orion_x

Trådstartare
Sitter och funderar på hur stor summa man behöver spara ihop för att betäcka ett halvblod. Många "dolda" kostnader som jag känner att jag inte har kläm på.
Vad har era betäckningar kostat i år totalt? Vad ingick och vilken hingst?
Kanske är en dum fråga, men jag tycker det är svårt:crazy:

Sv: kostnad

I runda slängar 20000 får man räkna med att de flesta hingstar kostar. Jag använde Faustinus till mitt sto och jag tror kostnaden var ungefär

språngavgift 3000 (inkl moms o extra avgift)
seminstationens ersättning inkl vet 4500
uppstallning 2500
bakterieodling 500
90 dygnsavgift 7500
körning fram o tillbaka 1500

Mellan 6000-10000kr utöver hingstens kostnader har stämt rätt bra för mig de senaste åren med färsk sperma (AI/TAI)

Till hingsthållaren är det språng, 16/20/70/90 eller lev föl avgift, tänk på att de flesta avgifterna anges EXKL moms.
Dessa summor är engångskostnader, du betalar en språngavgift/hingst/säsong oavsett antalet faktiska språng (numera oftast skick) Dräktighets avgifterna betalar du när stoet är konst. dräktigt på ett visst dygn, tex 20, om hon sedan kastar och tar sig igen behöver du ej erlägga en ny 20dygns avgift.
Sen tillkommer frakt för varje skick, en SH avgift som är på 250kr (exkl eller inkl moms minns jag tyvärr inget :o )
Vissa hingststationer som ej äger hingsten utan har den uppstallad tar även en tappningsavgift på runt 500kr.

Till seminstationen har du seminavgift, stations avgift och dygnsavgift. Förutom det så kan det tillkomma Bakt prov, ev. behandlingar, Pregnyl (hormon som ges för att ägget skall gå) PG som är ett brunst stimulerande hormon.

Du har fått en del svar redan. Men avel är nyckfullt och du ska ha råd att förlora din pengar. Ett år la vi ner ca 10 000 kr och fick ändå inget föl. Året därpå (i år med andra ord) kostade fölet oss ytterligare 15 000 kr p g a operation av stoet när hon var dräktig:eek:
Så ett råd är att ha en buffert för oförutsedda händelser. Fölningen är också en kritisk punkt där vad sm helst kan hända. Ta fosterförsäkring så fort du får är ett tips.
Men runda slängar 20-25000 kr är minimum, men då är inte extrafoder, registrering, vaccinering etc för fölet inräknat.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
514
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 862
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 225
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pivo