Kosttillskott för leder - marknadsöversikt

Camilla_H

Trådstartare
Jag brukar normalt inte ge min häst fodertillskott men jag börjar bli lite nyfiken på alla de fodertillskott som finns att köpa för att förebygga ledbesvär.

Är det något av detta som fungerar? Har ni testat och varför började ni ge? Märkte ni någon skillnad när det gäller hållbarhet i leder? Hur lång tid tog det innan det märktes? Vilket märke köpte ni?

Jag undrar eftersom min häst tränas rätt hårt i vanliga fall och har lite känsliga kotor. Kan ett sånt fodertillskott hjälpa honom att bli mer hållbar eller kan jag lika gärna ge gurkmeja (som sägs vara bra för leder)?

Jag hörde av en veterinär att alla fodertillskott som man kan köpa i vanlig handel är onödiga att ge - de kostar bara pengar och ger ingen effekt. Ska man ge något som fungerar så är det så kraftigt att det oftast är på recept. Rätt eller fel?

Till moderatorn - visste inte om detta går under foder eller hästvård men då syftet är att förbättra leder så bedömde jag det som i huvudsak hästvård.

/Camilla

Sv: Kosttillskott för leder - marknadsöversikt

Det finns en uppsjö av fodertillsott, kruxet är bara att träffa rätt och vägen dit kan bli kostsam i många fall. Oftast väljer man fel då man köper ett tillskott, och den önskade effekten uteblir av den orsaken. Det är som att jämföra med medicin, för att effekten skall bli den önskade måste man ge rätt sort och dos.

Så vad som skulle passa i erat fall är det ju svårt att sia om, vad menar du med känsliga kotor? Förekommer det ofta kotledsinflammationer, så kanske du skall söka på annat håll i hästens kropp. Specificera gärna lite närmare.

Nja, jag undrar ju mest allmänt - ber er inte sia om min häst speciellt, det kan jag göra själv utifrån en beskrivning av varför och vad ni andra har använt.

Min häst har lite veka framkotor - antagligen för att de är långa. Han tränas för distansritt och utsätts därför för rätt tuff belastning emellanåt. Han har alltid, från unghäståldern reagerat i sina framkotor på ökning i träning och det har hela tiden varit min indikator på hur träning och vila ska balanseras. Dock har han inte behandlats för kotledsinflammation förrän nu i sommar då han är 10 år gammal och detta antagligen för att jag bytte träningsmetod i vintras (har nu bytt tillbaka). Nu i sommar hade han 0,5 grads hälta initialt på höger fram och 0,5 grads hälta efter böjning vänster fram. Han är nu frisk.

Naturligtivs gör jag allt för att han ska hålla så bra som möjligt - och han är ju som sagt inte direkt skadeförföljd pga sina kotor - och OM det kan vara så att ett fodertillskott skulle kunna hjälpa honom att bli hållbarare så kan det ju vara värt att prova, men det är ju en helt djungel av märken och preparat så det är inte lätt att veta vilka som är bra. För mig är det så (även med mig själv) att först ska mat, träning och vila vara bra och om man sen vill ha eller behöver det lilla extra som ett tillskott kan ge så är det okej. Men det är ingen idé att ge kosttillskott om något av det andra inte är okej.

/Camilla

Jag började använda Cortaflex till mitt gamla sto som då var 27 år gammal när hennes framknän började bli knotiga och stela. Vissa dagar var hon så stel att hon haltade lite. Första burken gjorde ingen synbar skillnad, men jag hade beställt 2 från England och tyckte att jag lika gärna kunde ge den andra burken också. (En burk varade ca 2 månader) Halvvägs igenom andra burken märktes påtagliga skillnader. Hon rörde sig bättre, det knixade inte så ifrån knäna och haltningen var helt borta. Jag fick tipset om Cortaflex av en tjej i stallet vi stod i då som hade en Quarterhäst som blivit sparkad på knäet som ung och som sedan dess gick ganska konstigt trots att han enl veterinärer var utläkt. Hon sade att hon fått mycket bra effekt av det och nu red hon 4-5 dagar /v utan att hästen markerade någonting eller rörde sig stelt. Inte vet jag om det även kan fungera förebyggande, men reumatiker (människor alltså) tycker ju att det hjälper, så det bör ju ligga något i det. Sedan har jag ingen uppfattning om vilka märken som har effekt eller inte. Anledningen till att jag tog Cortaflex var att det var vad tjejen med Quarterhästen använde.

Om någon har erfarenhet av förebyggande användning är jag intresserad av att höra. Rider själv distans och led-vård står högt på dagordningen om man säger så... ;-)

Vilket tillskott som fungerar (ger positiv effekt) på vilken häst tycks vara mycket individuellt. Somliga visar även de positiva effekterna snudd på direkt från att man börjar ge tillskottet och på andra kanske det dröjer.

Jag har testat Flexijoint på Bintan, men det gav ingen synbar effekt på henne och eftersom det ENDA sättet att kolla om det inte har givit en effekt ändå (dvs, man kan ju inte veta hur mycket sämre hästen hade varit UTAN tillskottet) är att ta bort tillskottet och se om hästen blir sämre då, så gjorde jag det och märkte ingen skillnad då heller. Alltså har jag gjort bedömningen att det inte fungerade på just MIN häst. På hennes halvbror har det dock fungerat över förväntan så det var delvis därför jag ville testa att ge det till Bintan också. Den andra anledningen till att jag valde att testa just ett Glucosamin-tillskott var att jag blev rekommenderad av min veterinär att göra det (och iofs även rekommenderad att ALDRIG SLUTA ge det också, men jag tyckte att jag kunde ha roligare för pengarna än så eftersom jag inte märkte någon skillnad), just för att förebygga ledinflammationer i kotlederna...
Möjligen funderar jag på att prova något annat Glucosamintillskott framöver, men jag funderar fortfarande på vilket i såna fall.... :confused:

/JES

Jag har blivit rekomenderad Steeljoint av min veterinär. Innehåller det oxå glucosamin? Jag har alltid trott att man ger det utöver mineralerna, stämmer det eller täcker det in hela mineralbehovet? Hoppas verkligen det, det bli så hiskeligt dyrt annars... :cry:

Jag ger gurkmeja till min häst just nu.. och detta har han fått i två veckor, har dock inte märkt någon effekt av detta än.

Pratade med veterinär efter att jag varit in på ÅB efter en knäledsinflammation om ledtillskott, hon kunde inte svara på vad som var bäst att ge eftersom hon inte hade så mkt erfarenhet om ledtillskott, men det hon visste var att det man hade forskat på dessa ledtillskott var att det enda som visat en positiv effekt var det rena GLUCOSAMINET, hon tyckte inte att jag skulle betala ngt extra för att ngt. annat ämne var tillsatt.

Har även haft denna diskussion med en ET, han tyckte att jag skulle börjar mata en olja som innehåller persikoolja och linfröolja, som har höga halter av omega 3 och 6, då dessa var det naturliga Glucosaminet, jag kunde ävan mata gurkmeja, till att börja med. Men eftersom min häst redan har konstaterat ledproblem så borde jag kombinera dessa två. Och om jag inte fick resultat av detta skulle jag prova Glucosamin.

Nu kanske jag är helt ute och far men omega 3 och 6 är FETTsyror. Glycosamin är som det hörs på namnet en förening mellan socker och protein. Alltså långt ifrån samma sak som omega-syrorna.
http://www.artrox.se/templates/Page.aspx?id=115

Det dumma med tex gurkmeja är att det visst innehåller, men att halten är ojämn eftersom det är växten själv som tillverkat det. Man kan alltså ibland få gurkmeja med höga doser och ibland få gurkmeja med mycket låga doser.

Jag ger min pålle flexijoint och det har gjort stor skillnad på honom. :bow:
Han hade OCD i båda haslederna bak (borta nu) som ledde till "avlastningshälta" på båda kotorna fram... TYvärr slutade jag med flexin innan han var helt hundra fram och han blev då lite sämre igen, men nu har jag börjat ge flexi igen och ska inte sluta förän han är helt ren i kotorna fram!

Min valack, T-märkt och med en skelettdefekt i hasleden som gärna triggar ledinflammationer, äter Flexijoint. Och om det är pga det eller ej kan ju diskuterats men den kroniska ledinflammation han dömdes ut med har inte behagat visa sig på snart ett år :love: Jag ser en STOR skillnad på hur han rör sig om han får Flexi eller inte får det. Han kommer äta Flexin livet ut.

Unghästen har jag också provat Flexi på, där var resultatet noll och intet. Gav ingen skillnad alls, tyvärr. Så av förståeliga skäl äter hon inte flexi längre (och inget annat heller i ledtillskottsväg)

Min valack är förövrigt Kassiopejas stos halvbror som hon pratar om i sitt inlägg.

Men i korthet så valacken svarar underbart bra på Flexi, och jag är beredd att tycka att det fungerar förebyggande med, även om det ju är lite knepigt att sia om det i hans fall. Men med Flexi så rör han sig betydligt mjukare, spänstigare och trevligare. Och peppar peppar verkar de hålla ledinflammationerna på avstånd. Nu har jag INTE velat prova honom UTAN flexi någon längre stund, men jag har ett par - tre gånger slutat ge i perioder för att se om det verkligen ger resultat, och då har det synts en ganska omedelbar försämring. Om jag fortsatt att inte ge är JAG ganska övertygad om att vi fått ledinflammationerna med, men så långt har jag inte velat driva experimentet.

Däremot, jag såg positiv effekt efter en dryg vecka på Flexi, dock hade hästen ändock ledinflammationer, som vi inte riktigt kunde häva där och då eller inom den närmsta halvårsperioden. Men ytterligare ett halvår senare var de borta och har i princip hållit sig borta sen dess, trots att hästen tränats betydligt hårdare än någon ens kunde drömma om när han dömdes ut.

