Kostnad? HJÄLP!

Sv: Kostnad? HJÄLP!

Rubinen skrev:
Jag behöer veta vad det kostar att ha foderhäst. Hur mycket kostar hovslagare, vetrenär och försäkring mm??? :confused: :confused:

kan variera mycket. Försök att ta reda på så mycket som möjligt innan.
Några prisexempel;

Hovslagare (var 6-8:e vecka) 500-800kr
Veterinär 700kr och uppåt (kostar runt 700kr bara de kommer ut, mer ifall hästen måste ha medicin, sprutor etc.)
Försäkring står oftast ägaren för (Det är väl det som är en av de större skillnaderna mot att man äger hästen själv.)

Sen beror det på om du får med all nödvändig utrustning, om du har färdiga hagar med elagregat, vatten, salt- och mineralsten etc.

tyvärr så kan utgifterna rasa iväg väldigt bra, så det är bättre att räkna med lite för mycket än för lite. :crazy:

detta betalade jag

hovslagare 500 var sjunde vecka
inga veterinär kostnader, hade det blivit det skulle ägaren ha tagit dem
massör 400 kr två gånger på 9 mån
stallhyra 400 (ingen padock, men in-utsläpp och fodringar)
hösilage 6kr / dag (1 kr kg) + 100 kr / bal ute i hagen (gick väl 4-5 i månaden på tre hästar)
foder: minns inte riktigt men det blev en hel del då han är extremt svårfödd
spån 50-65 kr balen 4-5 balar / månad
sen kommer ju träningar, manegehyra, tävlingar och liknande till.

Jag är fodervärd o jag står för allt....veterinärkostnader, försäkring, mat, stallhyra allt allt allt.....

Min hovslagare kostar ca.700kr mer om man ska ha skor....sen har jag en väldigt billig stallhyra eftersom jag har hästen hos vänner :smirk:

Försäkringen vet jag tyvärr inte vad den kostar, mamma står för den delen...

Men det kostar att ha häst....låtsäga att jag betalar ca. 1500kr i månaden...så det va lite svårt att få ihop när man hade studiebidrag på 950kr ;)

Sen så beror det ju som sagt på vilken hästtyp du ska ha....en större häst äter ju betydligt mycket mer foder än en mindre så....ja...

H. Malin

för mig kostar det...
Hovslagare 500:- var 6:e vecka
försäkring: 3000:- per år
veterinär: ca 800-1000kr per år

men dessa summor är väl inte så farligt om man tänker på alla pengar jag lägger ner på träning, foder, utrustning m.m.

Stallplats hade du ju redan. Om inte foder ingår så är det en kostnad för sig.
Foder i övrigt som kan behövas är mineraler och b-vitamin, ev. salt.
Hovslagare kan kosta mellan 400-1000:- beroende på vart och vem. Behövs var 5-9:e vecka, beroende på häst.
Vaccination behövs en gång/år, då kan man också be dem kolla tänder. Ca 300:-
Avmaskning/träckprov behövs varje år. Avmaskning görs minst 2 ggr om året och kostar ca 200:-/spruta(=400:-/år). Träckprov gör man ofta alla tillsammans i stallet och då blir det billigare. Jag tror vi betalade typ 50:- i år. Ingen mask = ingen avmaskning.
Försäkringen är beroende av summan hästen är försäkrad för. Fråga äg.
På sommaren kostar även andra saker som insektsmedel, flughuvor(du lär få köpa fler än en), tvättsvampar och exemsalvor - även en exemfri häst kan börja klia svans och mankam pga av sol/insekter.
Stallapotek är ett måste även för en foderhäst. Där finns mycket att inköpa. Ex vis kompresser, lindor, någon typ av sårspray/salva, helosan och jodopax. Samt svampar för olika ändamål.
Täcken ska tvättas och lagas, vilket oftast sker fler än 2 ggr/år = ca 200kr/täcke och inlämning.

Ska hästen stå på ensilage måste den också vaccineras mot botulism om det inte tidigare är gjort. Detta sker i 3 omgångar. 3x300:- = 900:-.

Det är mycket utgifter att ha häst. Stora och små. Jah har bara nämnt ett fåtal. Men det är det värt. :bow: Håller dock med många andra här att det är bättre att först bli medryttare först så man ser lite smått vad som krävs av en hästägare. Men jag måste rkänna att det är mycket som kommit som små överaskningar för mig med, och jag levde ndå i stallet i 9 år innan jag fick min - både som medryttare och bara allmän beridare. :cool:

gud vad roligt för dig att du ska ha en foder häst! jag vill också!!!! ha det så himla roligt!

Det här betalar jag för en häst (skriver vad jag betalar för den hästen som rids);
Kallhyra 500:- då ingår hage och box man sköter alla in o utsläpp o fodringar själv.
Hösilage 300:-
Foder 300:-
Halm 100:-
Hovslagare 775:- var 7:e vecka
Vaccination gör jag en gång om året, jag tar mot botulism också brukar kosta tot 500:-
Försäkring runt 100:-

Det är vad jag kan komma på nu, sedan finns det ju massa annat som flugmedel och huvor sommartid, avmaskning,täcken etc.

Tiggertjejen skrev:
Jag hade en foderhäst innan, där stod jag för allt:
Stallhyra (inkl strö och hö) 1000kr
kratffoder 400kr
Hovslagare var åttonde vecka: 450 med verkning+ fyra skor
Försäkring: max 100 kr i månaden då du inte ska betala ett livvärde på en foderhäst utan det får ägaren göra!
Veterinär: vaccinering ca: 400 per spruta (hästinfluensa) det beror på vad du vaccinerar mot.
Resten beror på om det händer något och sen så köper du kanske lite saker till din häst!

Det låter ganska billigt. Exakt var vid Malmö ligger det?

oj, verkar som om jag har en ganska så bra deal på min häst då. jag bor, jobbar o har häst på irland. jag har mitt lilla djur på foder och helt som min egen. jag betalar 70 euro i veckan då ingår foder (kraft, betfor, hö) o strö (spån) o hage. vi måste själva fodra o släppa ut med det turas vi i stallet om med. min häst ägare står för skor, vetrinär, försäkring etc. (nu rider jag i o för sig hans egen häst också lite då o då eftersom den står i samma stall) om jag vill ha utrustning betalat han om det är ngt vi behöver, är det ngt jag bara "vill ha" så köper jag själv (bli lätt en del ,ha ha). så visst kostar det, tror att jag ca lägger 350euro i månaden på henne och det är om vi inte är o tävlar, då blir det ju mer.

Hej
jag betalar allt för den hästen jag har även försäkringen som ligger på 800kr/halvår sen kostar stallhyran 900kr inkl vatten,ström utsläpp och morgon,midda fodring köper billigt hösilage från dom.sen får man hjälpa till med det andra..skoning kostar 750kr+5kr/st för brodd.

hoppas det hjälper lite:bump:

Shit vad billiga hyror många har!!! :eek:

Min kallhyra ligger på 1800:-
Utöver det betalar jag allt foder & spån själv. (ca 1500:- )
Vill man ha in-/ utsläpp till hagen samt att dom lägger på ett utetäcke innan utsläpp så kostar det ca 1000:- extra.

Skoning ligger på 800:-

Så ca 4700:- /månad ligger min häst på.

Utöver det får du även räkna med småsaker som täcken som går sönder, vaccineringar, avmaskningar m.m. m.m... säg kanske 300:- /månad om man slår ut det?

Mina fasta kostnader ligger alltså på ca 5000:- /månad *urk*

Men sen är det antagligen lite dyrare här i Sthlm oxå... *suck*

Hoppas det går bra för dig iaf! Lycka till :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 442
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 789
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama