanske 50 bilder ;)

Men du kanske ser lite skillnad i alla fall? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kotan vid bärande

Jag har nog inte förstått riktigt (är värdelös på sånt här :o)
Men spontant känner att att anledningen till att kotorna är olika på dina bilder är att hästen är i olika lägen i traven, alltså belastas olika i de olika rörelsemomenten.

Gillar att din min är nästan exakt samma på första och sista bilden :D
 
Sv: Kotan vid bärande

Det beror ju på hur mkt genomtramp en häst har i kotan, dvs det finns ju hästar som har veka kotor och då blir genomtrampet större.. så nä jag hade inte hängt upp mig på kotan vid bärande.
 
Sv: Kotan vid bärande

Det är ju som fio säger också olika från häst till häst. På min häst -som har veka kotor- blir det dock extra tydligt (tycker jag själv).

Har letat lite för att hitta stillbilder i ungefär samma som första bilden..

Här är lite äldre bilder:







Men sedan är ju inte vi några proffs heller, vi sysslar med hobbyridning på promenadnivå ungefär :D
 
Sv: Kotan vid bärande

fast genomtrampet i kotan har ju väldigt lite i sig med formen att göra på hästen. kotgenomtrampet är ffa enexteriör aspekt? Inget man öht bedömer formen i sig genom. Jag tycker inte det är ngn öht skillnad på dina bilder som skulle ha att göra med kotor eller genomtrampet i kotan att göra. och återigen, finns ingen bedömning i sig ang. hästens form som handlar om hur den trampar igenom i kotan i sig som skulle avgöra formen i sig.
 
Sv: Kotan vid bärande

Jag har aldrig sagt att formen avgörs där. Det handlar ju om en helhet och därför är jag försiktig med att kommentera andra människors stillbilder för att det är just stillbilder. Motivera har jag redan gjort under bilderna.
Jag utgår från mig själv och min häst där teorin stämmer väldigt bra men inte till 100% och TS ville ha bilder att jämföra med så jag la ut det.

Vilken bild av de 6 tycker du själv hästen går bäst på och varför?
 
Sv: Kotan vid bärande

Om de bär sig bra eller inte vet jag inte om det påverkar, däremot kan en kort/lång kota avgöra hur du upplever "stötdämpningen" ridmässigt. Korta kotor kan t.ex. upplevas mer obekvämt för ryttaren.

/V
 
Sv: Kotan vid bärande

ja vi tycker nog olika som sagt. jag skulle dock gärna vilja veta vad du anser att kotans genomtramp har att göra med vilken form hästen går i osv, som jag skrev?

bild 3 i ditt sista inlägg är den enda bild jag tycker visar en form öht där hästen bär sig och inte ligger på bogarna.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp