Kostnad från betäckning och fram till treårstest?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kostnad från betäckning och fram till treårstest?

Jag räknar på att de kostar 20.000 per år
Fölet har I magen kostat mig 20.000
1:åringen 40.000
2:årngen 60.000
3:åringen 80.000
Utan moms.
Detta är försäkring, uppstallning, vaccinering, hovvård mm
Rider in och utbildar gör jag själv.

Ja, detta med uppfödning är inte billigt!

1. Jag har idag betalt en veterinär räkning på över 30 000:- (direktreglering redan gjord) + tidigare ca 15 000:-. Nu får jag visserligen tillbaka momsen, men ändå. Dessutom är ungen utförsäkrad och ej färdigbehandlad, så det lär gå åt åtskilligt mer kosing. Detta är för en fölunge som inte ens fyllt tre mån, ska jag sen lägga till alla avg och stoets uppehälle, så har nog denna fölunge kostat ca 100 000:- hittills.

Årets andra unge är i allafall såld och har väl gått jämt upp om jag ska räkna in stoets uppehälle, ska jag räkna in min egen arbetsinsats, så har det nog gått back.

2. Om fölungarna sparas så utbildar jag själv, så det kostar inte mer än mitt eget arbete. Däremot får man förstås räkna in allt annat såsom foder, uppstallning, hovslagare, försäkring, vacc, mm. Håller med föregående att 20 000:- om året verkar rimligt att räkna på.

3. Ja, varför man håller på med detta är en bra fråga? Tänk vad pengar och tid man haft annars. Men sanningen att säga så lägger jag gärna mina slantar på dessa underbara djur. När allt fungerar som det ska så är det ju alldeles underbart :love:! Och drömmen är förstås att få fram den där toppindividen...

Senast ändrad:

Oj! Vad har fölungen råkat ut för?

Ja! Man måste alltid ha extrapengar i beredskap då det gäller hästar. De är värre att ha hand om än småbarn. Försäkringen är ju inte helt billig heller. Jag bestämde mig för att slopa livförsäkringen för ett par år sedan då det var den som drog iväg i kostnader och behöll enbart veterinärvårdsförsäkringen till våra två halvblod. Vi tyckte att det var det som var viktigast att ha då. Därmed kom vi undan med tio tusen om året. Om det var rätt eller fel får framtiden utvisa.

KL

Precis så resonerar vi också, men vi har våra hbl i 20 000 var, de kanske skulle ligga på mellan 80 - 100 000 minst...........men vem har råd när man har 4 hästar o 1 ponny.

Nu betalar vi ca 15 000 kr om året för vet.vård + liv 20 000/per häst.

Skulle något hända så resonerar vi som så att då får man ta av alla dom pengarna som man inte sparat, men skulle kunna spara då man betalar mindre premie......alltså en chansning.....

Förlåt kanske lite fel tråd, men samtidigt handlar det ju om pengar o vad en häst kostar.

KL

Precis så resonerar vi också, men vi har våra hbl i 20 000 var, de kanske skulle ligga på mellan 80 - 100 000 minst...........men vem har råd när man har 4 hästar o 1 ponny.

Nu betalar vi ca 15 000 kr om året för vet.vård + liv 20 000/per häst.

Skulle något hända så resonerar vi som så att då får man ta av alla dom pengarna som man inte sparat, men skulle kunna spara då man betalar mindre premie......alltså en chansning.....

Förlåt kanske lite fel tråd, men samtidigt handlar det ju om pengar o vad en häst kostar.

Ja, vi hade samma tänk, precis. Fast vi slopade hela livförsäkringen och då behöver vi inte betala mer än ca 3000-3500 (har jag för mig) för båda hästarna och år! Det känns som att det är viktigast att kunna ge vård mer än att få pengar om de går hädan. Alla försäkringar man betalar suger verkligen ut en. Trots det är det skönt att de finns då olika saker inträffar men man behöver kanske inte dra på mer än nödvändigt.

tja, vi resonerar alla olika beroende på vad vi ämnar att använda hästarna till... Vi har nu 8 st och bet ca 45000kr/år. Ingen av hästarna är överförsäkrade i dagsläget. Fölen försäkras alltid i 30´ A1 samt 20´ A2 om de är ston, då ingår sk dolda fel försäkring på de 30 tusen kr. hingstarna försäkras i 50 A1 alt 100´A2 med full vet vård beroende på om de skall säljas eller inte, samt naturligtvis hur de ser ut som föl, hingstämne eller inte...

