Kostnad för sand/stenmjöl samt staket?

S

Spider84

Ni som själva anlagt paddock har ni koll på vad ni fått betala per kubikmeter för stenmjöl, samt den översta sanden ni valde?
Vad valde ni för "toppsand" och hur har underlaget blivit?

Vad har ni för staket runt paddocken och hur mycket kostade stolpar och plankorna (eller annat) emellan dom?

Försöker sitta och titta runt lite själv, men det är lättare att jämföra om man vet vad andra fått betalat.

Sv: Kostnad för sand/stenmjöl samt staket?

Ni som själva anlagt paddock har ni koll på vad ni fått betala per kubikmeter för stenmjöl, samt den översta sanden ni valde?
Vad valde ni för "toppsand" och hur har underlaget blivit?

Vad har ni för staket runt paddocken och hur mycket kostade stolpar och plankorna (eller annat) emellan dom?

Försöker sitta och titta runt lite själv, men det är lättare att jämföra om man vet vad andra fått betalat.

Paddock för hemma-bruk, 24 x 40 meter
Underst: grus 0-65mm, 10 lass
Överst: grus 0-8mm, 8 lass
Totalt gruspris: 16 740 kronor för tre år sen.

Staket:
Tryckimpregnerade stolpar med 8 mm i diamter: 560 kronor
Isolatorer och 40mm band: 1023 kr
Totalt staketpris: 1583 kronor

Utöver det dränering med dräneringsrör och dräneringsrörsgrus, telefonstolpar till belysningen, lampor och lamphållare och elledning kopplad till elnätet. Betalade kring 9,50kr/meter för elledningen.

Och innan allt så grävmaskin med förare som gjorde grundarbetet för den blivande paddocken samt dräneringen och elen som går under plan mellan belysningsstolparna.

Egen paddock är UUUNDERBART och värt att spara till!

Du vet inte hur mycket de beräknade ett lass att vara, eller hur tjockt lagret var ni la i? Så kanske man kan räkna ut kostnad per m3 på det.

Om det nu blir som tänkt till hösten ska jag ha paddock på 33*17m (egentligen 32*16m, men jag vill ha staketet "i" paddocken). Underlaget är redan dränerat och hårdpackat = vi behöver skrapa av kanske 15-20cm och lägga i stenmjöl i botten och sedan sand ovanpå det.
Staket får tillkomma under nästa år (tror jag).

Hur blev underlaget att rida på?

Du vet inte hur mycket de beräknade ett lass att vara, eller hur tjockt lagret var ni la i? Så kanske man kan räkna ut kostnad per m3 på det.

Om det nu blir som tänkt till hösten ska jag ha paddock på 33*17m (egentligen 32*16m, men jag vill ha staketet "i" paddocken). Underlaget är redan dränerat och hårdpackat = vi behöver skrapa av kanske 15-20cm och lägga i stenmjöl i botten och sedan sand ovanpå det.
Staket får tillkomma under nästa år (tror jag).

Hur blev underlaget att rida på?

Det var olika på lassen hur mycket det var så jag har ingen kubik siffra i huvudet längre. Däremot är utrymmet det lades på 24 x 40 = 960 kvadratmeter, så mycket vet jag :)

Jag hade prima lerjord underst, blöööött alltså.

Jag tycker du skall fara runt i grannskapet och titta på befintliga banor som DU tycker är som du skulle vilja ha din och som har haft samma förutsättningar som din vad det gäller markens beskaffenhet när den gjordes. Jag tror du får den bästa uppfattningen på så sätt.

Lycka till!! Det är värt allt besväret tycker jag!

Jag fick i alla fall pratat med Sydsten idag som ju håller ordning på både Flyinge, travbanorna och Falsterbo (om jag fattade det rätt).

Av vad jag kunde berätta för dom så tyckte de att vi inte ska gräva i marken utan lägga på 50mm markhippo ovanpå istället och rida på.
Kostnad för det skulle vara 280kr/m3 + moms inkl. utkörning.
Vilket då för en bana på 16*32m skulle vara ca 9000kr. Helt okej för min del. Det ska bara undersökas om marken är som vi tror att den är.
Givetvis får ram och sådant byggas samtidigt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sökfunktionen verkar inte fungera för mig just nu, så jag startar en ny tråd. Av ren nyfikenhet undrar jag vad det kan tänkas kosta...
Svar
9
· Visningar
2 054
Senast: Nomina
·
S
Ekonomi & Juridik Jag har en liten lösdrift där endast min häst och en annan häst går. Det funkar jättebra och de trivs tillsammans (de trivs med att inte...
Svar
9
· Visningar
2 206
Senast: bambi82
·
Avel Jag är helt novis på det här med betäckningar och skulle vilja få lite tips och råd från er med erfarenhet. Framförallt så undrar jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 925
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar