Kostnader, att tänka på när man tar föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare anno2008
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 240
A

anno2008

Nästa år har jag funderingar på att ta föl på mitt sto. Jag har tidigare inte direkt någon erfarenhet av det här med avel så jag skulle vilja ha hjälpa av er som kan. Vi vet ju alla att själva kostnaden för hingsten inte är den stora kostnaden utan det som komma skall på vägen vad allt det innebär. Ultraljudsundersökningar, veterinär kostnader, uppstallningar, bensin osv. Jag undrar på ett ungefär vilka moment det är man går igenom från inseminering till färdigt föl. Och om någon också kan tipsa mig på ungefärliga kostnader runt detta. Skulle vara tacksam för all er hjälp.

Sv: Kostnader, att tänka på när man tar föl?

Förra året betäckt vi, ej semi..
Betäckningen (språnget) 3000 kr
Uppstallning (ca 15 dagar) ca 800 kr
Spruta för att få igång brunst 1000 kr
Bensin (körde ca 20 mil 3 gånger) 60x10= 600 kr+till ul-stationen
Transport kostander 1000kr
Ultraljud 2 ggr 2x500= 1000 kr
Foder under hela året gick på kanske hö 2000 kr+betfor 200/300 kr+ övrigt.. så Foder blir ca 3000 kr.

När vi betäckte mitt sto förra året, körde vi ca 10 mil till Hingsten, Körde upp med henne först en gång, hon tog emot han.
Ultraljud=inget föl
Körde upp med henne igen..Tog inte emot tappade brunsten..Sprutade igång henne..
Körde upp med henne för 3:de gången..Tog emot han..
Ultraljudade=föl
Den 25 maj 2007 Inget föl..

Så vi la ut ca 11.000 kr på inget föl..
Men det är sådannt man får räkna med..
Och om jag ska vara ärlig, tror jag vi kom billigt undan..
Då hingsten stod ganaska när, och va ej så dyr i språngavgift..
Det mesta fodret fixar vi själva här på gården, eller så kännr vi en bonde som vi köper det billigt av..
Har man transport, vilket vi inte har vinner man klart lite på det..

Men man ska veta att det är inte säkert man kan få ett föl, hur mycket pengar man än lägger ut..

Lycka till:D
Min är i år konstaterat dräktig, men jag tar inget för givet..Inte förren det ligger ett föl i halmen:P

Såhär såg det ungefär ut för mig:

19 dygnsavgift+skick ca 4500:- (blev ej dräktig med första hingsten, fick byta, därav hög kostnad för alla skicken)
Station och semiavgift + kostnader omkring (bete på stationen,sköljning,mm) Ca. 6000:-
Levandefölavgift (om det nu ploppar ut en levande bebis i maj) 6000:- Plus Moms.
Transporthyra ca 600:- (hyrde billigt av kompis)
Bensinkostnader ca 800:-
Inget annat som jag kan komma på just nu...

Hej.

Jag har mitt sto på Irland hon är dräktig och kommer snart hem.
Det har kostat mig 4795 euro Ca 45,550 kronor + att jag köpte henne för 2000 euro Ca 19,000 hela kalaset slutade på 64,550 Så nu hoppas jag att det blir en fölis. Man lever bara en gång.;):)

Tack för dina svar.

Sant, när det gäller hästar ska man inte ta något för givet det har man lärt sig. Valet av hingst inför nästkommande år lutar ialla fall åt en hingst där man betalar språngavgift och sedan vid levande föl. Detta ialla fall för att säkra mig lite "penga" mässigt, men som sagt det finns ju aldrig några garantier det kan hända mycket även när fölet fötts.

Ojoj ja visst lever man bara en gång :). Hoppas verkligen att du får ett vackert föl till våren!!

Du pratar om skick vad innebär detta? Är det seminet man skickar efter? Jag antar att det är till hingsthållaren som man vänder sig till när man är intresserad av hingsten?
Får man då fylla i vissa papper och sedan skickas seminet? Språngavgiften betalas den också vid detta tillfället?

När jag lämnat mitt sto på seminstation har jag bara haft kontakt med hingsthållaren vad gäller avgifter och villkor, resten har skötts av seminstationen.

Oj vad billigt hö ni har !

Min åt nog hö för 1000 kronor i månaden !

japp, emn vi gör det själva här hemma.. har en vall som vi hugger..
Där blir ca 300-400 st baler..
Bonden som hugger,vänder, sprätter och pressar det tar ca 2000-3000 kr.. sedan tar vi själva in det..

Vi har räknat ut att mitt stos bäbis har kostat 15 000 hittils att ta fram. Kan inte varje liten summa i huvudet, men när vi räknade samman allt sist så landade det på närmare 15 000 kr. Vi får nu hoppas att det kommer ut en frisk och glad liten tjej/kille till våren!

Hur dyrt är ditt hö egentligen? Jag köpte jättefint hö av en bonde i närheten för bara 1 kr/kg. :angel: Har jag haft tur?

Jag är uppe i ca 25.000 och då tog hon sig ändå på första försöket (2 semineringar i en brunst).

Jag är bara uppe i cirka 10 000:- än så länge.
5 600:- till seminstationen (för seminering på en brunst, inga behandlingar, samt uppstallning och bete)
3 200:- till hingsthållaren i språngavgift
+ transport och vet koll etc

Det som återstår är avgiften för levande föl.

Skicken är sperman från hingsten som skickas varje gång stoet skall insemineras, alltså kan det bli ganska många skick om stoet inte tar sig.. Det enda jag gjorde var att fylla i en anmälan till AI. (Artificiell insemination) och skickade in till stationen. Där skrev jag också vilken hingst jag ville ha. Jag pratade inte med hingstägarna innan det blev problem med ena hingsten... skick och allt sånt fixade vet på stationen. Vet inte hur det fungerar med naturlig betäckning, har ingen erfarenhet av det.

Lånar knapp.
Vi har betalat följande:
2500 till seminstationen (två semineringar, kollar, ultraljud, ingen uppstallning för det var nära)
2500 i språngavgift
återstår levandefölavgift, cirka 10000 tror jag.
tillkommer vaccinering mot virusabort. Övrigt anser jag att vi skulle ha betalat ändå, som stoets foder fram till fölning, stallplats etc.

Tack för ditt svar. Ja precis som du säger så har man ju kostnader för stoet ändå. Antar att det kan bli lite extra kostnader när det gäller foder då de kräver mer än vanligt.
Är det några andra extra kostnader man kan få på stoet?
Hittade en länk idag till en sida där kostnads frågor om betäckning tidigare besvarats som jag tog hjälp av också.
Tack ska ni ha alla för svaren, nu har jag lite mer kött på benen :).

Som jag skrivit i tidagre tråd, tur att jag valt en bra ras, betalade 1300kr/häst i språng inkl Sh avgiften. Dessutom är de billiga i foder. Gud vad jag :love: shettisar.
Vadf har det då kostat mig sammanlagt hittintills för 2 ston? 2600kr i betäckning, transport tur o retur ca 500kr. Foder skulle de ju haft oavsett så det är väl inget extra där. Så jag är väl uppe i lite drygt 3000kr:D

Ja kanske skulle man byta ras :), nähdå jag skulle aldrig byta bort min kära häst.
Har en annan liten fråga som kanske någon kan svara mig på?
Mitt sto är triangelmärkt, hur ställer man sig till detta vid en föl visning? Jag menar det är ju många som avlar på triangelmärkta hästar? När kan man visa sitt föl första gången och bedöms enbart fölet vid det tillfället eller även stoet?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Görel
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 143
Senast: viltmilla
·
Avel Detta är säker en av massa samma trådar, men jag startar den ändå! Jag är ny på detta med avel, och har ungefär 10 000 frågor :D Jag...
Svar
5
· Visningar
1 532
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31