Kostnad från betäckning och fram till treårstest?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kostnad från betäckning och fram till treårstest?

Är det ingen som har erfarenheter av att lämna iväg för inridning och visning av unghästen?

Jag kan svara även om jag normalt sett inte lämnar bort mina på utb. Här i Skåne varierar priserna ganska mkt, vill du använda dig av bra och rutinerade unghästutbildare så kostar det mellan 5500-7000kr plus moms per månad. Sen kan själva visningen kosta lite ca 500kr för löshoppning och visning av häst vid hand samt ev transport etc. utöver detta får man som vanligt bet för vet, hovvård odyl.

Ja, det är svårt att få ekonomi i det hela, men vi ser det som ett sätt att leva och priorterar detta före semesterresor, dyra bilar och kläder etc. Skattepengarna brukar komma lägligt när fölavgiften ska betalas:D. Vi delar också kostnaderna med äldsta dottern, väljer inte de absolut dyraste hingstarna som kostar typ 10 000 kr/dos (inte för att det ger några garantier) och försöker hålla igen där det går. Men mest är det en livsstil.
Jag har ingen egen erfarenhet av att lämna på inridning/tillridning men en kompis till mig lämnade sig 3-åring och betalade ca 5000 kr/månad ex försäkring, hovslagare ev veterinär. Hon var där två månader = 10 000 kr som då måste läggas på ett ev försäljningspris. Jag vet inte om det räknas som en merit att någon namnkunnig ryttare ridit in dem vid en ev försäljning.
Det låter dyrt men jag har försökt tänka efter vilka kostnader en inridare har med tanke på att de dessutom ska ha lön som går att leva på (förhoppnigsvis). En normal timlön i Sverige idag ligger väl runt 100 kr. Är man då egen företagare som måste stå för sociala avgifter själv får man i princip dubbla detta. Varje dag får inridaren lägga en timme på min häst minst med mockning, skötsel, ut- och insläpp, utfodring och ridning. 200 kr x 30 dagar - oj redan där går inte ekvationen ihop. Så upp mot 7000 kr/månad är nog inget orimligt pris för en seriös unghästutbildare.

Vet inte om det var till mig du svarade eller om du glömde *kl*? Jag har svarat ang kostnader i inlägg nr7.

Liknande trådar

Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 659
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka