Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kostar ordentligt att uppföra ett ridhus, ska någon rida enstaka timmar i veckan så är det en liten merkostnad i underhållet jämfört med att enbart rida själv om personen beter sig normalt är ganska måttligt.Eller den med ett toppenridhus där man är glad att man får lov att träna?
Varför skulle du vara snål för att du har vett att ta betalt för något som i stort sett alla hästmänniskor vet kostar rejält att bygga?
Jag är en extremt generös människa av naturen men jag är inte dum, det är en viss skillnad
Är detta exempel på att vara extremt generös, så är de flesta snåljåpar i din klass. De summor du tänker dig handlar om att tjäna pengar (alltså driva ridhuset affärsmässigt) och inte täcka merkostnader. Det är inget fel i det, men generöst är det då inte.Eller den med ett toppenridhus där man är glad att man får lov att träna?
Varför skulle du vara snål för att du har vett att ta betalt för något som i stort sett alla hästmänniskor vet kostar rejält att bygga?
Jag är en extremt generös människa av naturen men jag är inte dum, det är en viss skillnad
Är detta exempel på att vara extremt generös, så är de flesta snåljåpar i din klass. De summor du tänker dig handlar om att tjäna pengar (alltså driva ridhuset affärsmässigt) och inte täcka merkostnader. Det är inget fel i det, men generöst är det då inte.
Nej men det är ju det jag menar. Min natur ligger i att vara extremt generös men hade jag haft ett ridhus som jag (precis som TS) inte vill att alltförmånga använder är det väl perfekt att både tjäna pengar och minska gästerna så att säga. Samtidigt som att man faktiskt erbjuder ett ridhus och jag förutsätter ju att detta är träningsmässigt toppskött via underlag osv, annars går det ju inte.
Bygger vi ridhus sen på vår gård så är ju tanken att det skall finnas en läktare, varmrum med litet enkelt kök och eventuellt en liten toalett, just för att det skall vara gångbart att ta betalt
Den som har extremt generös natur skulle möjligen ta en symbolisk summa för ett ridhus denne byggt utan att behöva det bara för att vara snäll och sen kommit och bjudit på fika
Men det är ju utmärkt, då blir det färre i ridhuset.Det skulle jag aldrig gå med på. Betalar hellre dyrt för att slippa jobbet och tror säkert att de flesta tänker så.
Eller klokt allt beroende på situation, eller kanske bara en genuint generös person.Dum kallar jag det.
Du har missförstått mig. Jag är har inte förbyggt mig och är inte i behov av intäkterna från de som rider. Men jag har heller ingen lust att låna ut mitt ridhus gratis eftersom det ger mig merarbete och ökade kostnader.@Ridinglady du vill ta rejält betalt. Din redovisade rörliga kostnad ligger på 153 kr i månaden för 10 betalande. Mitt intrycker att Du kanske har förköpt dig när du byggde ridhus. Räntorna är låga nu. Så har du kunder så....
Jag betalar 800 kr per år och ett standard medlemskap i ridklubben. Mindre ridskola mindre ridhus, ridavstånd. Jag antar att jag betalar den rörliga kostnaden, den fasta finansieras på annat sätt men jag har tillgång till ridhuset fm, dagar och helger i princip.
Ja, och lägga på moms och skatt och 100 kr i timmen tycker jag inte är mycket till lön faktiskt :-D Jag skulle också vara tveksam till att hyra ut ridhuset till en förening.Om man ska räkna kostnader så måste man ju lägga in en kostnad för låneränta på 2,7 milj
Jag tror tvärt om att de flesta har väldigt dålig uppfattning om vad det kostar att såväl bygga som underhålla ett ridhus.Eller den med ett toppenridhus där man är glad att man får lov att träna?
Fast det här med förväntningar är ganska intressant när man tänker efter. Om man bygger ett ridhus förväntar sig andra att man - mot avgift - ska få rida där ( även jag själv).
Men om man istället byggt ett flashigt innegym med pool hade man inte förväntat sig att få använda det tämligen fritt mot en lite avgift ( inte jag i alla fall)
Har en granne med pool - undrar vad minen blir om jag vill lösa månadskort!
Vill de rida i ridhuset kan ni bytaFast det här med förväntningar är ganska intressant när man tänker efter. Om man bygger ett ridhus förväntar sig andra att man - mot avgift - ska få rida där ( även jag själv).
Men om man istället byggt ett flashigt innegym med pool hade man inte förväntat sig att få använda det tämligen fritt mot en lite avgift ( inte jag i alla fall)
Fast det här med förväntningar är ganska intressant när man tänker efter. Om man bygger ett ridhus förväntar sig andra att man - mot avgift - ska få rida där ( även jag själv).
Precis så är det!En vän till mig byggde ett ridhus och sa innan det att jag skulle få rida där, gratis. Når ridhuset väl var på plats frågade jag vad hen ville ha betalt om jag kom och red, ingenting blev svaret. Hen ville inte ha betalt hur jag än ”trugade” så jag köpte småsaker som saknades i ridhuset när det var nytt, red med vännens barn, krattade spåret och lite sådant. Jag var alltid noga med att fråga angående betalning och så hade jag förstås inga krav på tider utan red bara när vännen meddelade att det var okej. Så kan man ju som ridhusägare göra om man vill, jag var tacksam.
I din sits hade jag nog för grannsämjans skull upplåtit till de i de allra närmsta stallen att få köpa ridtid, med förbehåll om bara vissa tider osv. Det kan visa sig att man kan behöva hjälp med något någon gång och så är det ju trevligt att vara sams. Priset tycker jag ska vara skäligt för din tid och slitaget, om du inte hyr ut ridhuset mer än till grannarna är de ju faktiskt redan utvalda på så sätt.