Ja, jag resonerar som så, sätt ett pris som du själv är nöjd med om du får. Om man inte får dom pengarna utan är nöjd med att genomföra en affär till ett lägre pris, då kan man inte ondas över att köparen sålt den vidare och tjänat på affären. Själv hade man ju faktiskt INTE den kunden då. Annars kan man ju behålla 10-20% och hänga kvar i delägarskap med allt vad risker/kostnader etc innebär...

tja, vi resonerar alla olika beroende på vad vi ämnar att använda hästarna till... Vi har nu 8 st och bet ca 45000kr/år. Ingen av hästarna är överförsäkrade i dagsläget. Fölen försäkras alltid i 30´ A1 samt 20´ A2 om de är ston, då ingår sk dolda fel försäkring på de 30 tusen kr. hingstarna försäkras i 50 A1 alt 100´A2 med full vet vård beroende på om de skall säljas eller inte, samt naturligtvis hur de ser ut som föl, hingstämne eller inte...

Jo, så är det naturligtvis. Våra två halvblod är 19 och 16 så de ska stanna här till the bitter end, så att säga. Yngre hästar är naturligtvis lite mer angelägna att ha högre försäkring på. Vi resonerade som så att de pengarna vi sparade in på några år täckte det man skulle få ut om de dog. Det är ju mycket pengar som betalas in under de år man äger hästen och då de sedan blir äldre skrivs väl en del ner efterhand som åren går (har jag för mig).

Priset som man sätter på sina hästar som ska säljas är i och för sig en helt annan sak än vad man har försäkrat dem i? Sedan är det ju upp till nya ägaren att sätta livförsäkring i den nivå de vill. Det är många större uppfödare som inte har speciellt mycket försäkrat alls av sitt hästmaterial efter vad jag förstått.

Ja, jag resonerar som så, sätt ett pris som du själv är nöjd med om du får. Om man inte får dom pengarna utan är nöjd med att genomföra en affär till ett lägre pris, då kan man inte ondas över att köparen sålt den vidare och tjänat på affären. Själv hade man ju faktiskt INTE den kunden då. Annars kan man ju behålla 10-20% och hänga kvar i delägarskap med allt vad risker/kostnader etc innebär...

Nej, berättelsen om väninnan handlade mer om att man inte alltid har råd till den sista delen av vägen då man fått en riktigt bra avkomma, trots att kunskap finns. Kanske just för att det ligger så mycket kostnader redan tidigt för de små uppfödarna. Det kan ju braka iväg rejält har man sett här i tråden. Det känns som om det är onödigt dyrt så snart det handlar om hästar (med allt). Man borde kanske uppfinna någon form av "stim-peng" för de ambitiösa uppfödarna. Det verkar inte vara så gynnsamt att satsa på det här med avel annars det kan nog bli att det kostar mer än det smakar genomgående om man har otur.

Men eftersom mycket är dyrt som jag nämnde inom hästvärlden så är det ju trots allt några som skor sig på att det finns ett gediget och sannt intresse för dessa djur. Ibland känns det som om pengarna skulle göra mer nytta om de hamnade i rätt börs, då kanske vi hade kunnat utvecklas mycket mer som hästnation? Ja, nu blev det lite filosofiska tankar så här på morgonen:)

Först vurpade hon i hagen och fick en blödning i ett knä som det blev inflammation i, med hög feber och svullnad som följd. Akut till djursjukhus och kvar i två veckor. Där betalade vi ca 15 000:- efter direktreglering när vi löste ut henne.

Därefter får samma fölunge ett litet hornhinnesår, normalt sett kan sådana småsår läka av sig självt och man har inte ens märkt att där varit ett sår, men detta går käpp rätt åt h*****e, vilket resulterar i att ögat börjar smälta. Akut till djursjukhus och intensivvård i 1 v. sen är försäkringspengarna slut.
Hon står nu på ett konvalecenthem och kollas dagligen av ögonexpert. Synen går ej att rädda, men ev kan ögat räddas.
Vet ej när hon kan komma hem.

En sak har jag lärt mig och det är att 60 000:- i vet vård räcker inte långt när det gäller intensivvård. Hädanefter kommer alla fölungar som föds på Viby att ha 120 000:- i vet vård., det första året i alla fall.

:eek: Usch vad hemskt! Jag lider med dig och hoppas allt blir till det bättre snart!

Ja, det är vid sådana här tillfällen man åtminstone vill slippa att fundera över om man har råd till bästa tänkbara vård för sitt djur. Men det är som du säger inte mycket det räcker till med den vanliga försäkringen om det vill sig illa. Jag har en kompis som blev 70 000 kronor fattigare efter att hennes nyförlösta sto fick upprepade kolikanfall och efter iltransport till Helsingborg (med fölis i famnen i bagageurymmet i bilen och stoet rullandes i släpet) opererats och var färdig att avlivas (vid minst två tillfällen). Otroligt nog piggnade stoet till varje gång de stod med sprutan i handen. veterinärvårdspengarna räckte emellertid inte långt! Det blev en hel massa strul med försäkringsbolaget och det verkade inte vara någonting som gällde när det väl fanns behov av att använda försäkringen. Hon skrev en lång artikel i Ridsport om detta (tror det var 2002).

Ägaren var helt slutkörd och sönderstressad efter pressen.
Så jag håller med hellre en ordentlig peng som täcker vet.vård (för min del).

Hur som helst klarade de stoet och fölungen fick så småningom dubbeldiplom och visades bland de bästa treåringarna på Flyinge av sin nya ägare. Men en sak är säker kostnaderna hade blivit högre än beräknat för uppfödaren.

Senast ändrad av en moderator:

Att räkna på detta är väldigt svårt. Vi köpte ett sto för ganska dyra pengar för att ha till tävling. Dessvärre skadades hon efter 6 månader och fick triangelmärkas och gå till avel. Redan här har vi alltså förlorat mycket pengar och hon måste få flera föl som säljs med god vinst för att täcka detta. Emellertid fick hon ett stoföl 2006 där allt gick som smort. Inga extra kostnader utöver betäckningsavg osv, vaccinationer, pass etc. Då landade vi på ca 20 000 kr utan kostnader för stoets uppehälle. Denna avkomma har vi behållt och tänkt visa på 3-års test. Året därpå (2007) skulle vi betäcka igen. Tyvärr blev det inget med det kostade ändå ca 10 000 kr i betäckningsavgift, uppstallning på station o s v. I år har vi betäckt igen och i år har det tagit och där är föl på snart 90 dygn. För att motverka absorbtion fick hon hormonbehandling á 1000 kr + alla avgifter för betäckning.
Detta betyder att vi ligger långt bak ekonomiskt och frågan är om vi någonsin kommer ifatt med det stoet om inte hon får en OS-avkomma:angel:

Grattis till att hon är dräktig igen!

Har ni tänkt att förbereda inför visningen och rida in ettåringen själva? Vi har tänkt göra det under förutsättning att min dotter finns i närheten då unghästen kommit i rätt ålder. Men studier och annat som tillstöter (killar osv):angel: kan ju påverka hur det blir med det och då kan det för oss bli aktuellt att lämna på inridning hos någon duktig ryttare.

Tack för det! Vi håller andan till 90-dagars kollen. Vår första avkomma är född 2006 så hon är 2 år nu och har börjat sin utbildning med träns och sadel. Vi har tänkt att försöka göra allt själv med hjälp av vår vanliga tränare som är jätteduktig. Min dotter har tänkt att söka till Flyinges unghästutbildning och ha med sig henne då. (nästa år när hon blir 3,5 år). Lite av tjusningen är att göra detta själv. Samtidigt tillåter inte ekonomin att skicka henne till inridning. Sägas bör kanske att vi ridit in en ponny och ett halvblod tidigare så vi är inte helt gröna på området men vi har inte matchat dem till 3-års test. Det ska bli spännande.

Det låter som en bra lösning med dottern och unghästen och då har stoet bidragit till utbildning/utveckling i allafall även om det inte blev via tävlandet.

Det är väldigt tråkigt att hamna i det här med att behöva triangelmärka sin häst men en av fördelarna med att ha ett sto är att de trots allt kan föras in i avel om de inte kan användas till det man först hade tänkt. Speciellt om triangeln beror på en olyckshändelse.

Ja, det kan ju fungera om man som vi har eget stall och foder så det kostar inte så mycket att ha henne. Men om man måste hyra in och vill ha en tävlingshäst så funkar det kanske inte. Och visst som du sa, indirekt kanske hon kommer att bidra till väldigt mycket i framtiden. Vår förhoppning är att fölen blir fina och därmed ökar stoets värde som avelssto. Men jag räknar inte med att gå med någon ekonomisk vinst på vår lilla uppfödning. Det är bra om det går jämt upp.

Jag ska hjälpa en ägare till att få fram ett föl..

Och jag undrar hur mkt jag borde lägga ut från det mamman & pappan gjort sitt tills fölet är fött?

Jag kommer att rida in hästen då den är har "vuxit" klart.

Vad borde man tänka på?

Hur mkt borde man spara?

Någon som kan ge några enkla råd?

Jag kan hantera unghästar men jag vet inter hur det går till från parningen tills det är fött..

Fölen försäkras alltid i 30´ A1 samt 20´ A2 om de är ston, då ingår sk dolda fel försäkring på de 30 tusen kr. .

Men jag har fattat det som att Agria Extra-delen gäller även för höjningen? Saxat ur artikel av Lars Deckerman:

"Exempel
En häst har sedan 30 dagar efter födelsen varit A1-försäkrad för beloppet 10.000 kr. Hästen säljs som 4-åring för 40.000 kr. Försäkringen överföres på den nye ägaren och försäkringsbeloppet höjs samtidigt till 40.000 kr. Vid försäljningen besiktigas hästen utan anmärkning av veterinär. Hästen blir sedan halt efter tre månader. Röntgen visar att hästen var behäftad med lösa benbitar (osteochondros). Osteochondros bildas i tillväxtzonerna i regel redan vid ett års ålder. Röntgenveterinären kan bekräfta att felet förelegat minst sex månader tidigare. I detta fall gäller då det högre försäkringsvärdet, - 40.000 kr - trots att det dolda felet fanns vid höjningen. "

I ditt exempel så verkar det inte som att någon röntgen gjordes vid besiktning för försäljningen. Om röntgen hade gjorts hade agria satt en reservation på överskridande försäkringsbelopp avseende höjningen av försäkringen under 1 år tills felet på röntgen visat sig inte ha någon betydelse, då hade reservationen tagits bort. Om det blivit något problem med hästen under detta första året hade bara den delen som hästen varit försäkrad i A1 från början trätt in, den sk "dolda fel försäkringen "på det A1 beloppet som fölungen blev införsäkrad i vid 2dagars ålder.

Nej, det måste vara svårt att få någon form av ekonomi i det hela och ändå verkar många betäcka flera ston om året! Vi har ju också eget ställe men jag tycker ändå kostnaderna springer iväg snabbt.:angel:

Nu verkar de flesta i denna tråden vara inne på att rida in och visa sina unghästar på egen hand. Men hur mycket extra kostar det för dem som tar hjälp till denna biten? Är det inte någon som har färska erfarenheter av detta? Någon skrev att inridningen kanske kostade ca 7000. Men hur mycket kostar det att lämna sina ungdjur till tex en duktig hoppryttare för att rida igång och visa hästen? Vore intressant att jämföra med.

Liknande trådar

Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 659
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka