Vad kostar era katter att ha per år?
Försäkring, mat, leksaker, klösträd, kattsand, hälsokoll, vaccination, är det något mer? Hur ofta behövs nya klösträd? Är det nödvändigt att göra hälsokoll varje år, om man har en frisk katt med okänd ålder (troligen fem, men det är inte säkert)? Ska tandkoll göras varje år (förutsättning då att katten är frisk)?
Det skiljer sig ordentligt mellan mina två katter.
Kattsand för båda: ca 800kr/månaden.
Klösträd: totalt ca 3000kr har mina nuvarande kostat i inköp. Det ena köpte jdg tidigare i år och det andra är ett par år gammalt. För enkelhetens skull skulle jag räkna med en tusenlapp om året - det beror ju på väldigt många saker när en klösmöbel behöver bytas ut eller bytas delar. Mindre om de håller, men ja, jag vet inte riktigt faktiskt. De jdg har nu är dock väldigt rejäla och bör hålla länge till. Här i huset klarar sig de med 9cm/diameter pelare inte mer än ett år eller två- blir skeva fort- så sådana köps inte.
Leksaker: har jag faktiskt inte koll på exakt. I år har jag lagt ett pdr hundralappar på vippor.
Transportburar: kostar några hundralappar styck, och åtminstone de i hårdplast håller i bra många år om den inte misshandlas..
Lillebror (hane, njurkatt med fina värden, 10år)
Mat: ca 900kr/mån. Veterinärfoder, enbart blötmat.
Vaccination, blodprov (njurvärden) och allmän check: ca 1000-2500kr/år. Kostnad för provet diffar beroende på vilken typ av prov, finns ett som är mer exakt.
Försäkring: 1539kr/år. Går stadigt upp varje år, därav priset (kostade ca 700kr per år när jdg tecknade den 2014). Veterinärvård 50 000kr, täcker inte tänder men det mesta och inget ålderavdrag.
Tandkoll (röntgen och rengöring) och åtgärd: hittills ca 13000kr på ett halvår...han har tyvärr fått TR.
Övriga veterinärbesök har jag tappat lite räkning på och det varierar ju väldigt men säg 3000kr/år. Pga trauma och stress innan han kom till mig så mådde hans mage inte bra i början, bla.
Lillan (hona, ca 4-5år. Ålder okänd, bedömdes av vet vara under ett år i februari 2016 när hon kom till mig)
Mat: ca 150kr/mån. Bozita blötmat.
Vaccination och check: ca 500-700kr/år.
Försäkring: 940kr/år. Samma som ovan.
Tandkoll och åtgärd hittills: ca 7000kr i år. Tyvärr har även hon fått TR.
Övriga veterinärbesök: hon har bara behövt behandling mot öroninflammation en gång, utöver kastrering. Men säg 1000kr/år.
Tandkoll för mig är sedering, röntgen, rengöring. Röntgen behövs för att säkert avgöra om katten har TR. Här räknar jag med ca 3000kr för detta, per katt, och jag kommer nog att göra det årligen på mina nu. Det gjorde jag inte innan, utan veterinären har tittat i munnen vid vaccination bara.
Vaccination och allmän check årligen är imo minimum.
Mina är strikta innekatter så avmaskning/träckprov hör inte till vardagen.
Båda är huskatter.