Om du ändå skall bygga paddock varför bygga i minimått, då tror jag att du definitivt kommer att ångra dig.
Kostnaden är ganska beroende på den yta din avsedda plats har idag. Har du exempelvis sandjord kanske du klarar dig med dränering och ytskikt om du bara skall använda paddocken utan att träna tävlingsmässigt dagligen.
I mitt fall har vi prima lerjord och då måste vi först ta bort hela lagret av ren odlingsjord ner till lerlagret ca 20-40 cm. Detta blir stora massor som det tar tid att ta bort och därefter blir ju kostnaden. Sedan skall det dräneras var sjunde meter som ett fiskbensmöster.
Min kalkyl som gjorts tillsammans med entreprenör ser ut så här.
Bortforsling massor inkl grävmask och lastbil 10 timmar = 7000
utgrävning för dränering 8 tim = 2800
Dräneringsgrus ca 80 ton = 7000
Dräneringsrör 100 m = 1200
Matta 1350 M2 = 3000
Grundlager grus ca 120 ton (4 bil och släp) = 12000
Stenmjölslager ca 30 ton =3000
Topskikt 100 ton grus = 10000
Ytterligare mtrl skall blandas i topskiktet till en kostnad av ca 30000 kr görs inte det måste man ta ungefär 60 ton grus till.
Därtill kommer arbetstid och hyra för vältar och stampare. Min slutkostnad passerar lätt 70 000 befarar jag.
Detta är faktiska kalkyl för vår paddock som dock inte blir av yttersta toppkvalite men dock ridbar större delen av året. Dessutom är timpengen för lastbil och entreprenadmaskin inkl arbetare förh vis låg eftersom vi får lite kompispriser, riktpris för entreprenad maskin ligger på 600 kr/tim.
Arbetet om du skall ha ett bra underlag blir det samma så varför inte göra det rejält när man håller på?
Tycker man att kostnaderna skenar iväg, varför inte göra underredsarbetet för en stor yta och färdigställa ovanlagrena efterhand?
Detta är lerjords alternativet, det skulle säkert vara mycket enklare på annan mark. På ridsports sida finns råd och tips för hur du anlägger ridbanor, på de flesta kommuner har man också en färdigt förslag. Kommunernas förslag brukar vara något mer ekonomiska än det förstnämnda alternativet.