Kostnader för padock?

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

linabergmer

Vad kostar det att bygga en padock i mini mått?

Hur går man till vägar?

Om du ändå skall bygga paddock varför bygga i minimått, då tror jag att du definitivt kommer att ångra dig.

Kostnaden är ganska beroende på den yta din avsedda plats har idag. Har du exempelvis sandjord kanske du klarar dig med dränering och ytskikt om du bara skall använda paddocken utan att träna tävlingsmässigt dagligen.

I mitt fall har vi prima lerjord och då måste vi först ta bort hela lagret av ren odlingsjord ner till lerlagret ca 20-40 cm. Detta blir stora massor som det tar tid att ta bort och därefter blir ju kostnaden. Sedan skall det dräneras var sjunde meter som ett fiskbensmöster.

Min kalkyl som gjorts tillsammans med entreprenör ser ut så här.
Bortforsling massor inkl grävmask och lastbil 10 timmar = 7000
utgrävning för dränering 8 tim = 2800
Dräneringsgrus ca 80 ton = 7000
Dräneringsrör 100 m = 1200
Matta 1350 M2 = 3000
Grundlager grus ca 120 ton (4 bil och släp) = 12000
Stenmjölslager ca 30 ton =3000
Topskikt 100 ton grus = 10000
Ytterligare mtrl skall blandas i topskiktet till en kostnad av ca 30000 kr görs inte det måste man ta ungefär 60 ton grus till.
Därtill kommer arbetstid och hyra för vältar och stampare. Min slutkostnad passerar lätt 70 000 befarar jag.
Detta är faktiska kalkyl för vår paddock som dock inte blir av yttersta toppkvalite men dock ridbar större delen av året. Dessutom är timpengen för lastbil och entreprenadmaskin inkl arbetare förh vis låg eftersom vi får lite kompispriser, riktpris för entreprenad maskin ligger på 600 kr/tim.

Arbetet om du skall ha ett bra underlag blir det samma så varför inte göra det rejält när man håller på?

Tycker man att kostnaderna skenar iväg, varför inte göra underredsarbetet för en stor yta och färdigställa ovanlagrena efterhand?

Detta är lerjords alternativet, det skulle säkert vara mycket enklare på annan mark. På ridsports sida finns råd och tips för hur du anlägger ridbanor, på de flesta kommuner har man också en färdigt förslag. Kommunernas förslag brukar vara något mer ekonomiska än det förstnämnda alternativet.

jag skulle inte tipsa om att göra en paddock i miniformat.
jag gjorde en själv, dock enkel gräspaddock och i den klarar man att rida i men man kan inte sätta upp mer än ett hinder om man vill hoppa. :(

jag skulle rekomendera att bygga en normalstor (ca 20*40) medan du ändå är på G. precis som cemax säger.

"riktpris för entreprenad maskin ligger på 600 kr/tim."
ojoj.. det var dyrt. var bor du? min pappa är entreprenör och han tar 360 kr/timme + moms (450 kr).

du skulle kunna göra hyggligt bra en paddock för ca 35-40.000.

det finns många olika sätt att göra en paddock, men här är ett:

dränera ordentligt. Det är A och O.

(*vägmatta klass 2)
*15 cm 0-18, packa detta
*5 cm sten mjöl, packa
*5 cm 0-4

det kan bli lite halt men då kan du lägga på lite 0-4 blandat med stenmjöl

Går i paddockstankar. Det är så att vi är snart klara med vårat nybuggda stall. Det är tänkt att vi ska göra en paddock nu under sommaren som förhoppningsvis ska vara klar till hösten/vintern. Vi har inte riktigt bestämt oss för vilket underlag vi ska ha. Platsen där den ska ligga är ngt högre än omgivningen så det är aldrig blött där. Bör vi dränera ändå? Är det någon som har erfarenhet av paddock med gummiflis? Jag har hört att folk som säger att detta inte är tillåtet längre? Är det någon som vet mer om detta? Under vintertid hur gör ni med era paddockar då? Saltar ni för att hålla öppet eller rider ni inte i paddocken på vintern?
Tacksam för lite tips! :D

Gummiflis är än så länge inte förbjudet i Sverige. Dock arbetar miljönämnderna i vissa av Sveriges olika kommuner för att införa ett förbud. Huruvida det är skadligt för miljön eller inte tvistar de lärde om bla finns en avhandling från tillgänglig på nätet (kan tyvärr inte hitta länken just nu)

Min gummiflisblandning anländer i slutet på veckan, skall läggas på toppen om 7 cm. Leverantören garanterar dränering och frostfritt i princip hela vintern.

Kabelflis är dock förbjudet att använda pga av metallerna i kabeln.

Jaha så om jag förstod rätt är vanlig gummiflis tillåtet men inte kabelflis? Vart har du fått tag på din gummiflis? Hur mkt får du betala för den ungefär? Gummiflis verkar vara ett utmärkt underlag till paddock iaf efter vad jag har hört. Vad har du under din gummiflis?
Många frågor på en gång ;)

Desvärre har vi snöstorm har så slutförandet av ridbanan lär inte ske som planerat denna vecka.

Jag kan skicka dig ett PM när entreprenören varit här med alla uppgifter om du vill.

Jaa, vore toppen bra med ett pm om din paddock. Är kalas bra att få lite tips! :bump:
Tack på förhand. :bow:

På ridsports sida finns råd och tips för hur du anlägger ridbanor, på de flesta kommuner har man också en färdigt förslag. Kommunernas förslag brukar vara något mer ekonomiska än det förstnämnda alternativet.
Är det tidningen Ridsport du menar? Kan inte hitta var någonstans. :confused:
Har du möjlighet att ge mig en länk?

Jag gjorde en ridbana nu i höstas på 20*40 m den kostade 30000:- och är väl lite av ett "budgetalternativ" men kommer säkert funka bra för mig! Först tog vi bort all matgjord sedan lade vi på "naturgrus"("runt"grus i lite olika storlekar) sedan lade vi på en matta och till sist sand. Vi gjorde alltså ingen dränering, men kommer nog att lägga en längs ena lång sidan för det är där det kommer att samlas vatten om det regnar mycket.
Mvh. Matten

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 278
Senast: liiinnea
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 958
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama