Kostnad hovslagare...

Sv: Kostnad hovslagare...

Lika väl som den dyraste kan vara den sämsta!!
Det är väl rykten, erfarenheter mm som avgör vem man väljer till stor del.
Jag vill ha en hovslagare som kan komma när behovet finns och inte 5 veckor senare (ska kunna komma ganska snabbt vid tappsko), sen vill jag även att hovslagaren håller tiden. Har hovis sagt en tid och man tar ledigt från jobbet så vill jag inte att hovis kommer 1 timme senare (inte utan att ha meddelat att h*n blir sen, för sen kan man bli pga olika omständigheter, såsom besvärlig häst före, punktering mm) Men det viktigaste är att man komunicerar bra med varandra.
Jag skulle ha svårt att välja en hovis som oftast skor travhästar eftersom att den hovisen har inte ridskor etc och att den skor på "travvis".

för mig kostade de 1000 kronor, då var de skoning runt om sulor runt om och 4 broddar per hov

min häst vart sparkad för 2 år sdan av en häst som hade brodd.. och därför lever min häst idag.
Tack vare brodden vart de bara som så att en benflisa sparkades av och de läkte på3 månader, om inte broddarna hade setat där hade hästen krossat min hästs ben och de skulle betyda avlivning sa min vet!

Vill en häst skada en annan häst i hagen gör den det med eller utan broddar.
Jag har alltid broddar runt om 4 på varje hon i hagen, fläkningsskadorna är större och vill inte att minhäst skall gå och spänna sig om vintern och få rygg problem som resulterar til latt hon blir halt eller får så ont i ryggen att man inte kan rida på hela vintern!

Jag har boots runt om så hon inte kan skada sig själv

Men de kan även vara som så att den billigaste faktiskt kan vara lika bra som den nyra.
Ofta är de samma sak de är bara att ena har ett visst märke och kostar tar man bort märket så är de samma varumärke av lika kvalité.

Skulle ex peder fredriksson bli hovis kommer folk troligen ta han för dels är han känd och dels för han är känd att kunna hästar!
Och kan då ta ett högre pris för att han vet att folk kommer för han är känd!

Medans "kalle" som gick samma klass under hovslagar utbildningen skor samma vis och använder samma utrustning kan ta 300 billigare...

Betalar ca. 1700:- per häst för vinterskoning. Har en utbildad hovslagare som jag är riktigt nöjd med, tycker det är värt varenda krona!

Vilket bra svar :bow: Mina hästar har också alltid 4 brodd runt om på vintern i hagen, det känns tryggast så och hästarna är nöjda! :)

Tycker du beskrev kostnaden för skoning rätt bra, för det är nästan exakt vad jag betalar till min hovslagare! (Brukar betala mellan 1600-1700:- på vintern)

Jag betalar 1600 kr för bägge jag (dvs 800 kr/Häst). Fast då har jag rabatterat pris. Men då ingår 4-håls vinterdojor, Huf grip (orginalet, jag betalar extra för att få det) runt om. Brodd står jag för själv (eftersom jag är kinkig med det - också - och bara använder elitbrodd. Unghästen går med vanlig brodd dock då hon har 5/16" broddhål och jag inte orkat köpa dubbel uppsättning brodd - än).

Ordinarie pris ligger på ca 1100 kr/häst.

Vitt, utbildad hovslagare, kvitto, försörjer sig på sin skoning.

hovis skrev:
Snow Grips i dess rätta ordalag är en öppen ring som ligger precis innanför skons innerkant som innehar en plan del som ligger mellan skon och bärranden. En snösula är som det sägs,en hel sula med en bulle på mitten. I båda fallen är tanken att den snö som hamnar innaför skon mot sulan skall kastas ut igen utifrån det moment som uppstår vid belastningen.

Aha, då är det snow grips jag brukar ha då.. hade jag ingen aning om.. :o :D Jag trodde att såna hela sulor bara kallades "sulor" i allmänhet och att de med ringen innanför skon var snösulor.. Men då har jag lärt mig nåt nytt då.. :)

Alexandra_W skrev:
Brodd står jag för själv (eftersom jag är kinkig med det - också - och bara använder elitbrodd. Unghästen går med vanlig brodd dock då hon har 5/16" broddhål och jag inte orkat köpa dubbel uppsättning

Elitbrodden finns även med 5/16 gängor. Vi har dom på vintern på "galoppisarna". Peppar peppar, än så länge inte EN bråddskada på dom, och dom är kända för att vara "klumpiga" med sina fötter.

Felway skrev:
Tycker du beskrev kostnaden för skoning rätt bra, för det är nästan exakt vad jag betalar till min hovslagare! (Brukar betala mellan 1600-1700:- på vintern)

Det är efter Hovslagarföreningens Cirka rikt pris lista vad det bör kosta för att "Vi" hovisar skall kunna leva på detta Yrke. Man skall ha klart för sig att vi inför vintern behöver köpa in väldigt mkt extra material,brodd,Snow Grips,fyr borrade skor eller ocå investera i en Pelamborrmaskin som dels klarar av att brodda och gänga. Enbart en sådan maskin kostar ca 6.000:- i inköp.

Jag personligen köper in brodd inför vintern för ca 10.000:- samt Snow Grips för ca 3.000:-,Fyr borrade skor med ett lagervärde för ca 8.000:- . Jag har därför ett ökat lagervärde under vintern på ca 21.000:- i inköpskostnad!!!! Och inte fasen tänker jag skänka bort det, jag sponsrar inte dagens hästägare utan försöker leva på detta yrke genom kvalite utifrån material,utförande samt alltid infinna mig på rätt dag,rätt klockslag samt utföra ett arbete som tål att granskas av både Veterinärer,skattemyndighet.

Jag har tidigare själv varit hästägare och stått i stampat när inte vet. eller hovis infunnit sig ens på samma dag och inte ens orkat höra av sig, tro mig jag VET hur det kan vara och mitt måtto är att INGEN av mina kunder skall behöva utsättas för det jag själv tidigare utsattes för.

Russin8 skrev:
På 300 blir det 123,26 kr kvar efter alla de saker du skrivit. Att sko en snäll häst tar ju knappt en timme. Så att ha 123,26 kr i timmen för ett extra jobb tycker inte jag är så dåligt, eller?

Skorna då, dem är inte gratis. ;)

Annars betalar jag 900 kr för en helskoning sommartid, vinter blir följdaktligen lite dyrare. 4 broddshålade skor, brodden har jag själv annars går det 32 st i stöten. Snowgrip som iofs inte behöver köpas varje gång, mina snåla hovslagare byter endast dessa när det absolut behövs och kostar då för mig 150 kr paret. (tror jag har fått lite rabatt. ;) ) Men vinterdojjor kostar 100 kr extra så då blir det en 1000-lapp, jag skor två hästar i stöten och min vänliga hovslagare debiterar inte reskostnad för mig. :bow:

Javisst det finns flera hovslagare runt omkring mig som tar betydligt mindre, nog fasen har det varit mycket frestande många ggr att byta till en billigare. Men när man åker in på kliniken med en häst på närmare 20 år, som sen böjs efter alla konstens regler helt UA då tackar man sin lycklliga stjärna att man har sin hovslagare som vet vad denne håller på med. :bow: :love:

Boj skrev:
Skorna då, dem är inte gratis. ;)

Lånar*

nej, ca 100 spänn i butik för 4 skor, sen va de 23 kr kvar i vinst på den skoningen :smirk:

Det är just dessa "extraarbetande" så kallade hovslagare som undergräver hela branchen. De har sin inkomst säkrad genom annat arbete och är endast ute för att få lite fickpengar samt social tillvaro i stallarna. :devil:

Dagens nyutbildade hovslagare har i dag svårt att få jobb i delar av landet, inte konstigt då dessa "parasiter" inte bryr sig om hur det går för deras kunder i framtiden Får inte nyutbildade hovslagare jobb så att de kan försörja familjen på yrket så borde rimligtvis intresset för att bli hovslagare minska = brist på kompetent personal som kan sko häst i framtiden va?

Mvh Stuv

vdb skrev:
Hörre du...300 för en skoning, det är INTE en utbildad hovslagare hör jag. Verkar inte seriöst, har han/hon f-skattsedel?
Mvh Yrkesverksam utbildad hovslagare i samma län.
Har du tid att sko ALLA hästar i Norrland, då ;) :angel:

NinasApache skrev:
Har du tid att sko ALLA hästar i Norrland, då ;) :angel:

Den dagen landets hästägare får klart för sig att det är lika slitsamt samt att utrustning,bil,drivmedel,förbrukningsmaterial, sjukförsäkring,pensionsförsäkring,försäkringar mm innehar samma kostnad oavsett var i landet man är verksam så skulle det inte saknas behov någonstans utav utbildade hovisar. Komiskt är väl att hästägarna i Sthlm som har en mkt högre totalkostnad utifrån uppstallning ex är dom som gnäller minst.Dom som gnäller mest är dom som har den lägsta uppstallningskostnaden och därmed verkligen borde ha råd att betala utifrån riktprislistan.

Varför gnäller ni inte ocå på försäkringspremien till försäkringsbolagen??? Jag tycker det vore helt logiskt att dom i Sthlm skall betala 100%, dom i Norrland endast 40%, dom i Söder 60% och dom i småland borde få försäkringen helt gratis. Jag bara undrar hur ni tänker,gnäll sedan inte över att det saknas utbildade yrkesutövare i ert område då ni själva ber om att det skall saknas.

Senast ändrad av en moderator:

intressant

Senast ändrad av en moderator:

stuv skrev:
Lånar*

nej, ca 100 spänn i butik för 4 skor, sen va de 23 kr kvar i vinst på den skoningen :smirk:

Det är just dessa "extraarbetande" så kallade hovslagare som undergräver hela branchen. De har sin inkomst säkrad genom annat arbete och är endast ute för att få lite fickpengar samt social tillvaro i stallarna. :devil:

Dagens nyutbildade hovslagare har i dag svårt att få jobb i delar av landet, inte konstigt då dessa "parasiter" inte bryr sig om hur det går för deras kunder i framtiden Får inte nyutbildade hovslagare jobb så att de kan försörja familjen på yrket så borde rimligtvis intresset för att bli hovslagare minska = brist på kompetent personal som kan sko häst i framtiden va?

Mvh Stuv
Kan ju vara så att häst ägaren själv höll med skorna?

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 776
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 045
Senast: Nevermind
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama