Kostnader för hältutredning

Thera

Trådstartare
Var på ATG-klinik idag för hältutredning av min häst.. Nu sitter jag och kallsvettas lite över hur mycket kalaset kan tänkas ha gått på?

Någon som vet de ungefärliga priserna för följande:

Inledande rörelsekontroll med böjprov av alla ben.
Bedövning (3 st - bakknä, has, samt vid kotan)
Röntgenplåtar (3 som användes, 2 som blev för ljusa - betalar jag för dem också?)

Efter varje bedövning longerades damen, är varje longeringskoll en specifik kostnad, eller är det ett enhetspris?

Vore jättetacksam om någon har lite koll på ungefärliga priser för ovanstående! :bow:
 
Sv: Kostnader för hältutredning

Jag är oxå nyfiken. Hoppas ju att jag ska slippa åka iväg till klinik med det lilla djuret men man funderar ju självklart över hur mycket det kan gå på.
 
Sv: Kostnader för hältutredning

Jepp, jag har försäkring.. men som jag fattade det är det en rörlig självrisk på 20% som tillkommer + de vanliga 2000 kr. Så det vore bra om man fick nåt hum så man kan förbereda sig mentalt. :cool:
 
Sv: Kostnader för hältutredning

sist jag gjorde en hältutredning på ett bakben slutade kalaset på 4500:-
 
Sv: Kostnader för hältutredning

Bison skrev:
sist jag gjorde en hältutredning på ett bakben slutade kalaset på 4500:-

Innan försäkringsregleringen eller efter?
Och du gjorde ungefär samma saker som jag?
 
Sv: Kostnader för hältutredning

innan o ja det var samma saker, lite plåtar o bedövning för att lokalisera hältan.
 
Sv: Kostnader för hältutredning

Vi var inne för två månader sen med min häst, och gjorde en hältutredning.. Ska se om jag kommer ihåg allt vi gjorde..

Rörelsekontroll + böjning
Longering (flera ggr men det ingick i själva hältutredningen, dock inte på återbesöket då vi betalade de separat)
Bedövning (2 st, bakknä och framkota)
Röntgenplåtar (6 st om jag minns rätt)
Lugnande (han fick ganska mkt, i flera omgångar, röntgen, bedövning och behandling eftersom han inte ville att de skulle röra bakbenet)
Behandling med cortison (bakknä och framkota)
Bandage på framkotan, 80 kr
Sen på det här tillkommer ju klinikavgift, vilken var 250:- där vi var.

Hela kalaset gick på knappt 6500.
 
Sv: Kostnader för hältutredning

Nja, genom uteslutningsmetoden är det fastställt att det är någon form av skada i höft/bäcken, förmodligen efter att hon gick omkull i hagen när hon var dräktig.

Vi bedövade led för led och då ingen bättring syntes varken vid bedövning i knä, has eller kota så vet man att det måste sitta högre upp..

Det området går dock inte att bedöva eller röntga och likaså är det svårt med behandlingar. Men vi försöker med butta i 10 dagar, sedan återbesök så får vi ta ställning sen..
 
Sv: Kostnader för hältutredning

Men höftleden går väl att behandla? Bara att det är väldigt svårt att komma åt (komma rätt) eftersom nålen är 30 cm lång.
Sist vi var på klinik så höll dom iaf på med bedövning och behandling av höftled.
 
Sv: Kostnader för hältutredning

SandraW skrev:
Vi var inne för två månader sen med min häst, och gjorde en hältutredning.. Ska se om jag kommer ihåg allt vi gjorde..

Rörelsekontroll + böjning
Longering (flera ggr men det ingick i själva hältutredningen, dock inte på återbesöket då vi betalade de separat)
Bedövning (2 st, bakknä och framkota)
Röntgenplåtar (6 st om jag minns rätt)
Lugnande (han fick ganska mkt, i flera omgångar, röntgen, bedövning och behandling eftersom han inte ville att de skulle röra bakbenet)
Behandling med cortison (bakknä och framkota)
Bandage på framkotan, 80 kr
Sen på det här tillkommer ju klinikavgift, vilken var 250:- där vi var.

Hela kalaset gick på knappt 6500.

Tack! :bow:
 
Sv: Kostnader för hältutredning

Frågar igen: När ni pratar om innan försäkringsregleringen, menar ni då att det sen blev billigare än 4500?
 
Sv: Kostnader för hältutredning

SandraW skrev:
Men höftleden går väl att behandla? Bara att det är väldigt svårt att komma åt (komma rätt) eftersom nålen är 30 cm lång.
Sist vi var på klinik så höll dom iaf på med bedövning och behandling av höftled.

Jo, enligt veterinären går det, men det är som du säger svårt.

Samtidigt vet vi ju inte vad det är som är fel, det kan ju likagärna vara en skelett- eller muskelskada och då antar jag att det inte hjälper med behandling med anti-inflammatoriskt rätt in i leden. Men får vi bra effekt med buttan kan det ju vara värt ett försök!

Nä, fölis ploppade ut utan problem för ett år sedan, men det är först nu när hon gått mer och börjat komma igång ordentligt som det märkts att något är fel.. så ingen undrar varför hon gått så länge..
 
Sv: Kostnader för hältutredning

Nikki o Fabian skrev:
Frågar igen: När ni pratar om innan försäkringsregleringen, menar ni då att det sen blev billigare än 4500?

Ja, försäkringbolagen betalar ju en del av den summan sen, beroende på vilken försäkring du har..

Jag valde direktreglering vilket innebär att kliniken och försäkringsbolaget "reder upp" kostnaderna innan jag får fakturan på resten. Smidigt!
 
Sv: Kostnader för hältutredning

Thera skrev:
Jo, enligt veterinären går det, men det är som du säger svårt.

Samtidigt vet vi ju inte vad det är som är fel, det kan ju likagärna vara en skelett- eller muskelskada och då antar jag att det inte hjälper med behandling med anti-inflammatoriskt rätt in i leden. Men får vi bra effekt med buttan kan det ju vara värt ett försök!

Nä, fölis ploppade ut utan problem för ett år sedan, men det är först nu när hon gått mer och börjat komma igång ordentligt som det märkts att något är fel.. så ingen undrar varför hon gått så länge..

Nej, det är ju klart, och som du säger, klart det är värt ett försök! Hoppas att hon blir bra, skadade hästar som man inte hittar orsaken till är bland det värsta som finns...

Aha, grattis till fölis i efterskott då ;)
 
Sv: Kostnader för hältutredning

SandraW skrev:
Nej, det är ju klart, och som du säger, klart det är värt ett försök! Hoppas att hon blir bra, skadade hästar som man inte hittar orsaken till är bland det värsta som finns...

Aha, grattis till fölis i efterskott då ;)

Precis, jag vet hellre vad det är som är fel även om det är nåt allvarligt, än att man inte vet alls och kastas mellan hopp och förtvivlan..

Tack! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 964
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 578
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp