Kostnad hovslagare...

Sv: Kostnad hovslagare...

Som info har vi aldrig någonsin haft problem med att hovis är irriterad eller stressad. Inte heller har han varit slarvig. Att hans resultat är bra kan väl bevisas av att han blir inringd av Vet när det kommer in hästar med hovproblem. Dessutom blir han inringd för att slå på tappskor på tävlande i Falsterbo för att de som deltar i skotävlingarna där inte är intresserade av att hjälpa de tävlande som tappar skor! Det är frivilligt valt att han jobbar så mycket - för att hjälpa alla som behöver. Han försörjer sig på sin skoning och frågan är om inte han får betydligt mer erfarenhet än någon som skor på halvtid (hobbybasis)?

Piraja skrev:
Nej, skulle min hovslagare komma upp i 50 hästar per vecka dröjer det inte många år (om ens det) innan han är slut. Förhoppningsvis har inga hästar skadats under den tiden...och heller inte fått dåliga erfarenheter av irriterad hovis. Mig skulle han förlora som kund direkt!

Skulle du vilja jobba under sådana premisser???

Det är då mer sunt att göra som min förra hovslagare...arbetade med annat (7 - 17 arbete) och skodde endast fredagar och måndagar. Han menade att han på det viset hela tiden behöll intresset och nyfikenheten samt viljan att lära sig mer (trots att han var fullt utbildad och tävlade framgångsrikt bl.a i Falsterbo)

Min nuvarande vill inte förlora kontakten med familjen och vill dessutom kunna uppnå pensionsåldern utan att vara fullständigt förstörd i kroppen. Sunt tänkt och något som "vi andra" tar som självklart...hur många här vill arbeta hela veckan + lördag??? År ut och år in?

Nej, seriöst tänkande hovslagare är rädda om sig själva och sin sociala situation annars syns det snart på deras skoresultat att dom förtagit sig.:cool:
:bow:
Håller helt med!Det där med att nån skor 50 hästar i veckan det tror jag inte så mkt på..:angel: går den hovisen på anabola och kokain..:confused: IRONISKT SKÄMT!!:devil:

Det är ju upp till var och en hur mkt man vill jobba,vissa kanske vill sitta och umgås med sina kvitton.. och minnen av gamla kunder på ålderomshemmet,själv vill jag nog umgås med familjen istället på gamla dar..och slippa skaffa rollator!:D

Att som Splash tro att halvtidsarbete som hovis är nån hobbyverksamhet..:crazy: är det inte bättre att göra ett bra jobb på halvtid än ett halvdant jobb på maxad övertid!;)

Äh ,det är upp till var och en att välja hur mkt man vill jobba,det vanligaste är väl att man tar på sig för mkt och bränner ut sig,sen tänker man förhoppningsvis till lite och ändrar sina vanor till sundare vanor.
I längden tror jag hovisar gör bättre jobb om de unnar sig att vara lediga ibland och ta ut semester och stänga av telefonen,ehh vilket jag själv borde göra oftare he he,nu ska jag ju inte låta så jäkla ordentlig för jag är rätt hopplös själv ,men börjat bättra mig..

Det är faktiskt rätt trist att äta frukost tillsammans med kvittensblocket har jag insett.:D

splash skrev:
Hovslagarpriser beror i vissa fall hur mycket hovvis kan/vill/orkar jobba!! Grannens hovvis skor max 4-5 hästar/dag, är ledig en dag i veckan och dessutom tar han ledigt var 4e eller var 5e vecka - tro tusan att han måste ta höga priser för att kunna försörja sig!!!
Min hovvis skor i extremfall (efter semestern där han dessutom gått in och jobbat vissa dagar) uppemot 50 hästar på en vecka! Då jobbar han verkligen HELA dagarna och lite på lördagen. Jag betalar 1000:- för skoning runt om på båda mina. När jag får tappsko kommer han ALLTID inom 1-1½dygn. Det kallar jag service!!! Inte konstigt att fler och fler anlitar honom!
Är du säker på att du hört rätt?:rofl:
4-5 hästar om dan är normal heltid;) Och det är slitigt nog !!

Om din hovis skor femtio hästar i veckan då är han antingen idiot,övernaturlig, eller också pratar han i nattmössan..10 skoningar per dag..tjena det tror jag inte på..att dessutom ta på sig mer jobb,e de service..nä korkat om det nu är sant..vilket jag tvivlar på:D
Kvalitet är bättre än kvantitet,min åsikt.

Om det nu är sant ,med tio häst om dan..:confused: frågan är hur länge han orkar,innan han hamnar på kyrkogården...:eek: och därifrån är det nog svårt att hålla bra service åt kunderna;)

Tror din grannes hovis är smartare,i längden är det nog den hovisen som överlever fysiskt och psykiskt och kan ge bra service.

splash skrev:
Dessutom blir han inringd för att slå på tappskor på tävlande i Falsterbo

Stämmer det här verkligen??? Jag VET vem som under många år haft det jobbet på Falsterbo och han skor till vardags max TRE hästar om dagen samt åker mkt bil.;)

Jodå han skor uppemot 50 hästar - men inte varje vecka, läs texten! Det är efter semestern för att hans kunder inte ska behöve lida för hans semester!!! Jag håller med, det är inte många som klarar så mycket men han är rätt byggd och stark som en oxe. Jag har även en kompis i norra Skåne som jobbat som hovlagare, han är lång och orkade iallafall sko 7-8 hästar om dagen.
Betonar IGEN att han inte är slarvig, någonsin! Vad hans familj tycker om hans arbetstider har jag ingen aning om men det är ju faktiskt hans val!
Jag tror inte att han sitter i Falsterbo och får skoningar där utan de ringer honom på kvällen när de kommit hem och inte fått hjälp på tävlingarna och ska dit igen dagen efter.

Senast ändrad av en moderator:

splash skrev:
Jag tror inte att han sitter i Falsterbo och får skoningar där utan de ringer honom på kvällen när de kommit hem och inte fått hjälp på tävlingarna och ska dit igen dagen efter.

Den jag tänkte på är anlitad AV Falsterbo och därmed tävlingshovslagare för samtliga tävlande ekipage där dygnet runt under hela tävlingsveckan. Mig veterligt så klarar han av dom jobb som dyker upp utan att ngn annan behöver ringas in på kvällarna utifrån att dom inte fått ngn hjälp.

Näää, jag tror uppriktigt att du ljuger här eller kör med "vita lögner" Sant är det i alla fall inte utifrån hur du försöker vinkla det. Du vet att vi vet.;)

Nej, någon lögnare är jag dock inte! Jag vet också vad jag vet, så om ni vet något annat får det stå för er/dig.
Jag känner fler som använder samma hovis och fått honom rekomenderad av en kompis.
Enligt vad han har berättat så skodde han några hästar under Falsterboveckan i somras, kunder han inte skott till tidigare och som sa att de inte fått hjälp på plats. Vad ska jag göra, leta upp hans kunder och fråga hur det ligger till?

Capable Case skrev:
JAg fattar inte.. Din pappa är hovslagare men du anlitar grannen eller bor din pappa granne med dig? Jag tycker fortfarande att det är skamligt att betala så lite.. Kan duitne pm:a namnet på hovslagaren så jag får kolla listan?
russin8 skrev att hon redan kollat det111 HAN STÅR MED I LISTAN.
GE DIG NU!! han kan va bra fast han är billig. min förra hovis tog 450 för en helskoning och har nu höjt till 550...min nuvarande(bytt pga flytt) tar 750kr jätteduktig

Senast ändrad av en moderator:

Felway skrev:
Tycker 1600-1700:- är helt okej för en vinterskoning... :) Jag får precis som jag vill ha det, och hästarna verkar nöjda. Skulle aldrig kunna tänka mig att byta till en annan hovslagare en den som jag har nu för att komma undan billagare. Jag vet också hur det är att vänta på hovis som inte kommer :smirk: och inte hör av sig. Eller ringer när man väntat 1½h och säger att han kommer strax (vilket oftast dröjer ytterliggare en timme till) Tycker du verkar ha en vettig inställning till dina kunder! Undrar bara vart i landet du är verksam? Priserna kan ju skifta rejält beroende på vart man bor...
1600-1700 för 1½timmes arbete var 6-8:e vecka :eek: !!! hur rik är du???
jag måste arbeta 4 arbetsdagar efter skatt för det!!::angel:

lundborg skrev:
1600-1700 för 1½timmes arbete var 6-8:e vecka :eek: !!! hur rik är du???
jag måste arbeta 4 arbetsdagar efter skatt för det!!::angel:

Och vad tror du vi Hovisar får ut netto (efter skatter, egenavgifter mm) på en sådan skoning????

Då menar jag vi som har det som yrke och redovisar våran rörelse.

I norra sthlm kostar det för mig med utbildad hovslagare mm ca 1800kr inkl extra broddhål, brodd, snösulor om nu hästen kan ha det.

*lånar knapp*

när man hör dessa priser inser man verkligen vilken rikemanssport ridning är...tyvärr :crazy:

neywaz skrev:
*lånar knapp*

när man hör dessa priser inser man verkligen vilken rikemanssport ridning är...tyvärr :crazy:
Fast dyrt och dyrt..beror på vad man jämför med..var tex hos frissan igår,900 spänn fattigare..
Dyrt att se billig ut..:rofl:

Besiktigade bilen..480 spänn kostade det..(tog 10 min)så om man jämför med andra saker så tycker jag hovslagarkostnaden inte är dyr ..tvärtom.;)

Rik skulle jag inte påstå att jag är;) men väldigt mån om mina hästar! Menar självklart inte att man är mindre mån om sina hästar för att man har en billigare hovslagare, tidigare betalade jag ca.1300:- när jag anlitade en annan ... Men han var JÄMT sen, "glömde" komma o.s.v... Betalar gärna lite "extra" så får man hästarna skodda ordentligt på utsatt tid och datum:)

hovis skrev:
Och vad tror du vi Hovisar får ut netto (efter skatter, egenavgifter mm) på en sådan skoning????

Då menar jag vi som har det som yrke och redovisar våran rörelse.

ja menar hur har man råd att betala så mycket??? tur att jag inte ger så mycket då jag har 2hästar... (nu en utlånad)

Till fler än trådskaparen:

Jag har tillgång till 3 olika hovslagare här:

*En tar 500kr för vinterskoning med broddar o snowgrips (han har dock ett annat heltidsjobb vid sidan av) Han är utbildad och skor nu mest bara för att det är kul

*En tar 1100kr för vinterskoning med broddar o snowgrips och tyvärr gör han ett urselt jobb. Så varför ska jag välja honom bara för att han är dyrast? Han är då också utbildad.

*En tar 800kr för vinterskoning med broddar o snowgrips. Är utbildad och gör ett bra jobb.

Den som dock gör det bästa jobbet är han som tar 500kr, han är äldre med gedigen kunskap, supernoggrann och vet precis vad han gör. Och kommer alltid på utsatt tid. Varför ska jag inte välja den som är bäst?

whalan skrev:
Till fler än trådskaparen:

Jag har tillgång till 3 olika hovslagare här:

*En tar 500kr för vinterskoning med broddar o snowgrips (han har dock ett annat heltidsjobb vid sidan av) Han är utbildad och skor nu mest bara för att det är kul

*En tar 1100kr för vinterskoning med broddar o snowgrips och tyvärr gör han ett urselt jobb. Så varför ska jag välja honom bara för att han är dyrast? Han är då också utbildad.

*En tar 800kr för vinterskoning med broddar o snowgrips. Är utbildad och gör ett bra jobb.

Den som dock gör det bästa jobbet är han som tar 500kr, han är äldre med gedigen kunskap, supernoggrann och vet precis vad han gör. Och kommer alltid på utsatt tid. Varför ska jag inte välja den som är bäst?

hur kan det skilja så mycket???
jo, bristen på hovslagarna ökar priserna....

neywaz skrev:
*lånar knapp*

ja, rikemanssport... men man blir fattig, så jag kallar det numera fattigmanssport;)

men är det inte konstigt...
allt som har med just hästar att göra är dyrt....

Ja jag skulle inte titta på priset först och främst, även om jag måste säga att det är frestande många gånger. Speciellt som man skor 2 hästar i stöten och antagligen en tredje så småningom.

Jag tittar först och främst på detta som kallas utbildning, bara ordet är nämligen diskutabelt. Sen tittar jag på hur personen skor, är hästen välskodd med rätt vinklar och med hänsyn till individen så väljer jag den personen. I slutändan är det nämligen billigast har vi nu noterat, jag har flera exempel på sk utbildade hovslagare som är bra mycket billigare än min. Men när dessa skor hästen 1-1½ cm högre på ena sidan, då får man fundera lite mer än enbart på priset. I slutändan kommer det att drabba hästen på ett eller annat sätt, och det kan bli dyrt dessutom MYCKET dyrt.:cry:

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 776
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama