Kostnad hos veterinär

Sv: Kostnad hos veterinär

*kl*

Min var inlagd i 4 timmar med dropp pga uttorkning pga diarré + blod i avföringen.
De gick på 7890 kr innan försäkringen reglerat. Sjukt mkt pengar för 4 timmar!! :eek:

*kl*

Min var inlagd i 4 timmar med dropp pga uttorkning pga diarré + blod i avföringen.
De gick på 7890 kr innan försäkringen reglerat. Sjukt mkt pengar för 4 timmar!! :eek:

Ja det är mycket pengar, men vem anser du skall betala det, om inte du o ditt försäkringsbolag?

När min hund låg inne en natt pga. misstänkt huggormsbett gick det på ca 11 000 inkl. återbesök. Billigare än jag trodde men mycket pengar är det.

Efter att försäkringen tagit sitt betalade jag knappt 3000 kr inkl direktreglering på 2x105 kr.

Då var jag ganska nöjd med att jag trots en del tvekan hade valt lägsta fasta och rörliga självrisk :laugh:

*kl*

Men då måste det väll skett något mer (prover, undersökningar, behandlingar) än att hunden legat på droppet?

Ni måste förstå att priserna varierar otroligt mycket i hela landet. Bara i Stockholm finns det kliniker som tar nästan halva priset för en dags inneliggande än vad de stora djursjukhusen tar. Det beror mycket på kompetensen och utrustningen de har på de olika ställena. Sen finns det veterinärer som göra stora utredningar redan från början och veterinärer som bara gör det viktigaste. På så sätt kan kostnaden skilja sig till och med på samma klinik.
Dessutom beror det naturligtvis på vad hundens problem är och i vilket skick den befinner sig samt om den behöver intensivvård eller inte.
Två dagar på djursjukhusens intensivsyation rasar snabbt iväg långt över 10.000 kr...

Man har som ägare och kund alltid rätt att fråga efter prisuppgift samt sätta en maxgräns om man behöver. Sedan ersätter naturligtvis de olika försäkringsbolagen olika mycket.

Dessutom finns det kliniker som gärna överbehandlar och letar extra problem när man ändå lämnar in hunden.

En vän fick åka in med en halt unghund. Klinik A gav henom dåliga prognoser, operation av minst fem (5) olika leder, kunde inte ge något ungefärligt pris på behandlingen samt kunde inte säga om hunden skulle bli återställd. Som tur var åkte hen till klinik B för ett second opinion. Där hittades problematik i en (1) led, ägaren fick ett pristak och hunden fick goda prognoser. En titthålsoperation och några veckors vila senare är hunden fullt återställd.

Jag vet då vart jag kommer åka med mina nästa gång jag måste till stor klinik:cool:

Likaså kan det bli enorma prisskillnader beroende när på dygnet man kommer in och om det eventuellt är helg eller till och med är någon högtid. Jag jobbar själv på djursjukhus, så jag ser ju också vilka utgifter djursjukhusen/klinikerna har. Man kan konstatera att djursjukvård är kostsamt, vissa behandlingar mer än andra. Men djursjukvård kommer aldrig bli "billig", tyvärr... ;)

Jämfört med humansjukvården är ju dock veterinärvård ingenting. Tur att vi har försäkringskassan....

För många år sedan var jag inlagd i ca 10 dagar på neurologen på ett av våra universitetssjukhus pga känselbortfall i bäckenbotten o ben. Mycket undersökningar, bl a kontraströntgen av ryggraden.
Summan av vården översteg det jag betalade i skatt det året, o ja, jag arbetade heltid.

Verkligen! Min sambo som jobbar inom humanvården förvånades över att det var så billigt med djursjukvård när vår förra hund låg inne i nio, eller om det var elva, dygn, på intensivvårdsavdelning.

Hon hade flail chest på ena sidan av bröstkorgen och multipla, men enkla, revbensfrakturer på den andra sidan och hål i lungsäcken efter ett hundbett. Vi kom in akut på nyårsafton där det gjordes en röntgen av bröstkorgen. Hon lades in över helgen med smärtstillande och dropp och dygnetruntövervakning. På måndag morgon sammanträdde kirurg, ortoped från djursjukhuset tillsammans med ortopedtekniker från Södersjukhuset. När de kommit fram till hur de kunde lappa ihop hunden så blev det operation och montering av ortosen som skulle få bröstkorgen att läka ihop. Eftersom hon hade ett litet blåsljud gjordes även ett ultraljud av hjärtat innan op. Under operationen öppnade de även buken för att kolla att allt var helt.

Allt detta gick på endast 38 000 kr. Sedan tillkom ytterligare 4 000 kr för tre återbesök med röntgen. Visserligen var detta årsskiftet 2005/2006, så det var några år sedan. Men sambon hade föreställt sig att det skulle gå på flera hundratusen.

*kl*

För några år sedan låg min ena hane inlagd en eftermiddag, han hade kräkningar & blodiga diarréer. Detta gjordes: grundundersökning, röntgen 2 bilder, blodprov intern 3 analyser och blodprov hematologi. Sen tillkom kostnader för undersökning per 10 min och omvårdnadsarvode + medicin (diarsanyl & två tabletter). Detta kostade 2733 kr, jag fick betala 2227 kr.

Ni måste förstå att priserna varierar otroligt mycket i hela landet. Bara i Stockholm finns det kliniker som tar nästan halva priset för en dags inneliggande än vad de stora djursjukhusen tar. Det beror mycket på kompetensen och utrustningen de har på de olika ställena.
Sen finns det veterinärer som göra stora utredningar redan från början och veterinärer som bara gör det viktigaste.
På så sätt kan kostnaden skilja sig till och med på samma klinik.
Dessutom beror det naturligtvis på vad hundens problem är och i vilket skick den befinner sig samt om den behöver intensivvård eller inte.
Två dagar på djursjukhusens intensivsyation rasar snabbt iväg långt över 10.000 kr...

Man har som ägare och kund alltid rätt att fråga efter prisuppgift samt sätta en maxgräns om man behöver. Sedan ersätter naturligtvis de olika försäkringsbolagen olika mycket.

Ja och sen finns det folk/kunder som klagar på att för mycket är gjort - och folk som klagar på att för lite är gjort.

Kl! Allt kostade lite över 5000 kr och jag betalade 1023 kr. Plus 250-nånting för idfoder. Det va mkt billigare än vad jag trodde, speciellt när jag kollade kvittot och såg allt de hade gjort. Sen betalade jag nån hundring för medicinen jag hämtade ut.

*KL*

Min mammas hund hamnade på klinik på midsommarafton för långvarig diarré och dessutom hade han krampat ihop i bakdelen för att han hade bajsat så mycket. Det enda stället mamma kände till var Blå Stjärnan i Göteborg så hon körde dit. 6 h med röntgen och någon smärtstillande injektion och något annat och jag tror hon betalade 2500 kronor och att försäkringen tog resten.

Betalade 15000 (fast försäkringen tog allt utom 2000) när min hund låg inne på blå stjärnan. Kom in sent torsdag kväll och låg kvar till lördag dag. Tror ingen röntgen gjordes men ultraljud och väldigt många blodprov (b.la. anaplasma). I priset ingick också alla hennes mediciner hon fick där. Snorbilligt med tanke på att hon var i princip döende när hon kom in och det blev mycket jourtid.

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 718
Hundhälsa Camaro har legat inne i natt för ormbett. Vi åkte in vid 20,30 igår och hon har sedan spenderat natten. Förhoppningsvis får vi hämta...
Svar
6
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka