Kostnad hovslagare...

Sv: Kostnad hovslagare...

du frågade också om han/hon var utbildad. ifrågasatte iaf.
jag tänker inte lämna ut några namn men kan säga att hon/han har annat jobb utöver det här också.

På 300 blir det 123,26 kr kvar efter alla de saker du skrivit. Att sko en snäll häst tar ju knappt en timme. Så att ha 123,26 kr i timmen för ett extra jobb tycker inte jag är så dåligt, eller?

På den timmen måste du lägga på transport av mig dit och hem samt till nästa jobb detta tilägger att man bara skor ca 5 hästar om dagen. vilket totalt ger ca626 kronor om dagen gånger 20dagar....på detta ska man då också kunna spara en slant till oförutsedda händelser, tex en häst sparkar och jag bryter ett ben eller liknande.

Jo det förstår jag men den här personen hade ju ett annat jobb så det kanske inte är lika viktigt och så kanske dom bor nära varandra.
Jag har min granne som hovis så han tar aldrig ut någon rese ersättning. Visserligen får jag betala lite mer än tre hundra för en skoning.

Ingrid och Lukas skrev:
Hej,

Jag funderar lite på vad ni betalar er hovis för att lägga på vinterskor med broddar samt snösula? Berätta lite...

Vad anser ni om fasta broddar kontra vanliga?

~Ingrid

Nu kommer väl ni som svarat här att Dö!!!!!

Då jag är utbildad samt innehar Gesällbrev samt genomgått samtliga fortbildningskurser och är Hovis till YRKET så håller jag mig inom SHF:s riktprislista.

En optimal vinterhelskoning som jag utför innehåller fyrborrade skor runt om, vid enstaka fall om hästen har väldigt "djupt" baksteg så borras tåbrodden bak upp i dom första sömhålen,detta för att undvika ballskador på framhovarna. ALLTID fyrborrat då det sista som lämnar marken är TÅN och i Sthlm har vi väldigt ofta mer is än snö.

Sedan avseende broddar så fördömmer jag fasta brodd,enbart för att om dom slitits ned i botten så finns inget annat alt. än att byta skon, och det betyder onödig kostnad för kunden om det inträffar tidigare än nästa planerade skotillfälle. En vanlig brodd kan ALLTID hästägaren själv byta (så vida man nu har lite koll på broddarnas slitage) och någon extra utryckning från hovis kommer aldrig på frågan vilket oftast hästägaren finner som ekonomiskt besparande. Nåväl samtliga mina tåbroddar är låga (ca 5 mm höga vilket räcker gått o väl. I trakterna använder jag ENDAST Elitbrodden då den dels är mer rund i kärnan och under skoperioden håller sig rund vilket minskar skaderisken för broddskador avsevärt samt att den är mer än tre gånger så slitstark som en "vanlig" brodd som dessutom redan från början är konisk och vass.

Om vi nu skall göra en optimal vinterskoning och det är snö så skall vi även ha Snow Grips BÅDE fram och bak.

Håll i Er nu här kommer kostnaden för denna skoning:

Skoning 4 borrade skor rom: 1.100:-
Elitbroddar tot. 8 st a 10:-: 100:-
Låga tåbrodd 8 st a 8:- 80:-
Snow Grips 4st a 200:-/par 400:-

Totalt: inkl moms 1.680:-

Men då har man sett till att hästen får det mest optimala och undviker fläkskador,vrickningar,benbrott enbart beroende på att man snålat in på ngt så viktigt som hästens välbefinnande vad gäller vinterskoning.

Dessutom så får man jobbet utfört av ngn som är fullt utbildad,medlem i Svenska Hovslagarföreningen,innehar ansvarsförsäkring samt redovisar sin rörelse. Det sistnämnda KAN i ett senare läge utifrån ev. försäkringsfrågor kan ha en avgörande betydelse.

Det är så klart att det kostar, ni har ju ett fruktansvär slit jobb...
Men samtidigt är det ju så att kan jag få samma sak för halva priset så tar jag det...
Det gör säkert du oxå :)

Nu blev jag intresserad vad är skillnaden på Snow Grips och snösulor?

Eftersom jag nu skott min egen häst kan jag svara själv att jag betalade 1170 kr för hela kalaset av en utbildad hovslagare. Helskoning, 4 broddar på varje sko, snösulor och så en liten slant i resersättning om jag inte minns fel.

~Ingrid

Ingrid och Lukas skrev:
Nu blev jag intresserad vad är skillnaden på Snow Grips och snösulor?
~Ingrid

Snow Grips i dess rätta ordalag är en öppen ring som ligger precis innanför skons innerkant som innehar en plan del som ligger mellan skon och bärranden. En snösula är som det sägs,en hel sula med en bulle på mitten. I båda fallen är tanken att den snö som hamnar innaför skon mot sulan skall kastas ut igen utifrån det moment som uppstår vid belastningen.

Russin8 skrev:
Det är så klart att det kostar, ni har ju ett fruktansvär slit jobb...
Men samtidigt är det ju så att kan jag få samma sak för halva priset så tar jag det...
Det gör säkert du oxå :)

Näää jag har aldrig tidigare gjort det innan jag själv blev hovis då jag vet att det kan bli väldigt dyrt i slutändan, var mer kan du få samma sak för halva priset????

Om du lägga om taket på ditt hus och tar in offerter vilken offert väljer du då? Den dyraste? Nä tror inte det. du väljer den bästa och billigaste... Min hovis är utbildad och verkligen duktig men tar inte dom priserna du tar så varför skall jag betala dyrare?
Det hela handlar om tillgång och efterfrågan!

jag betalar 600 för en skoning ..både vinter och sommar....
och då ingår bara skorna.. inga brodda eller snösulor....

Russin8 skrev:
Om du lägga om taket på ditt hus och tar in offerter vilken offert väljer du då?

Bra liknelse, jag väljer den offerten som ger mig garanti för att det inte blir otätt och regnar in. Man skall ha klart för sig att det billigaste oftast är det bästa för stunden men brukar bli mkt dyrare senare.

Snålheten bedrar visheten brukar det ju heta.

Hej,

Inga bilder att visa? Vad är egentligen skillnaden? För och nackdelar?

Russin8 skrev:
Den dyraste? Nä tror inte det. du väljer den bästa och billigaste... n!

Så du tror att billigaste per automatik är bäst? Hört talas om Ikea-fenomenet, du vet när det fattas en skruv..... :devil:

Min hovis har också gått hovslagarskolan och är medlem i hovslagarföreningen vilket innebär att han har försäkring och även tappskogaranti mm, men jag betalar bara hälften av vad du tar. I priset så ingår även resor (till mig har han ca 4 mil enkel resa under betestiden)

allroundhästarna skrev:
Min hovis har också gått hovslagarskolan och är medlem i hovslagarföreningen vilket innebär att han har försäkring och även tappskogaranti mm, men jag betalar bara hälften av vad du tar. I priset så ingår även resor (till mig har han ca 4 mil enkel resa under betestiden)

Är det mig du syftar på? Får du momsade kvitton? Om inte så är är det svartskoning, man är enligt lag skyldig att lämna ut kvitto med momsspec. Jag vet ingen som kan leva på att ta mindre betalt än vad jag gör.

Mitt inlägg var riktat till "Hovis"!
Jag får kvitto, men jag kan ändå inte dra av momsen så mig spelar det ingen störe roll om jag får det eller inte.

vdb skrev:
Så du tror att billigaste per automatik är bäst? Hört talas om Ikea-fenomenet, du vet när det fattas en skruv..... :devil:
Skrev jag att det billigaste är bäst? Jag skrev att jag väljer det som är bäst och billigast. Om en sak är likvärdig men kostar olika så väljer man väl det som är billigaste. Jag gör i alla fall det. Och till Hovis, om två offerter kan garantera samma sak, vilken väljer du då? Dean dyrare?

Russin8 skrev:
Om du lägga om taket på ditt hus och tar in offerter vilken offert väljer du då? Den dyraste? Nä tror inte det. du väljer den bästa och billigaste... Min hovis är utbildad och verkligen duktig men tar inte dom priserna du tar så varför skall jag betala dyrare?
Det hela handlar om tillgång och efterfrågan!

men den billigaste kan lika gärna vara den sämsta...

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 776
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama