Kostnad från betäckning och fram till treårstest?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
B

black pearl

Tänkte starta en tråd som tar upp det här med avel och ekonomi(utan att diskutera enskilda stationer och hingsthållare). Det vore intressant att se hur mycket stoägarna i runda svängar får betala för att avla på sina djur.

Frågor:

1.Hur mycket i rena pengar har ni lagt för att få ett föl? Höll budgeten eller blev det dyrare än vad ni trodde?

Rada gärna upp de olika posterna fram tills fölet står vid mammans sida.

2. Hur mycket lägger ni i pengar inför treårstestet?

3. Varför bedriver du/ni avel?

Det är inte en total kalkyl jag är ute efter utan snarare hur mycket man lägger i runda tal.

Sv: Kostnad från betäckning och fram till treårstest?

Jag får väl börja eftersom jag frågat. Jag har inte så stor erfarenhet men tycker det skulle vara kul att jämföra våra erfarenheter beträffande den ekonomiska biten i det här med avel.

Jag har själv just betäckt ett sto och räknar med stationsavgift 4-5ooo plus hingsten 10 000 efter 45 dagars dräktighet plus moms alltså ca 20 000 för betäckningskostnader. Under förutsättning att det inte tillstöter något annat. Om det är rimligt eller ej vet jag inte eftersom det är första gången vi betäcker ett eget sto.

Anledningen till det hela är att vi har ett sto som är likt en familjemedlem för oss och att det skulle vara roligt att få en avkomma efter henne att ha för eget bruk.

Vi räknar med att (om allt går vägen och det blir något) rida in avkomman själva och eventuellt visa den och då eventuellt ha lite hjälp med det. Kostnader för detta vet jag inte.

Det verkar vara mycket pengar och även eget arbete som investeras av alla som bedriver avel.

Mitt föl som är fött i maj kostade mig ca 23000kr med moms fram tills födseln, dock innefattar det seminavgifter och en språngavgift som inte tillhör hingsten som är pappa till fölet..
Sen tillkommer registrering 300kr + dna-typning och chippning, ca 1500kr gissningsvis.

Sen räknar jag med att fölet kommer kosta mig ungefär/år räknat från årsskiftet när hon blir ett, innan det ca 5000kr.

Försäkring 2000kr
Verkning 2400kr
Hösilage/kraftfoder 400kr/mån x 9mån = 3200kr
Bete 3 mån 1200kr
Avmaskningar 250kr
Vaccinering 500kr
Uppstallning/lösdrift 6000kr

Det blir ca 15550kr/år = 31100kr tills hon är 3år.

Vill man sen lämna på inridning så går det på drygt 5-7000kr.

Sen kan man ju räkna med att det går alltid åt lite mer än beräknat så de 36100kr jag räknar med att hon kostat kan man ju avrunda till 40000kr + inridningen då.

Fråga nr 1.
Budgeten höll på alla 3 stona, budgeten var satt till 25000kr/sto och de kostade 19-21 och då 23 som är exemplet ovan.

Fråga nr 2.
Antagligen inte mycket, möjligtvis inridning om hästen är redo för det annars lär jag väl löshoppa några ggr vilket kostar lite soppa till ridhuset och tid. Annars blir det inte så mycket.
Jag har inga planer på att visa egentligen utan det blir om mina andra planer går i stöpet typ :grin:

Fråga nr 3.
För att jag tycker det är kul, har lite skador som gör att jag inte vill/kan/vågar rida så mycket längre men jag vill inte lägga hästarna helt på hylla..

En fråga till Quick Star: Har du räknat med kostnaden för stoet fram tills fölet är fött? Detta tycker jag är en ganska relevant kostnad. Särskilt för mig som ofta lånar ston för att betäcka som jag sedan lämnar tillbaka. När jag säljer måste ju kostnaden för stoet räknas med för att kunna se om man gör någon vinst. Utan sto inget föl.

Nej jag har inte räknat med henne, hon går på mitt nöjes konto, för ska jag räkna in henne så blir jag bara deprimerad eftersom då går man fet-mycket minus.... ;)

//QuickStar som gillar sin lilla rosa drömvärld

Frågor:

1.Hur mycket i rena pengar har ni lagt för att få ett föl? Höll budgeten eller blev det dyrare än vad ni trodde?

Mitt föl kostade nästan 24 ooo kr
16 dygns avg 2500 kr
Levande föl 7000 kr
Fosterförsäkring 2300 kr
Resten är stationsavgifter. De blev så dyra pga krångel med 2 tvillingdräktigheter som inte gick att klämma.

Har då inte räknat med abortvirus vaccinationer och extrafoder.

2. Hur mycket lägger ni i pengar inför treårstestet?
Vet inte ännu om hon ska gå 3 års.

3. Varför bedriver du/ni avel?
Vi köpte stoet genom kontakter för att avla på henne och spara en avkomma till mig. Dock så verkar det som att de avkommor det blir kommer stanna hos mig :D Hon är inte ombetäckt iår.

Jag har inte riktigt samma trevliga kostnader som Quick Star eftersom jag har alla mina hästar inackorderade med en fast månadshyra med en viss mängd foder som ingår. det innebär att jag köper x-tra foder till dom dräktiga och digivande stona samt avvanda föl tills de går ut på lösdrift, utifrån den grovfoder analys som vi gör.
Mina 3-åringar har vid 3-års test kostat ca 122500 inkl moms.
Jag rider in/löshoppar och tränar dom själv hela vägen fram. Undantag om dom är dumma att rida in, då lämnar jag iväg dom en månad på inridning.
Kostnaderna inkluderar allt, försäkring, vet vård, verkning, vacc, avmaskning, träning 1 månad, etc, etc

Jag har inte riktigt samma trevliga kostnader som Quick Star eftersom jag har alla mina hästar inackorderade med en fast månadshyra med en viss mängd foder som ingår. det innebär att jag köper x-tra foder till dom dräktiga och digivande stona samt avvanda föl tills de går ut på lösdrift, utifrån den grovfoder analys som vi gör.
Mina 3-åringar har vid 3-års test kostat ca 122500 inkl moms.
Jag rider in/löshoppar och tränar dom själv hela vägen fram. Undantag om dom är dumma att rida in, då lämnar jag iväg dom en månad på inridning.
Kostnaderna inkluderar allt, försäkring, vet vård, verkning, vacc, avmaskning, träning 1 månad, etc, etc

Mina står också inackorderade...

Detta verkar som en ganska relevant kostnad när de är tre. Inte undra på att fölen är så billiga... Det är inte många som verkar räkna med kostnaden för stoet! Jag har också mina hästar inackorderade, om än billigt. Men inte kostar ett färdigt föl mig ca 20-25 tusen.. Återkommer med en noggrannare beräkning när jag fått fram miniräknaren...

Ja, då har du i alla fall en betydligt mindre månadskostnad än vad jag har...Nu räknar jag på kostnaden för stoet också under året som hon är dräktig, anser att det måste läggas på priset på fölungen när den säljs oavsett vid vilken ålder.

1. Det blir inte kul om man verkligen räknar efter, jag har räknat kostnader från första betäckning till avvänjning vid ca 7 månader på ett sto jag nu har dräktigt. Har inackorderade hästar. Detta stoet var svårt att få i brunst, men tog sig på första försöket, men det blev många körningar innan hon brunstade.
körningar till stationen 12 ggr a 3 x 2 mil = transport 1000:- + bensin ca 2000:-
17 dagars avg dr 3375 kr
Stationavg + vetavg mm 5525 kr
90 dagars avg 5985 kr
verkning första betäckning-avvänjning, sto + föl ca 2500:-
vaccinationer sto + föl betäckning-avvänjning ca 1500:-
avmaskning betäckning-avvänjning sto+ föl ca 1000:-
försäkringar, foster + föl till avvänjning 3800:- ( detta är ett lånat sto så jag betalar ej stoets egen försäkring)
bete + uppstallning inkl. allt betäckning-avvänjning sto + föl 23600:-
Pass + DNA 1888:- ( har en avritare som ej tar betalt för den tjänsten)

Ja, fick jag nu med allt och allt går väl så har just detta fölet kostat mig i runda slängar drygt 50000:- när det är 7 månader gammalt, blir det dyrare håller ej min budget för vad jag trodde att det skulle kosta.

2. Jag har visat andra hästar på 3-årstest, ridit och tränat det mesta själv innan, men låtit en visare visa hästen och tränat visning förhand och löshoppning för denne några gånger så runt 5000:- inkl visning och anmälningavgiften. Jag har utgifter på runt 30000:-/år per häst, så när hästen är 3 år i maj vid 3 årstest så har hästen kostat mig runt 125000:- om inget oförutsett hänt.

3. Ja, det kan man undra när man ser dessa siffror, men hästar har alltid varit mitt stora intresse och avel är så kul, förutom den ekonomiska biten då kanske... Har man riktig tur kan man få fram en fin häst och åtminstone få de pengar man satsat tillbaka. Jag ser det inte som arbete eftersom det är min hobby där jag hämtar krafter till annat. Det är också väldigt intressant att följa hästarna när de sålts.

Tillägger att allt är inkl. moms.

Ja, då har du i alla fall en betydligt mindre månadskostnad än vad jag har...Nu räknar jag på kostnaden för stoet också under året som hon är dräktig, anser att det måste läggas på priset på fölungen när den säljs oavsett vid vilken ålder.

Ska jag lägga på för stoet så tillkommer drygt 20000kr/år.
Har märkt att priserna på framförallt grov foder och stallplatser skiljer ganska mycket beroende på vart i landet man bor.

Sen beror det ju helt på vädret över vintern beroende på hur mycket grovfoder de äter, ju kallare det är dessto mer går det ju åt..

:angel:Hmm... tror jag gjort en glädjekalkyl! Får nog ta till lite räkor och vitt vin igen innan räkningarna kommer inramlandes.

Jag räknade inte med stoets kostnader i budgeten ovan. Visst det kan vara stora skillnader i hur mycket man måste punga ut med i uppstallning osv. Vi bor på egen gård och har där stall och hagar som täcker hela årets behov. Vi har ibland tagit eget hö men kom på att det nästan blev samma kostnad att köpa hösilage som att ha hjälp av en bonde med rätt sorts maskiner att slå våra fält. Om vi vill kan vi även få inkomster via att hyra ut boxplatser, sommarhagar och ridbana osv (tycker dock att det är rätt skönt att ha sitt för sig själv) det ramlar även in några kronor via EU-bidrag. Så läget blir lite annorlunda än om allt hade varit enbart utgifter. Däremot är det stora utgifter som kommer på en gång när man ska samla på sig alla lager inför vintern. Men lite billigare blir det ju för oss som har eget samtidigt som det finns möjligheter att få ner det ytterligare om man vill sälja tjänster till andra. Men det innebär ju inte att de faktiska kostnaderna för projektet att skaffa föl blir mindre.

Försäkringar,veterinär och hovslagare tillkommer ju liksom att det i förlängningen kommer att omfatta ytterligare en häst naturligtvis. Jag tror fosterförsäkringen ingår då man betalar hingsthållaren efter de 45 dagarna bekräftad dräktighet, men då fölet är fött måste man skriva om försäkringen och då tillkommer den utgiften (om jag fattat det hela rätt).

kl
Så kan man hitta 3-åringar från 50 000 :eek: och uppåt! Inte många in den prisklassen men det är flera som ligger under 100 000...

kl
Så kan man hitta 3-åringar från 50 000 :eek: och uppåt! Inte många in den prisklassen men det är flera som ligger under 100 000...

Ja, man får en annan syn på det här med hästpriser när man börjar titta på vad allt kostar.

Travsporten är väl ännu dyrare i betäckningsavgifter och träningskostnader. Håller de sedan inte måttet för tävlingskarriär så säljs de till ridhästar för bra mycket lägre priser än vad ridhästarna gör.

Men det är väl tur att det inom hästvärlden finns så många sanna idealister som verkligen brinner för det de håller på med utan så mycket guldglimmer i blicken.

Ibland får jag för mig att det är uppfödarna som tjänar minst men betalar mest och arbetar hårdast i den grå vardagen för att föra generna vidare. När det sedan blir något alldeles extra som föds kanske fölen säljs relativt billigt till duktiga unghästutbildare som snabbt tränar upp unghästar och säljer vidare för större summor.

Men det är väl tur att det inom hästvärlden finns så många sanna idealister som verkligen brinner för det de håller på med utan så mycket guldglimmer i blicken.

Ibland får jag för mig att det är uppfödarna som tjänar minst men betalar mest och arbetar hårdast i den grå vardagen för att föra generna vidare. När det sedan blir något alldeles extra som föds kanske fölen säljs relativt billigt till duktiga unghästutbildare som snabbt tränar upp unghästar och säljer vidare för större summor
.

Sant, Sant, Sant!
Man gör ju detta för att man brinner för sitt intresse inom avel/sporten.
Om man sen tjänar några X-tra pengar på att sälja ett föl eller en sporthäst som man tagit fram så investerar man ju bara i de andra hästarna ex kanske i en dyrare betäckning, bättre ryttare, nya grejor, ny transport, meeting utomlands etc etc listan kan göras oändlig...det finns alltid hål att stoppa i...:)

delvis kl

man önskar ju iallafall att uppfödare fick tillbaka investerade pengar. För det är ju inte många som i längden har råd att lägga in hur mycket pengar som helst oavsett hur stor eldsjäl man är.

Men ser man till priserna ute på annonsforumen så borde det mest ekonomiska vara att sälja som föl?

Karl XI sa att igen hast få komma till regementet föran den är frya år ock komma i det femta, för det är då man kan se godheten av hasten.
Du för alså räkna 6 års kostnad, från betekning till 5 års ålder.
50.000-60.000sk. + ?
En dyr fritids njöa! jag fätta inte hur folk har råd!?
Arizona

Det är absolut bästa ekonomin att sälja dom som föl. Om man inte har turen och skickligheten att matcha fram dom hela vägen upp i klasserna med mkt bra resultat, då kan man ju få riktigt stora pengar för dom. Men det kostar ju rätt mkt att tävla internationellt, ca 10-25000 kr/meeting med resa, start avg, hotell, mat etc. Man kan alltid få bra betalt för en talang sen sjunker priset mkt om dom inte motsvarar förväntningarna...

Det är absolut bästa ekonomin att sälja dom som föl. Om man inte har turen och skickligheten att matcha fram dom hela vägen upp i klasserna med mkt bra resultat, då kan man ju få riktigt stora pengar för dom. Men det kostar ju rätt mkt att tävla internationellt, ca 10-25000 kr/meeting med resa, start avg, hotell, mat etc. Man kan alltid få bra betalt för en talang sen sjunker priset mkt om dom inte motsvarar förväntningarna...

Ja, visst är det typiskt att allt ska vara så dyrt så snart det handlar om hästar?

Men på tal om det här om när det är läge att sälja kom jag att tänka på en gammal ridlärare och hästkompis som har hållit på med hästar i hela sitt liv (hon är väl i 60-årsåldern nu). Hon fick turligt nog fram en godkänd hingst på 70-80-talet. Det hela blev emellertid en dyr affär och då hästfolk oftast inte har så många slantar att bolla med så bestämde hon sig att sälja. Därmed fick hon följa sin pojke på avstånd. Hur som helst fortsatte hon att avla ytterligare ett föl efter några år och även denna avkomma blev något i hästväg. Men vis av tidaigare erfarenhet insåg hon att det skulle bli för dyrt för hennes börs att försöka få igenom honom som hingst här i Sverige, visserligen skulle hon få bra bud från utlandet trodde flera i hennes omgivning. Hon ville dock hellre försöka sälja inom landet till någon som hade resurser att låta honom gå hela vägen. Mycket riktigt svarade flera kända namn från hästsverige på hennes annons och en hon själv tyckte var duktig kom flera gånger och la bud på unghästen han nu hunnit bli. Hon gick ner lite i pris och sålde mer för att låta en som ville få igenom honom i Sverige ta över honom än att tjäna extra på affären. Hon såg verkligen fram emot att kunna fälja sin bebes fortsatta karriär.

Tyvärr, såldes han för bra mycket fetarer pengar till utlandet bara en kort tid efter affären:( Men vad kan man göra? Hon ringde den hon sålt till och gruffade att det där hade hon kunnat gjort själv om det inte varit för att hon ville hästen skulle få stanna i Sverige.

Liknande trådar

Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 659
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka