Kostnad? HJÄLP!

R

Rubinen

Jag behöer veta vad det kostar att ha foderhäst. Hur mycket kostar hovslagare, vetrenär och försäkring mm??? :confused: :confused:

Sv: Kostnad? HJÄLP!

Hovslagare ca. 600 kr

Det är upp till ägaren och dej om vad som ska ingå i priset (om det kostar ngt att ta hästen). Jag kan säga till 99 % att ägaren står för försäkring. Allt annat står vanligtvis fodervärden för, men det är som sagt var upp till en själva.

Kom ihåg att skriva ett ordentligt kontrakt bara där allt står med, så brukar allt vara bra!

Lycka till!!

Senast ändrad:

Det är väldigt svårt att säga vad det kostar eftersom det är väldigt individuellt från häst till häst och beror mycket på vart i landet du bor.

Du kan ju alltid räkna med stallkostnad (fullservice) + ytterligare 1.500:-/månad.
Då kan du även lägga undan till oförutsedda utgifter.

Hmm det är långt ifrån gratis...

Hovslagare ca 800 kr gång, dyrare på vintern med snösulor och broddhål.

Försäkring varierar, min kostar drygt 4000/år, och det är nog rätt billigt. Har en ganska liten försäkring.

Veterinär kan kosta hur mycket som helst. Med min nuvarande försäkring betala man självrisken 1800 kr och 20% av beloppet utöver detta. Så, kan bli dyrt !

Vet inte hur andra försäkringar och bolag har det (jag har agria) finns säkert 1000 varianter.

När jag hade foderhäst betalade ägaren försäkring och skor, men vanligt är väl att ägaren betalar försäkring.

För mej kostade stall hyran 1000 kr/månaden och hovslagare 600 kr. Försäkringen och veterinär stod ägaren för. Sen är det väl avmaskning och sånna saker med det betalar man ju inte varje månad..

Tack för alla svar. Stallhyran kommer kosta 800 kr/månad men mer vet jag inte. Hur mycket kostar hovskagare i Göteborg/alingsås området?

Rubinen skrev:
Tack för alla svar. Stallhyran kommer kosta 800 kr/månad men mer vet jag inte. Hur mycket kostar hovskagare i Göteborg/alingsås området?

Jag skulle tro att en hovis däromkring tar ca 600-700kr plus moms (om de inte tar betalt svart). För helskoning alltså.

den där stallhyran du har, är det med elelr utan foder? Ingår strö?
Om det ingår foder/strö så är det otroligt billigt men är det bara kallhyran för boxen så är det ganska dyrt... eller kanske normalt i erat område...

Vetrinär kostar MYCKET om något skulle hända. Men det beror också på vilken försäkring den har, för ibland betalar man bara självrisken på t ex 1800kr och sen betalar försäkringsbolaget resten...
Exempel på vet.kostnader (med moms):
tandkoll/raspning ca 1000kr
vaccinering ca 1000kr
en kolikbehandling ca 1500-2500kr

Generellt så kostar veterinären 1000kr bara att den kommer ut och kastar en blick på hästen! Så det är minimum man får räkna med.

Räkna med 2000-3000kr/mån (beroende på vad det är för häst och vad ostnaderna är i ditt område) så klarar du dig men du måste vara beredd på större summor OM det händer nåt.

men om du inte vet vad en hovslagare kostar i ditt område har du antagligen inte vart med så mycket (om du inte just flyttat 50 mil )... och är du då redo att ta ansvar för en häst ?

Tja, aldrig haft någon foderhäst men jag bara skriver ner de kostnader jag har haft på av en mina hästar som varit försäkrad för 65 000. Och jag har inte betalt någon stallhyra på detta.

Försäkring per år: 7900 kr,
Foder per månad (ungefärligt 600)
Skoning ca var 7 -8 vecka 850 - 1200 kr.
Veterinär - Om inget akut och oförutsägbart händer får man räkna in ett par tusenlappar per år för tex. tandkoll och vaccineringar, om det händer en olycka så betalar du en självrisk + ett 20%belopp av den totala kostnaden i de flesta fall.

Om du använder dig av en hästtandläkare så kan du nog räkna på ca 1000 kr per år.
Avmaskning ca 4-5 ggr per år/eller träckprov ca 500 kr.
Koll av utrustning kan också förekomma, säg ca 800 per år om inget ändrar sig.

Nu har jag säkert glömt något för jag är trött, men ungefär så ser mina priser ut.

ridskoleryttare skrev:
men om du inte vet vad en hovslagare kostar i ditt område har du antagligen inte vart med så mycket (om du inte just flyttat 50 mil )... och är du då redo att ta ansvar för en häst ?

Ööh, menar du MIG?! Eller lånade du knappen bara? :smirk:

Min pålla har hittills kostat ungefär 15000kr/år i veterinärkostnader. I år än så länge 5800kr och vi är inte färdiga ännu.

Tur det finns försäkringar (3600kr/år).

Hovis 600kr helskoning utan broddar etc.

Betalar just nu 600kr/mån för kraftfoder bara för att vi har ett värdelöst hö.

Kort sagt, det kan kosta hur mkt som helst om man har otur. Så se till att hästen är ordentligt försäkrad!

Min hovslagare tog vad Hovslagarförbundet rekommenderade: Verkning: 300:-, Halvskoning: ca 540:-, Helskoning: ca 820:-. Var man stammis så fick man lite billigare. Bäste hovslagaren i hela världen ;) MIN försäkring kostade 169:-/mån ( A1). Veterinär..tja, det beror ju på vad man ska göra. Distriktsveterinärerna är ju billigare än de privata.

Ca 1500 stallhyra
700 hovslagare
300 foder
Ca 500 strö
och om du vill ha grejjer till hästen, men där varierar priserna.

Jag hade en foderhäst innan, där stod jag för allt:
Stallhyra (inkl strö och hö) 1000kr
kratffoder 400kr
Hovslagare var åttonde vecka: 450 med verkning+ fyra skor
Försäkring: max 100 kr i månaden då du inte ska betala ett livvärde på en foderhäst utan det får ägaren göra!
Veterinär: vaccinering ca: 400 per spruta (hästinfluensa) det beror på vad du vaccinerar mot.
Resten beror på om det händer något och sen så köper du kanske lite saker till din häst!

Tror du vill veta den fasta kostnade att ha häst?
Mina hästar står hemma hos mig så jag betalar inte för box.
200 kr för hagen/månad ( men det blir 800kr för diug då dy hyr box också)
hö/halm ca 400kr /månad ( ingår det i din boxhyra?)
kraftfoder ca 200 kr/månad ( ingår det för dig?)
vaccination ca 500 kr per år kanske
Försäkring440kr helåret för shettisen och 556kr för den stora pållen
verkning var 10 vecka ungefär 300kr för båda
träckprov ca 500kr för båda
avmaskning ca 200 kr varannan månad ungefär allt beroende på vilken sort man köper och om hästen har mask
Sadel och träns och annan utrustning köper inte jag ny förrän jag behöver det och det kan faktiskt gå år mellan det. Mitt nuvarande träns köpte jag till denb stora pållen endast eftersom han växte ur sitt gamla och det är 1,5 år sedan nu. Sedan kan man hitta begagnade sadlar, täcken, träns och mycket annat, som där inte är något fel på.
Vi lägger inte undan pengar för utgifter som veterinär, men däremot har vi båda ett kreditkort var på 20.000kr som vi ska använda vid kriser. Dessa korten har hittills aldrig blivit använda.
Det kan vara dyrt med häst, men det behöver det ju inte vara heller. Allt beror ju på var man bor, om man tvunget måste åka till klinik så fort hästen har en fis på tvären eller om man använder sig av distriktveterinär och privata veterinärer. Har hästen skor är det ju dyrare än bara verkning som för mig. Det har betydelse om vilken hovis man använder också, vilket kraftfoder man använder och om hästen behöver täcken eller tar sönder sin grimma en gång i månaden.

ridskoleryttare skrev:

Bara för att jag inte vet var hovslagaren kostar så innebär väl inte det att jag inte kan ta hand om en häst? Snälla! jag har ridit sen jag var 2 år (alltså i 11 år) så det betyder att jag kan rida i alla fall! Att ta hand om en häst kan jag också eftersom att jag har haft hand om mååånga hästar under åren jag ridit och ingen har klagat!

Vad för häst är det du funderar på? Tyngre hästar som ardenner och sånt brukar kunna vara dyrare i skoning men jag tror inte att det är en sån du funderar på, eller? :D

Mitt tips är att du helt enkelt kollar upp hovis, försäkring, foder, tränare osv. Kolla på gula sidorna (tex eniro.se) så får du upp massor av olika tex hovslagare i ditt område. vissa har hemsida, agria tex har en mkt bra där man kan räkna ut kostnaden för just den hästen direkt på nätet. Annars är det ju brara att ringa runt...

Kostnaderna varierar mkt beroende på var i landet man bor, men gör du på detta sätt så vet du ju precis. (Dessutom måste du ju ändå kolla upp vem som ska sko, var du ska köpa hö osv. Sen får man ju tänka på andra utgifter som vad det kostar att ta sig ut till stallet varje dag (bensin, busskort?). Om du behöver låna transport för att åka och träna kostar hyra på den osv...

Sätt dig ner i lugn och ro och tänk igenom alla utgifter du bara kan komma på. Sen är det bara gula sidorna + en telefon som behövs ;) .

Lycka till med din nästan egna polle! :rofl:

håller med dig!!!
när man e typ medryttare eller skötare då ser man ju inte vad det kostar, men man kan ju (förhoppningsvis) massa ändå!
det är inte alltid "teoretikerna" som e bra i praktiken!

jag köpte häst i december... å har skrivit upp varenda öre jag har betalt för henne å hennes vård/saker... dvs allt från veterinärbesiktningen till morötter :D

Men då får man ju tänka på att man köper ju inte sadel en gång i halvåret, å massssaaa täcken... så på bara "fasta" utgifter (avmaskning, försäkring, foder, stallhyra, skor) blev det ca 4000kr/månad.. har en hyra på 1300kr, skor ca 800 var 4-5:e vecka.
har ganska dyr mat...

lycka till, å så länge du har kunniga människor runt dig så går det nog super! man ska fråga om man e osäker!!!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 442
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 789
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 294
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama