Kostnad för röntgen m.m?

Elma_vip

Trådstartare
Vill eventuellt röntga min häst och låta veterinärer gå igenom henne ordentligt. Har haft en vet. som vart ute & känt igenom hennes rygg men hittade inget konstigt. Det är så att hon stegrar sig ganska ofta, så fort jag kräver lite för mkt av henne. (alltså typ inget alls) Har hittills trott att det vart dumheter men känns som jag vill veta säkert så hon inte har ont.

Har funderat på att ta ut en ET eller kiropraktor till henne, tyker ni jag bör göra det först? Och vart kan man få tag på sånna?

Vad kan en helgenomgång inne på klinik gå på? Alltså typ som en vet. besiktning ?

Mvh Diana

Sv: Kostnad för röntgen m.m?

Vad tyckte den vet som tittade på din häst att du skulle göra? Gjorde ni böjprov?

Om du åker till klinik så kommer ju även de att kolla igenom hästen innan de beslutar om hästen behöver röntgas. Det kommer ju att kosta några tusenlappar, men försäkringen betalar ju om vet ex remitterar till röntgen.

En seriös ET/kiro går inte igenom en häst som visar sjukdomssymtom om inte en vet har gått igenom hästen.

Senast ändrad:

Hej, tycker absolut att du ska röntga din häst. Jag hade en häst som gjorde vilda protester vid ridning så det blev resa till djursjukhus med röntgen och det visade sig att hon hade ont av sina kissing spines i ryggen. Är din häst inte försäkrad? Om inte kan det gå på en del... ET kan vara jättebra men det bästa är att åka till ett djursjukhus som har sådana, i sådana fall bedömer veterinären att det är till ET du ska och sedan kollar vet. din häst igen efter ET- behandlingen. Har varit massa hos veterinärer och ET med mina hästar. I helsingborg får du inte komma till ET utan att träffa veterinären först.

Vad tyckte den vet som tittade på din häst att du skulle göra? Gjorde ni böjprov?

Om du åker till klinik så kommer ju även de att kolla igenom hästen innan de beslutar om hästen behöver röntgas. Det kommer ju att kosta några tusenlappar, men försäkringen betalar ju om vet ex remitterar till röntgen.

En seriös ET/kiro går inte igenom en häst som visar sjukdomssymtom om inte en vet har gått igenom hästen.

Alltså det var ju ett tag sen han var ute & kollade henne, han kände endast igenom ryggen och sa att jag inte skulle oroa mig. :/ (Kan tillägga så här efteråt att den vet. inte är så omtyckt häromkring)

Fast räknas stegringar/studsningar som sjukdomssymptom? Hon stegrar sig alltså inte högt utan hon står på stället och studsar.

ahaa: Jo hon är försäkrad, men om de inte hittar något fel på henne så betalar ju inte försäkringsbolaget ut något.

//Diana

Min häst höll på ungefär så som du beskriver fast värre.Kollade upp honom på klinik med böjprov,allmän genomgång,longeringsprov mm. Det visade inget,så de röntgade ryggen och efter det gjorde de ultraljud. Detta kostade mig 3600:- efter att de direktreglerat.

Min häst höll på ungefär så som du beskriver fast värre.Kollade upp honom på klinik med böjprov,allmän genomgång,longeringsprov mm. Det visade inget,så de röntgade ryggen och efter det gjorde de ultraljud. Detta kostade mig 3600:- efter att de direktreglerat.

Okej. Då vet jag på ett ungefär vad det går på. Får man fråga vart du gjorde undersökningen? Ser att du också bor i Lidköping.

//Diana

Fast räknas stegringar/studsningar som sjukdomssymptom? Hon stegrar sig alltså inte högt utan hon står på stället och studsar.

ahaa: Jo hon är försäkrad, men om de inte hittar något fel på henne så betalar ju inte försäkringsbolaget ut något.

//Diana

Mitt försäkringsbolag har aldrig krånglat, jag har fått ut för allt, utom tandundersökningen. Det är ju veterinären som avgör vad för undersökningar som bör göras. Jag har kanske bra försäkringsbolag, har två olika på två hästar..
Veterinären skriver ut en diagnos efter besöket, kanske den dom tittar på? Jag vet bara att jag alltid fått ut pengar, även ET ingår på min försäkring. på klinik alltså.

Mitt försäkringsbolag har aldrig krånglat, jag har fått ut för allt, utom tandundersökningen. Det är ju veterinären som avgör vad för undersökningar som bör göras. Jag har kanske bra försäkringsbolag, har två olika på två hästar..
Veterinären skriver ut en diagnos efter besöket, kanske den dom tittar på? Jag vet bara att jag alltid fått ut pengar, även ET ingår på min försäkring. på klinik alltså.

Jaha Okej. Kanske värt att kolla upp det först med andra ord. Får man fråga vart du har dina försäkrade? =)

//Diana

Jaha Okej. Kanske värt att kolla upp det först med andra ord. Får man fråga vart du har dina försäkrade? =)

//Diana

Den ena är i IF och den andra i agria. IF är absoluta favoriten. Jag betalar en självrisk på 2500 sedan står dom för allt utöver det, alltså 100%. Så man vet vad besöket max kostar. Och dom har aldrig krånglat med någonting. Agria är dock lite sämre, där har jag en självrisk på 2300 plus att jag får stå för 20% utöver det. Agria har heller aldrig krånglat och jag fick min häst fullförsäkrad trots att hon var pyttelite sabelbent, fick nobben av sveland för detta lilla fel. Hon har aldrig haft fel på sitt sabelbenta ben och jag har varit en trogen kund till agria i 8 år nu. Där fick sveland!

Den ena är i IF och den andra i agria. IF är absoluta favoriten. Jag betalar en självrisk på 2500 sedan står dom för allt utöver det, alltså 100%. Så man vet vad besöket max kostar. Och dom har aldrig krånglat med någonting. Agria är dock lite sämre, där har jag en självrisk på 2300 plus att jag får stå för 20% utöver det. Agria har heller aldrig krånglat och jag fick min häst fullförsäkrad trots att hon var pyttelite sabelbent, fick nobben av sveland för detta lilla fel. Hon har aldrig haft fel på sitt sabelbenta ben och jag har varit en trogen kund till agria i 8 år nu. Där fick sveland!

Okej, tack så mkt. =) Jag själv har Sveland, men tycker att de har vart bra hittills =) Har båda min hästar försäkrade där plus min hund :P

//Diana

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 497
Hästvård Varning för långt och rörigt inlägg... Jaha. Efter att ha haft massa problem med min pålle så beslutade jag mig för att skaffa ny häst...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 404
Senast: Coolfrees
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 242
Senast: LuckyMe
·
Hästvård Min gammelponny börjar tackla av. Redan förra vintern var det väldigt stelt och jobbigt under den kallaste perioden. Trots varmt täcke...
2
Svar
24
· Visningar
3 279
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka