Kostnader för "hästvård"!

M

Manda-Lotta

Våran familj har börjat fundera på att skaffa en familjehäst. Och då är frågan: Vad ligger kostnaderna för hovis och veterinär på? Mera kostnader man ska tänka på?

Ge förslag :D

Sv: Kostnader för "hästvård"!

För mig kostar en helskoning 1000kr var 8:e vecka.
Veterinär är väl lite olika,beroende på va det handlar om. Sist jag vaccinerade kostade det ungefär 500kr.
Det finns ju alla möjliga kostnader så som försäkring,stallhyra,foder,utrustning:)

Det går faktiskt inte att säga, det beror alldeles på var man bor, vem man köper hö av, vem som skor, om man har eget stall eller hyr.

Det kostar att ha häst ungefär som om man har en bil, blir den sjuk kostar den mer. Vad det är för häst spelar roll i försäkring o.s.v.

Och vad hästen kostar per månad lär man egentligen räknar ut över några år och delar på det för att det ska vara en mer riktigt månadskostnad. Vi har räknat på 3 år, om vi delar på summan blev ca 3800 kr i månaden. och där är allt med inklusive veterinärkostnader, behandlingarna, utrustning, foder o.s.v. Men då har vi eget stall!!!

Hejsan.
Grattis till erat ev hästköp :)

Har själv två hästar till mina döttrar. Och våra utg ser ut så här på ett ungefär :)

Stallhyra 4000 för båda. Då ingår stallplats,hö,spån,korn/havre,in-utsläpp alla dagar + fodringar.

Skoning: allt mellan 1600-2000 kr var 6-7:de vecka ( båda)

Försäkring: ca 700 kr mån (båda)

Vet avg: har haft allt mellan 1200 kr till 3500 kr beroende på skadan på hästen.

Ev anläggniingskort om ni tänker rida i ett ridhus.

Utrustning till hästen :banana: , täcken, borstar, träns,grimma,broddar,skydd,sadel mm.

Utrustning till er själva :banana: en jätterolig bit.

Det är ganska dyrt att ha häst men det vägs upp av hur roligt det är och hur mkt som man får tillbaka varje dag :)

Dessa kostnader varierar ju också otroligt mkt beroende på var man bor, vilken sorts häst man har, och hur mkt som man gör ( tävlar osv ) hur skadefri hästen får vara mm.

Hoppas att jag inte har avskräckt er från att bli med häst för det är det bästa som vi har gjort iaf :bump:

Lycka till och jag är övertygad om att ni en vacker dag träffar en häst som kommer att ge er otroligt mkt glädje :bow:

Kul för er, hoppas det blir bra. Det är väldigt kul att ha häst tillsammans om man är flera som rider i familjen.
Alla kostnader varierar så oerhört mellan olika delar av landet och beroende på vad det är för häst. Så det är egentligen inte meningsfullt att fråga såhär, fråga snarare folk ni känner som har häst i ert område och kolla stallhyran i det stall ni tänkt ha hästen i. Har ni eget stall kostar det förstås ingen hyra men det är andra kostnader som t ex underhåll av hagar, ridvägar, kanske ni måste ha hästtransport för att ta er till träning, veterinär etc, kostnader för maskiner, underhåll etc. Foderkostnad går upp och ned beroende tillgång och kvalitet vilket i sin tur är beroende av skördevädret - och naturligtvis vad det är för häst och hur mycket mat just den individen behöver för att må bra.

Några tusenlappar per år blir det för veterinär oavsett om det händer något eller inte - vaccination, kanske någon kontroll eller enklare behandling. Om det sedan händer något (och det gör det tyvärr lite då och då) kostar det förstås betydligt större pengar. Man kan välja mellan att ha en superbra försäkring - kostar lite mer i premie, men bara självrisken om det händer något - eller ha en billigare försäkring och lägga undan lite pengar till veterinärvård den dagen olyckan är framme. Försäkringen består normalt av en veterinärvårdsdel och en livförsäkring som blir dyrare ju mera värdefull hästen är. Så hur dyr försäkringen blir beror helt på vad ni själva väljer och vad är det för häst.

Hovslagare var 8 vecka c:a 900 kr men kan variera lite beroende på hovslagare, del av landet och om ni är flera i samma stall som anlitar samma hovslagare som då kan ge lite billigare pris.

Visst kostar det att ha häst men det ger också väldigt mycket tillbaka. Köp rätt häst som er förstahäst - en häst ni kan ha roligt med, som ni kan utvecklas tillsammans med och som är snäll och lätthanterlig OCH i kondition redan vid köpet, så ni vet att den håller för det ni vill göra tillsammans. Tänk på att inköpspriset är en ganska liten del av kostnaden när man skaffar häst - för de pengar det sedan kostar varje månad ska ni ha kul, inte problem! Och stalla upp någonstans där ni kan få bra hjälp att lösa de frågetecken som dyker upp det första året med egen häst, när allting händer er för första gången. Så snåla inte på det, inte heller på tränarhjälp och lektioner. På så sätt kommer ni få mycket mera glädje av er häst.

Tack så mycket :P Blir en riktig skogsmullehäst som är 110% trafiksäker :) Det är jag säker på :D

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 905
Senast: Jeps
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 172
Senast: Lars L
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix