Kostnad hovslagare...

Sv: Kostnad hovslagare...

Men nu var det ju hovslagar kostnaden som diskuterades...

Jag vill bara klargöra att jag inte anser att du är för dyr bara diskutera priserna..
Jag har en pappa som är hovslagare, och jag vet att han skor alldeles för billigt. Har även påtalat det för honom men nu är det så (som någon här påpekade) att på landsbygde går det inte riktigt att ta ut samma pris som i storstäderna.
Men det kan man ju jämföra med stall kostnader, jag kan inte ta ut flera tusen för en stallplats på landet som man gör i städerna.

Och jag är som sagt var väl medveten om vilket slit jobb ni har och som egen företagare vet jag även vilka kostnader det är.

Men nu är det ju så att man är sig själv närmast. :angel:

En lite jämförelse till: Två bensin stationer ligger brevid varandra, en säljer bensin för 12 kr/l den andra för 10 kr/l, vilken åker man in på?

Välj en duktig hovslagare med yrkesstolthet och kunskap, han kostar och han ska kosta!!! Din häst slipper problem med taskiga hovvinklar, kotledinflammationer och annat skit som kommer med undermålig skoning. De extra pengar detta kostar kan ni ta av alla idiotiska täcken som ni antagligen trycker på era hästar. Utetäcken,innetäcken, transporttäcken, över 10 graders täcken, under 10 graders täcken, täcken med halsar, täcken med magplattar osv (sorry, kunde inte låta bli att få täckesspunk)

Min hovslagare tar 650 :- för rundskoning och 450 :- för framskoning plus att han då verkar bakhovarna. Tycker att det är ganska billigt.

kenneth skrev:
Välj en duktig hovslagare med yrkesstolthet och kunskap, han kostar och han ska kosta!!! Din häst slipper problem med taskiga hovvinklar, kotledinflammationer och annat skit som kommer med undermålig skoning. De extra pengar detta kostar kan ni ta av alla idiotiska täcken som ni antagligen trycker på era hästar. Utetäcken,innetäcken, transporttäcken, över 10 graders täcken, under 10 graders täcken, täcken med halsar, täcken med magplattar osv (sorry, kunde inte låta bli att få täckesspunk)
Vad av detta på hopp på mig?
Min hovis är duktig och har inte haft några problem med varken hovvinklar eller inflamationer!! Men han kostar inte lika mycket som "hovis" tar. Måste jag då byta och ta en som är dyrare bara för att det ska vara så? Förstår inte logiken där.
Sen är det så att mitt 12 åriga halvblod går faktiskt utan täcke året runt, så det så :mad:

misan skrev:
precis. jag håller själv med skor, broddar, snösulor och allt vad det är. :smirk:

Och tycker du ändå att hovis tjänar så att han klarar sig?
Som en parantes, 16-åringar utan utbildning tjänar 120 spänn i timmen på min mans jobb. Arbetstiden för en vårdgivare räknas från det att denne åker från en plats för att behandla nästa, min hovlsagare tar 90 min på sig vid en skoning när hästen står på plats. Det är dessutom normal sommarskoning, när sulor etc skall på tar det ju lite längre tid. Personligen anser jag att det var en urusel timpenning, och är rätt säker på att du själv inte ens skulle anstränga dig för dessa slantar.

Boj skrev:
Och tycker du ändå att hovis tjänar så att han klarar sig?
Som en parantes, 16-åringar utan utbildning tjänar 120 spänn i timmen på min mans jobb. Arbetstiden för en vårdgivare räknas från det att denne åker från en plats för att behandla nästa, min hovlsagare tar 90 min på sig vid en skoning när hästen står på plats. Det är dessutom normal sommarskoning, när sulor etc skall på tar det ju lite längre tid. Personligen anser jag att det var en urusel timpenning, och är rätt säker på att du själv inte ens skulle anstränga dig för dessa slantar.
Om en 16-åring har 120kr i timmen är h*n överbetald. Vilken typ av jobb är det? Vet ingen stans en så pass ung person kan ha den timmpenningen...
Sen var ju faktiskt min uträkning vad hovslagaren fick kvar efter skatt....
Och fick jag 120kr kvar efter skatt skulle jag se det som en ganska bra timmpenning...
Sen frågar jag igen varför ska jag välja en dyrare hovis. Det är ju faktiskt inte jag som sätter priserna.... :confused:

Men efter skatt skall man köpa bensin till en bil, även bilen kostar pengar i inköp. Sen får man anta att hovisen äter mat, duschar, köper kläder och annnat behövligt. Samma person kanske behöver en telefon som du kan nå vederbörande på, även den kostar. Kruxet är att man bara ser vad en person tjänar, men vad kostar det då för att tjäna dessa slantar.

Summerar man detta så inser var och en att det i rimlighetes namn inte kan vara vita pengar, det är dit vi vill komma. Visst sjutton kan man då hålla dessa priser, och visst fasen är det lockande att anlita en billigare hovslagare. Men nu råkar jag känna till flera fall där hovis inte varit dyr, men hästägaren har i gengäld drabbats av merkostnader (stora sådana) pga fel verkning/skoning. Javisst kan du drabbas av det även om hovis är vit, skillnaden här är då att du kan kräva ersättning för uppkommen skada. Det är dock svårt med en svart hovis, då det iså fall blir en civilprocess som är mycket kostsam.

Så jag håller nog med, ofta bedrar snålheten visheten och det är alltid lätt att vara efterklok. Alla drabbas ju inte av detta, men för de som har gjort så vet ofta bättre med facit i hand.

min hovslagare tar 400 för verkning och att sätta på skorna

köper alltid skor själv. bak har hon guldskor med fast brodd fram vanliga järn med skruvbrodd. inget stall jag haft häst i eller jobbat i har nångång skruvat ur nån brod förutom då det behövs bytas

Men om det är det ni vill veta så skriv det då!
Och bara för en hovis skor svart så är han väl inte sämre hovslagare för det?
Jag håller med dig i ditt resonomang, det som gäller försäkringar och sånt.
Men du kan ju försöka inbilla mig att en hovis som skor vitt inte någon gång i mellanåt skor åt en kompis eller så svart... :angel:
Min hovis skor vitt, han skor på både ridskolor och travstall...

Russin8 skrev:
Om en 16-åring har 120kr i timmen är h*n överbetald. Vilken typ av jobb är det? Vet ingen stans en så pass ung person kan ha den timmpenningen...
Sen var ju faktiskt min uträkning vad hovslagaren fick kvar efter skatt....
Och fick jag 120kr kvar efter skatt skulle jag se det som en ganska bra timmpenning...
Sen frågar jag igen varför ska jag välja en dyrare hovis. Det är ju faktiskt inte jag som sätter priserna.... :confused:

Hur många hovisar jobbar 8 timmar om dagen vilket är en vanlig heltidstjänst? Lägg till alla kostnader för försäkringar(åt dig), bensin återigen... Det är personer som din hovslagare som gör det svårt för oss att leva på det på heltid pga dumpade priser, och tro mig i slutändan kommer det i ett sådant läge att bli sämre hovslagare som tänker ackord istället för hästens bästa.
OCH om du frågat din hovis ifall du hade fått berätta här hur mycket h-n tar för en skoning är jag ganska säker på att den hade sagt nej!

vdb skrev:
Hur många hovisar jobbar 8 timmar om dagen vilket är en vanlig heltidstjänst? Lägg till alla kostnader för försäkringar(åt dig), bensin återigen... Det är personer som din hovslagare som gör det svårt för oss att leva på det på heltid pga dumpade priser, och tro mig i slutändan kommer det i ett sådant läge att bli sämre hovslagare som tänker ackord istället för hästens bästa.
OCH om du frågat din hovis ifall du hade fått berätta här hur mycket h-n tar för en skoning är jag ganska säker på att den hade sagt nej!
Min hovis jobbar med det här som jag skrivit på ett annat ställe så skor han både på ridskolor och travstall.
Varför ska jag ifråga sätt vad han tar i betalt? Om du lämnar in bilen på verkstaden och mekanikern säger 200kr säger du då -Nä jag ska minsan betala minst det dubbla...
Och jag har inte sagt att han tar 300kr, han tar bra mycke mer än det men inte riktigt lika mycket som hovis skrev. Men då har min hovis ingen resväg till mig, då vi bor grannar.
Men jag tycker att den här diskutionen verkar spåra ut lite nu. Jag skriver ju bara vad jag tycker och blir på hoppad av ilskna hovisar :confused:

annika68 skrev:
Skulle aldrig våga ha fasta broddar på min häst. Har man sett vilka skador det kan göra skruvar man gärna i och ur brodd! Min häst har ibland brodd i hagen (frambenen) och då har han alltid boots på sig.

Och jag vågar inte släppa ut en skodd häst utan brodd på en isig vinterdag. Kan även tveka att släppa ut en oskodd om det är riktigt bedrövligt, men vågar alltid släppa ut en häst med fyra brodd minst i varje fot.

Hälsning Maja

*knapplån*

Jag blir mörkrädd när jag hör alla människor som får sina hästar skodda så billigt.. Det bevisar bara hur jäkla många outbildade lurendrejare det finns i den branschen! Är man utbildad och medlem av Svenska Hovslagarföreningen så går man efter deras rikt-prislista (iaf tror jag de flesta gör det eftersom det faktiskt gynnar dem alla i slutändan) Jag skulle ärligt skämmas ögonen ur mig om jag betalade 400 kr för ett sådant arbete.. även om jag själv stod för skor och sulor. Nu är min sambos syster RIKTIGT utbildad hovslagare och jag skulle ALDRIG komma på tanken att låta henne få så lite betalt av mig!
MEn jag VÄGRAR I ju för sig tro på att ni som betalar så lite har en RIKTIGT utbildad hovslagare.. har ni sett bevis på det tex i form av att de står med på Hovslagareföreningens lista? Jag har sett många sk. "utbildade" hovslagare som skott så illa så det är inte klokt. De har då gått bredviden annan sk. "utibildad" hovslagare och anser sig därmed vara fullfjädrade hovisar! JO TJENA!Kolla sen på hovslagareföreningens lista och ite fan står de med där! Då skulle jag också kunna kalla mig hovslagare då eftersom jag gått bredvid min sambos syster! Men det gör jag inte.. jag skulle inte ens kunna tänka ig att spika i en söm i någon hästs hov för det!
Sen finns det ju TYVÄRR alldeles för många okunniga hästägare som inte ser hur illa deras hästs hovar egentlgien ser ut.. Det är lätt att slarva för den skitsumman tiull pengar om man vet att hästägaren inte har koll.. Tror ni inte??

NÄ jag säger bara.. SKÄMS på Er att betala så lite..!

Och snälla.. Kan ni inte pm:a namnen på dessa utbildade hovslagare?

annika68 skrev:
Skulle aldrig våga ha fasta broddar på min häst. Har man sett vilka skador det kan göra skruvar man gärna i och ur brodd! Min häst har ibland brodd i hagen (frambenen) och då har han alltid boots på sig.

Men vad SMART!!! Visste du inte att skadorna som blir av att hästarna går omkull och fläker sig i hagen eller att de måste spänna sig för att kunna ta ett steg öht. är LÅÅÅÅNGT mycket allvarligare skador än de små sår som blir av broddar.. Kolla med vilken vet eller hovslagare som ehlst så får du det svaret!

Jag skulle ALDRIG släppa ut en häst UTAN broddar i hagen... Det är ju fullkomligt idiotiskt!!

Russin8 skrev:
På 300 blir det 123,26 kr kvar efter alla de saker du skrivit. Att sko en snäll häst tar ju knappt en timme. Så att ha 123,26 kr i timmen för ett extra jobb tycker inte jag är så dåligt, eller?

Tar det knappt en timme att sko en häst? Med slarv, JA! Alltså inte en seriös hovslagare.

hovis skrev:
Elitbrodden finns även med 5/16 gängor. Vi har dom på vintern på "galoppisarna". Peppar peppar, än så länge inte EN bråddskada på dom, och dom är kända för att vara "klumpiga" med sina fötter.

Jo, det jag menade med att jag inte orkat köpa dubbla uppsättningar, av elitbrodd alltså. Hade ju inte räknat med att sko unghästen på flera år än, men när det i vintras krävdes så hade jag inte tid att beställa och vänta på elitbrodd så köpte vanliga (jag måste skicka efter elitbrodd, finns inte att köpa i affär här). Och sen nu har jag ju inte köpt en broddrackare till den damen iom att jag inte ens vetat om hon skulle leva när broddsäsongen kom (och alltså behöva broddar). Men jag ska få ändan ur vagnen och skaffa henne 5/16" elitbrodd med..snart ;)

Jag är inte okunning, har hållt på med hästar hela livet. Har en pappa som är hovslagare :mad: .
Det jag ifråga sätter är varför ska jag ifråga sätta priset som min hovslagare ger mig. Det är över de 400 som du sa, men inte lika mycket som hovis skrev. Men som jag sagt så har min hovis ingen resväg då vi är grannar. Om du lämnar in bilen på verkstad och dom ger dig ett pris som du tycker är billigt ber du då om att få betala högre?
Det är inte upp till mig att bestämma vad han tar för pris, och JA jag vet att han är utbildad och finns med i hovslagarföreningens lista...
Och nu tänker jag dra mig ur den här diskutionen för som vanligt har det gått väldigt långt bort från trådskaparens frågeställning.

Jag har en jätte bra hovis som jag haft i sex år, inga skador på hästarna och jag tänker fortsätt ha honom och tänker inte betala mer än det han begär...

Tack för mig :)

JAg fattar inte.. Din pappa är hovslagare men du anlitar grannen eller bor din pappa granne med dig? Jag tycker fortfarande att det är skamligt att betala så lite.. Kan duitne pm:a namnet på hovslagaren så jag får kolla listan?

Russin8 skrev:
Om du lämnar in bilen på verkstad och dom ger dig ett pris som du tycker är billigt ber du då om att få betala högre?

Nu har ju tydligen du dragit dig "ur" men jag svarar endå ang bilen(vad nu den har på denna tråd att göra????) I det fallet så skulle jag kräva att få se papper så att det är en Auktoriserad Verkstad.

Kolleger eller sk kollgerer som går ut och "dumpar" priserna för oss seriösa har jag INGET till övers för. Personligen bryr jag mig inte då jag har en fast full kundkrets samt ett rykte som jag inte själv skapat utifrån mitt yrke. Jag tycker dock synd om motsvarande kolleger ute i landet och den enda trösta jag till Er kan ge är att detta kommer självsanera sig så snart den nya legetimeringen är genomförd. Tänk då på att om ALLA i hela landet följer den rekomenderade cirka rikt prislistan så kommer alla hästägare oavsett var i landet dom bor att betala ungefär likvärdigt vilket jag tycker är solidariskt mot sina övriga hästägarkolleger samt att vi ALLA verksamma hovisar äntligen kan tjäna ungefär lika mkt oavsett var i landet vi är verksamma.

Och alla blir lyckliga :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 776
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama