Kostnad för trästaket

Chili

Trådstartare
Behöver röja upp lite hemma och min personliga första punkt är nytt staket runt ridbanan. För några år sen rev några hästägare ner vårt trästaket :mad: för de ville ha en större bana och vi satte aldrig upp nåt nytt.

Så jag vill komma igång så fort som möjligt, så fort det går att slå ner stolp ordentligt i marken.
Frågan är då vad materialet kan tänkas kosta? Det ska vara klassiskt staket med rejäla stolp (impregnerade såklart) och två liggande brädor. Vitmålat ska det bli. Banan är ca 20x35 m.
Har jag en budget och är lite påläst (så berätta gärna lite vad som är bra och dåligt, så billigt som möjligt fast ändå kvalité sas) blir det enklare att pusha på pappa ;)
Har sagt att vi kan dela på kostnaden så blir det inte så jätte kännbart för nån av oss - allt för att få upp det så fort som möjligt!

Sv: Kostnad för trästaket

Tips är att kontakta lite större byggvarohus tex Byggm*x är jättebilliga! Köp lite grävre fyrkantiga stolpar och såga sen efter vilken höjd du tänkt. På deras hemsida står också priser!

Tillägg: har du tänkt slå ner som vanligt med slägga och spett? kanske blir problematiskt med min idé annars !

Tja, det är nog så vi får slå i dem. Har ingen sån där smidig supertraktor som fixar det, liiite avundsjuk på grannen :angel:

Pappa trodde iaf runt 3000, och han brukar ha bra koll. Är runda eller fyrkantiga stolp att föredra?

mitt gick på 6000 tror jag, men du har ju väldigt liten bana.. så 3-4000 kanske.

Ja, den är ju mer för longering och lite sånt, men fin ska den va ändå tkr jag :)

Tack för svaret, bra att ha lite kött på benen.

Jag köpte staket därifrån och är riktigt missnöjd. Superdålig kvalite!!!
Men man får ju vad man betalar för, lätt att vara efterklok.

Vi har kontakter på en närliggande såg/brädgård där vi nog får bra pris :) Sen har vi nog kvar våra gamla staketstolpar också i ek, de går i princip aldrig sönder ju. Nästan omöjliga att spika i också, hållbart trä!

Dock har vi inte hunnit få upp staketet än. Det var mer brådskande att måla om stallet :p

Tänk bara på att om du köper impregnerat virke så ska det stå minst 1 år (helst 2) innan du kan måla det.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5