Men på unghästen hjälpte det INTE förebyggande, och det hjälpte INTE 'akut' heller. Syntes/märktes INGEN skillnad mellan när hon fick och inte, hon fick likförbannat ledinflammationer, och när jag slutade med Flexin märktes ingen försämring eller förändring heller så i hennes fall tycks det komplett meningslöst.

Jag ger min häst Steel Joint sen tre veckor tillbaka. Har inte märkt någon skillnad ännu (vet inte om det blir någon) men jag har ju använt det så kort tid. ;)

Min tränare rider en häst som får något som heter Artoflex och som tydligen, på den hästen, gör underverk! De märker tydligen en väldig skillnad på rörlighet och stelhet med/utan Artoflexen.

//Alice

vi har använt dels glucosamin ( nån svindyr flaska..) o sen nyponpulver..
finns nå spec. namn på de där som även är människomedicin.
vet inte om de finns receptfritt för häst nu..gjorde d förut. annnars funkar väl vanligt nyponpulver (i en ica affär på naturdelen) oxå...

Lånar knapp

Tack alla för intressanta svar!

Jag har själv testat glucosamin för min höft i 5 veckor nu och det hjälpte varken höften eller mitt kassa knä så jag är lite misstänksam... Min ortoped sa att jag skulle äta ca 5-6 veckor och om det inte hjälpte så kunde jag sluta. Kanske samma tidsperiod för häst?

Men HUR märker ni skillnaden på era hästar? Stelhet, ömhet vid press på kotor/knän, eller? Det jag märker med Spirre är att han blir varm i kotorna när de är ansträngda och att om jag pressar kotorna (enligt instruktion från ET) så kan han reagera VF (den svagaste kotan). Men jag märker aldrig i ridningen? Ja, om han inte blir halt som nu när han väl fick en inflammation, förstås.

/Camilla

Glucosamin tar ungefär 6 veckor (genomsnitt) innan verkan kommer. Alltså kan det dröja längre på dig, då det dröjer kortare tid på andra.

Äsch - du menar att jag borde lösa ut nästa omgång tabletter för 250 spänn i alla fall ;)

/camilla

Ni som ger gurkmeja eller ni som har god koll på detta - hur mycket ska man egentligen ge och kan man ge för mycket glukosamin? Alltså om man "överdoserar" gurkmeja för att kompensera för lägre halter i den sändning man köpt ur.

/Camilla

Vad kostar Flexijoint och hur mycket går det åt? Min kille väger 650 kg.

Har testat Bioglucomin och Gurkmeja utan resultat. Vet inte om jag ska försöka med en omgång Bioglucomin till och se ifall det blir bättre men sen ger jag upp.

Kostar runt 500:- för en liter.

Jag har testat & ge Bioglucomin,märkte ingen skillnad(kan kanske emins billigare vara bättre-trots att det ska vara "fel" glukosamin i det??Någon som testat Emins & sett effekt?)

Testat Biosynov med(gurkmeja),mest & slänga pengarna i sjön där med tror jag.Enligt tillverkaren så ska en biosynov kur & sen bioglucosamin efter vara bra,men jag märkte inget.

Testar Flexijoint nu.Tyckte att pållen gick mkt bättre när jag började men nu har jag gått ner till "vanlig" kur 20ml efter en vecka och vet inte..

Har provat både glukosamin och Steel-Joint på en häst som var lite vek i sin kotor och märkte inga resultat. Jag tror mer på att ha koll på mineralsammasättningen av grovfodret och komplettera om behov finns.

Glukosamin vet man hjälper människor som har mild artros (alltså ledbesvär, inflammation), men man vet inte om det har någon effekt på hästar har jag förstått. Har själv haft artros och åt glukosamin och fick bara magbesvär. När jag sedan började äta vitamin/mineral tabletter för vegetarianer (är sådan) så blev jag av med mina besvär med lederna. Så som sagt, jag tror på en välbalanserad diet och rätt träning i stället.

Hälsning Maja

Steel-joint innehåller mängder av kalcium så det är viktigt att ha koll på hur mycket kalcium som finns i fodret. Så jag skulle inte ge det utöver mineralfoder och bara om det inte var så mycket kalcium i fodret. Jag tror att Steel-Joint kan vara bra för hästar som äter mängder med havre eller korn (fosforrikt) och mindre mängder grovfoder (hö innehåller ju oftast mer kalcium). Det är ju också ofta dessa hästar som tränas hårt kanske inom hoppning, galopp eller trav som får stora mängder kraftfoder. Där kan ju detta extra kalcium vara bra. Vilka de andra ämnena som finns i är minns jag ej. Det passar nog dock till denna typ av diet. Distanshästar som äter mängder med grovfoder, betfor och olja kan istället behöva mer fosfor.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 045
Senast: Chilodeur
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 391
Träning Hej! Jag hoppas att jag lägger frågan i rätt forum! Min förfrågan gäller ett antal böcker. Jag ska läsa en utbildning i höst och det...
Svar
1
· Visningar
956
Senast: Daisy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur