Kostnader för flyktingar.

landsbygdsbo

Trådstartare
Efter de senaste propåerna från regeringen bör stå klart för de flesta att finansieringen av flyktinghanteringen måste ändras.
Som det nu är står dörren öppen för regeringen att lägga en allt större andel av kostnaden på kommunerna. Jag anser att borde vara självklart, att staten ska stå för kostnaden för de gäster staten bjuder in. Det vill säga att staten står för allt fram till dess att flyktingen har eget jobb och eget boende. Skulle sedan den intjänade pensionen inte räcka att leva på så ska naturligtvis staten stå för den mellanskillnaden, inte kommunen sociala budget.

Man skulle vinna flera fördelar
1 Tungt belastade kommuner skulle få avlastning
2 hela hanteringen skulle bli betydligt genomskinligare o kontrollerbar
3 lika villkor över hela landet.

Efter de senaste propåerna från regeringen bör stå klart för de flesta att finansieringen av flyktinghanteringen måste ändras.
Som det nu är står dörren öppen för regeringen att lägga en allt större andel av kostnaden på kommunerna. Jag anser att borde vara självklart, att staten ska stå för kostnaden för de gäster staten bjuder in. Det vill säga att staten står för allt fram till dess att flyktingen har eget jobb och eget boende. Skulle sedan den intjänade pensionen inte räcka att leva på så ska naturligtvis staten stå för den mellanskillnaden, inte kommunen sociala budget.

Man skulle vinna flera fördelar
1 Tungt belastade kommuner skulle få avlastning
2 hela hanteringen skulle bli betydligt genomskinligare o kontrollerbar
3 lika villkor över hela landet.
Jag tycker det är för jävligt att staten ska ta emot så mycket flyktingar att det blir kaos och utarmar budgeten. När det är gjort så vill man lassa över ansvaret på kommunerna. Det var ju inte kommunerna som tog hit flyktingarna så varför ska dom ha ansvaret. Det får faktiskt regeringen ta och inte försöka smita undan. Har man ställt till det får man också stå för detta.

Men nu har ju Migrationsverket börjat vräka flyktingar som har fått avslag och därmed sa Morgan i gårdagens Aktuellt att vi inte har nått ansvar för dom längre. Sen tog han fram sina papper och läste innantill att man hade tvångsutvisat storleksordingen 30st flyktingar hittills som hade vägrat lämna vårt land. Flera tusen hade lämnat landet frivilligt. Han sa också att Sverige har rätt att sätta dom i förvar i väntan på utvisning om det skulle vara så. Så det jobbas ju på nu för fullt för att minska våra kostnader ang flyktingarna

Hur många man tar emot är ett politiskt beslut, och sådana råder det alltid delade meningar om.
Men jag anser det vore både mer moraliskt rätt och ärligare om staten o riksdagen står för kostnaden för de gäster man bjuder in. Inte som nu, tvinga på kommunerna dessa kostnader.
Men det ät ju det som är grejen att man aldrig har tagit ett politiskt beslut om hur många man ska ta emot utan flödet in har ju bara fått pågå...

Regeringen i Danmark har nu lagt ett förslag som går ut på att man vill avvisa flyktingar redan vid gränsen och att inga kvotflyktingar tas emot längre under 2016. Detta skulle ju verkligen gynna Sverige om vi fick den hjälpen av danskarna.

Naturligtvis ska man inte vältra över kostnaderna på kommunerna. Detta problem har ju uppstått av statens egen försumlighet att agera. Man slog till bromsen när allt hade gått åt skogen för att inte framstå som att man gick SDs ärenden. Men som alltid kommer verkligheten ikapp.
De 10 miljarderna är en (ursäkta uttrycket) piss i Missisippi.

Naturligtvis ska man inte vältra över kostnaderna på kommunerna. Detta problem har ju uppstått av statens egen försumlighet att agera. Man slog till bromsen när allt hade gått åt skogen för att inte framstå som att man gick SDs ärenden. Men som alltid kommer verkligheten ikapp.
De 10 miljarderna är en (ursäkta uttrycket) piss i Missisippi.
Jag tror inte det handlar om försumlighet, man har handlat på det här viset för att dimridåerna gör det nästan omöjligt att verifiera uppgifter om kostnader. Skulle staten så för dessa så har man bara en källa att gå till för att få information.

En konsekvens av minskandet av ekonomiskt bidrag är att de ensamkommande barnen kommer att, återigen, få bo trångt och dela på personalen med fler än vad det i många fall är rimligt, eftersom kommunerna inte kommer ha råd att hålla personal om de inte överbelägger boendena.
I uppdraget för boendena ingår uppfostran, men hur kan man guida barn och ungdomar in i samhället om man inte har tid att vara med dem i "en familjeliknande miljö"?

Det blir en spännande utveckling det närmaste året.

Stör mig på att flyktingar kallas för gäster. :mad: Skillnaden är så fullständigt milsvid att det knappt går att jämföra. En flykting flyr för att slippa dö. En gäst är en person som man antingen bjuder in eller inte, utan att ens överväga den moraliska aspekten. Att vara gäst är också något som i sin betydelse ses som tillfälligt. En flykting behöver överleva och få en fungerande tillvaro. (Och på något sätt tycks alltid svenskars problem vara större än flyktingars problem och genom att då benämna dem som gäster kan man blunda för deras tillvaro.)

Jag tycker att vissa "verksamheter" borde bekostas och beställas från statligt håll just för att det ska vara lika oavsett vilken del i landet verksamheten sker.
Vården är en sådan sak i mina ögon.
Asylmottagande och -boende är en annan verksamhet som absolut borde vara statligt finansierat för att skattetrycket ska läggas jämnt över hela landet - oavsett hur många personer varje kommun klarar placera.

Stör mig på att flyktingar kallas för gäster. :mad: Skillnaden är så fullständigt milsvid att det knappt går att jämföra. En flykting flyr för att slippa dö. En gäst är en person som man antingen bjuder in eller inte, utan att ens överväga den moraliska aspekten. Att vara gäst är också något som i sin betydelse ses som tillfälligt. En flykting behöver överleva och få en fungerande tillvaro. (Och på något sätt tycks alltid svenskars problem vara större än flyktingars problem och genom att då benämna dem som gäster kan man blunda för deras tillvaro.)
Har aldrig stött på att flyktingar kallas för gäster.

Men nu har ju Migrationsverket börjat vräka flyktingar som har fått avslag och därmed sa Morgan i gårdagens Aktuellt att vi inte har nått ansvar för dom längre. Sen tog han fram sina papper och läste innantill att man hade tvångsutvisat storleksordingen 30st flyktingar hittills som hade vägrat lämna vårt land. Flera tusen hade lämnat landet frivilligt. Han sa också att Sverige har rätt att sätta dom i förvar i väntan på utvisning om det skulle vara så. Så det jobbas ju på nu för fullt för att minska våra kostnader ang flyktingarna

Jag tror inte förvarstagning minskar kostnader.

Man få dela upp problemet i 2 delar
1 Vilka som ska betraktas som flyktingar
2 Hur hela hanteringen ska lösas, både praktiskt o ekonomiskt.

För vad många verkar blunda inför, är ju att det handlar om verkligt mångåriga engagemang för kommuner o samhälle.
Av de som kommer så lär en klar minoritet inte lyckas arbeta ihop tillräckligt med pengar för sin pension.
Ett alternativ vore där att höja pensionsavgifterna ju senare man kommer in i systemet.

Att utrymme finns för det ser man ju på hur mycket som skickas hem till familjer i ursprungslandet.
Jag tycker att vissa "verksamheter" borde bekostas och beställas från statligt håll just för att det ska vara lika oavsett vilken del i landet verksamheten sker.
Vården är en sådan sak i mina ögon.
Asylmottagande och -boende är en annan verksamhet som absolut borde vara statligt finansierat för att skattetrycket ska läggas jämnt över hela landet - oavsett hur många personer varje kommun klarar placera.
Vård, äldreomsorg, polis och skola. är väl andra som av rättviseskäl skulle vara nationellt finansierade och styrda.

Har aldrig stött på att flyktingar kallas för gäster.
En gäst är den som välkomnas när han knackar på dörren, oavsett om han kommer som flykting eller vän. Sedan har ju gäster ofta det gemensamt med färsk fisk, man vill bli av med den efter ngr dagar.

Därför måste vi anpassa inflödet till dem som integreras framgångsrikt. Dvs vi måste bestämma oss för hur mycket (resurser) vi ska lägga på dem som befinner sig i landet. När det taket är nått så bestämmer antalet integrerade, antalet vi släpper in.
För vi ska släppa in folk. Men inte fler än vad som lyckas integrera sig i samhället, dvs skaffa jobb och egen betald bostad.

Det är frågan, ska polisen lägga resurser på att leta reda på dem som gått under jorden eller ska de förhindras att gå under jorden.

För ett skuggsamhälle med folk som för slavlöner jobbar svart och betalar orimligt mycket för sitt boende vill nog ingen av oss ha.
Jag kan inte se att våra åsikter divergerar i den frågan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka