Kostnad hos veterinär

black_darling

Trådstartare
Min vovve blev inlagd i går på eftermiddagen efter flera dagars diarré. Hämtade honom på kvällen då han fick permis över natten, men blev inlagd igen på morgonen och ska stanna tills i em. Vad tror ni detta kalas kostar? Han har även blivit röntgad, tagit blodprover och får medicin (antiinflamatoriskt samt penicillin) Han har även fått dropp både i går och idag. Han är försäkrad så jag behöver bara betala 20% på totalbeloppet och slipper även självrisken enligt försäkringsbolaget. De direktreglerar oxå. Men jag har inte en susning på vad totalbeloppet blir. 5000-10000? Jag har ingen aning.... Nån som vet?

Senast ändrad:
Sv: Kostnad hos veterinär

Har haft min vovve inlagd en gång och då bara över en dag, morgon till eftermiddag. Det togs blodprover, han fick dropp och det gjordes kontraströntgen. Han hade ätit upp en tygremsa då. Kalaset gick på 5000 ca efter ersättning från försäkringsbolaget. Men det kan ju vara helt olika från bolag till bolag osv :) Hoppas det går bra med vovven!

Herregud vilka pengar! Helt galet alltså. Kanske ska ta å ringa veterinären så jag slipper sitta å ha ångest tills jag ska hämta honom kl 15.

Ja det är dyrt att ha hund, speciellt när de blir sjuka.
Vi håller tummar o tassar för att din hund snart skall bli bra.

Väntar på att dom ska ringa upp. Ja, det viktigaste är såklart att han ska bli bra, men tänk om man inte hade haft försäkring! Det hade ju varit galet. Jag har aldrig haft ett djur, varken hund, katt eller häst som behövt bli inlagd, så detta är en ny erfarenhet för mig.

Har haft min vovve inlagd en gång och då bara över en dag, morgon till eftermiddag. Det togs blodprover, han fick dropp och det gjordes kontraströntgen. Han hade ätit upp en tygremsa då. Kalaset gick på 5000 ca efter ersättning från försäkringsbolaget. Men det kan ju vara helt olika från bolag till bolag osv :) Hoppas det går bra med vovven!

Alltså VA? 5000 kr efter försäkringsbolaget betalat sin del? Var han inlagd, eller var du med hunden?

Jag var in med min hund i våras när hon började kräkas och kräkas och kräkas. Vi kom in vid 15.30, togs blodprover, fick dropp. sen röntgades magen på henne, därefter kontraströntgen. Jag tror vi tog sammanlagt 5 plåtar på hennes mage vid flera olika tillfällen. Sista plåten togs vid 22-tiden på kvällen. Eftersom de inte kunde direktreglera efter 22 en fredagkväll, fick jag betala på plats. Sammanlagda summan blev 5500 kronor. När försäkringsbolaget betalade sin del, landade det på drygt 2000 kronor.

Nu har jag snackat med djursjukhuset och nu ligger kostnaden på ca 5000 innan regleringen från Folksam. Så vi får väl se vad slutsumman blir.

Alltså VA? 5000 kr efter försäkringsbolaget betalat sin del? Var han inlagd, eller var du med hunden?

Jag var in med min hund i våras när hon började kräkas och kräkas och kräkas. Vi kom in vid 15.30, togs blodprover, fick dropp. sen röntgades magen på henne, därefter kontraströntgen. Jag tror vi tog sammanlagt 5 plåtar på hennes mage vid flera olika tillfällen. Sista plåten togs vid 22-tiden på kvällen. Eftersom de inte kunde direktreglera efter 22 en fredagkväll, fick jag betala på plats. Sammanlagda summan blev 5500 kronor. När försäkringsbolaget betalade sin del, landade det på drygt 2000 kronor.

Han var inlagd. Jag har faktiskt aldrig reflekterat över att det skulle varit dyrt, ungefär vad jag hade räknat med. Verkar vara väldigt olika det där!
2000 hade jag nästan med glädje hostat upp :p

Oj, men då låter det ju jättedyrt för att vara inlagd bara en dag. Kalaset måste (före ersättningen från försäkringsbolaget) gått på omkring 15 000 kr.

Jag brukar inte beklaga mig över dyr veterinärvård, men det lät vansinnigt dyrt. Eller var det en söndag?

Ja, nu när det är flera av er som säger att det är dyrt så är det kanske det... :o Måste leta upp papprena och se så jag inte misstagit mig! Nej, det var en vanlig veckodag minns jag. Tog ledigt från jobb just den dan.

Ibland kan det rassla iväg väldigt fort... Min gamla tik fick pyo en eftermiddag, låg inne över natten och blev op på morgonen. Jag hämtade henne senare den dagen (antagligen för att hon var otrevlig mot personalen. De kallade det att "hon vill nog åka hem"). 17 000 innan försäkringen tagit sin del... Hon har hos en annan vet genomgått en annan större op och då gick kalaset på runt 7 000. Så det blev väldigt mycket mer för att det var akut och för att hon spenderade natten där.

Fast för 17 000 kr så fick du ju både operation och en natts inneliggande. BuenoBulls hund låg bara inne över dagen och någon operation var det ju inte tal om, utan endast dagavgift, blodprov, kontraströntgen och dropp.

Min ena whippet låg inne över dagen för en operation av ena tassen på ett av de djursjukhus som brukar höra till de dyraste. Undersökning, dagavgift, ett par röntgenplåtar och operation (dvs. +narkos) gick på drygt 6 000 kr.

När samojeden låg inne i 2 dygn pga hjärnhinneinflammation så gick det på lite drygt 15.000:-. Nu hade vi som tur var en fast självrisk så det kostade "bara" 4000:- för oss...

Hade en hund inlagd två nätter för blodiga diarrerer och uttorkning. De tog lite prover, undersökte tarmen och gav honom dropp och antibiotika. Det gick på 2700 (har jag för mig) efter att försäkringen ersatt.

Senast ändrad:

För två veckor sen låg min hund inne i Strömsholm för ormbett. Lämnade henne på fredag eftermiddag och hämtade på måndag kväll. Togs en hel del prover osv. Fick betala 3800:- och då var det ju över en helg dessutom. Utan försäkring hade det kostat 15000!!

Min var inne i somras för diarré, låg inne med dropp (uttorkad) 2 dygn. Och det togs lite allmänna blodprov och ett par röntgenbilder. Kalaset gick loss på 27 000(!), detta till trots att jag själv jobbar på stället (fast på stordjur) och fick rätt så saftig personalrabatt. Så det kan bli j*vligt dyrt! Var bara att hosta upp hela beloppet då hon förbrukat sin "pott" för året från försäkringsbolaget.

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 718
Hundhälsa Camaro har legat inne i natt för ormbett. Vi åkte in vid 20,30 igår och hon har sedan spenderat natten. Förhoppningsvis får vi hämta...
Svar
6
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka