kot och knäledsinflamation

S

star moone shine

va på kliniken igår med lilla pollen då hon har vart halt 2 gånger...det visade sig att hon hade en lindrig pålagring på ena kotan fram och detta har lett till kot och knäledsinflamation...:(
vet. sprutade henne och vi ska tillbaka om 3 veckor för att se om det har blivit bättre. han sa att pålagringen va minst 8 månader...hästen har vart hos fodervärd i ca: 1år och kom hem till mig igen i april. Jag lämnade en frisk häst, vi böjde henne och hon visade ingen hälta och detta sa vet. att hon skulle ha gjort om det var så att hon redan så hade fått en pålagring...alltså har det hänt nått hos fodervärden...nu känns det som om jag aldrig kommer att kunna rida henne ordentligt igen, lät så på vet. ialla fall...:(
är det nån som har erfarenhet av detta????? hur har det gått för era hästar isånna fall???

Sv: kot och knäledsinflamation

En pålagring kommer inte på en natt, men däremot kan det i vissa fall gå fort. Att hästen inte visade något när du skickade iväg den, behöver inte betyda att den inte hade börjat få en pålagring tyvärr....
Det hade nog inte spelat någon roll - den hade förmodligen kommit iallafall.....

Det är så himla olika vad gäller pålagringar och hur de påverkar hästen. Hur stora dom är och var dom sitter är viktiga faktorer, och hur fort de växer.....

Min älskade älskade kille som bara blev 6 år utevecklade pålagringar i bakknäna i rask takt. Jag fick lov att ta bort honom i Tisdags och det var den hemskaste dagen i mitt liv.....:cry:
Nu hade han i och för sig knappt någon mensik kvar i sitt vä bakknä, men pålagringarna började oxå bli så stora att de nästan börjar gnaga mot varandra, och DÅ är dom allvarliga....I sitt andra bakknä började dom oxå växa...
I hans fall var det extremt, och jag vill inte skrämma dig med det, emn där gick det fort. I Februari var dom så små små att de knappt syntes, och nu, 9 mån senare, var det så kraftiga förändringar att det inte fanns någon hopp kvar.....gallorna var stora som tennisbollar...

Min andra häst, har pålagringar i sitt bakknä, men dessa kan han leva med. Han funkar inte för några stora ansträngingar, men väl som promenadhäst.

Nu har jag pratat om pålagringar i bakknän, men pålagringar i sig är inte roligt, och absolut inte på något vis positivt....
Hoppas att din häst blir bättre och att du iaf kan fortsätta rida på honom.
Håller tummarna....

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?