Kostnad för mockning

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en boxplats till uthyrning i mitt stall och jag har allt som ingår i hyran förutom mockning.

I veckan ringde en person som är intresserad av att hyra platsen men skulle behöva ha mockning med i hyran,
men då är frågan hur mycket ska man lägga på stallhyran för att jag mockar till hästen alla dagar i veckan?
Vad tycker ni är rimligt?
Vad hade ni själva betalat extra?

:bump:

Sv: Kostnad för mockning

Hejsan!

Jag har en boxplats till uthyrning i mitt stall och jag har allt som ingår i hyran förutom mockning.

I veckan ringde en person som är intresserad av att hyra platsen men skulle behöva ha mockning med i hyran,
men då är frågan hur mycket ska man lägga på stallhyran för att jag mockar till hästen alla dagar i veckan?
Vad tycker ni är rimligt?
Vad hade ni själva betalat extra?

vad tar du i vanliga fall?
vad ingår??
ska tjejen endast rida och borsta då eller??
då är ju faktiskt en helinakordering på sin plats tycker jag

Är det varje dag detta skulle gälla? I "mina kretsar" är helackorderingar sällsynta så jag talar bara utifrån eget tycke: hade jag varit du så hade jag tagit minst 500 extra/månad för mockningen.

Enda stallet jag känner till där det är möjligt att köpa till mockning tar 25 kr/gång vid enstaka tillfällen eller 500 kr/månad för mockning varje dag hela månaden.

Hejsan!

Det skulle gälla 7 dagar i veckan.

500 kr verkar ju rätt okej, bara så man vet på ett ungf vad det ligger på.

750kr i månaden då mockas det 7 dagar i veckan och 2gr per dag

500 kr i månaden låter bra tycker jag, men jag hade funderat lite extra ändå på personen och kanske främst vad jag själv vill ha ut av att ha en inackordering.

Om du "bara" vill ha fyllt stall, hagsällskap till din/a häst/ar och kanske några extra slantar hade en helinackordering funkat, men är du ute efter att få ridsällskap och kanske lite avlastning ibland genom byte av tjänster så kanske en person med så lite tid inte är "rätt". Om du förstår vad jag menar? Svårt att förklara.

Oj varför har man ens häst om man inte kan mocka åt den?Låter lite märkvärdigt.
Ja 500 kronor tycker jag med låter bra.

*kl*

500 kr blir en väldigt kass timlön! Men tyvärr så är det ju så inom hästnäringen, lite betalt för mycket arbete. Man kan nog inte ta mycket mer än 7-800 kr /mån. Beror ju iofs också mycket på vart man bor.

om man jobbar heltid och det i jobbet ingår att man är i beredskap och kan bli inringd till jobb när som helst dygnet runt veckan runt med 30 min inställningstid, kan det vara bra att ha hästen på helinackordering och slippa mocka.

Eller om man helt enkelt prioriterar att lägga tiden på att rida och borsta hästen istället för att mocka. När det nu finns fantastiska människor som säljer tjänsten ifråga.

Kalla mig gärna lat men jag tycker att helinackordering alla dagar per vecka är jättebekvämt.

I förra stallet där jag hade min häst uppstallad tog de 50 kr/gång för mockning,
i ordningsställande av hö/hösilage samt kraftfoder och för rengöring av samt att fylla på vatten
inne i boxen till hästen. Man kunde annars betala 300 kr/vecka för denna tjänst. Jag tror inte att
någon var jätte intresserad utav att ha tillgång till denna tjänst jämt utan det förekom bara då och då. Jag kan tycka att det blir lite väl dyrt att betala 1200 kr/mån för mockning, men om det är vid mer enstaka tillfällen så tycker jag att det är okej.

Per månad så tycker jag att kanske 600-700 kr är mer okej med tanke på vad det tar i tid att i ordningsställa box, foder och att fylla på vattenhinken.

Det jag har hört har gällt mockning vardagar mot tillägga av 500 kr per månad, tillkommer helger så har det handlar om 700 kr eller något mer per månad.
Det handlar om 23-24 kr per dag, alltså ingen hög ersättning.

Jag har sett allting från 500kr till 1500kr per mån för mockning varje dag i veckan inkl att de gör iordning fodret.

Vanligast är nog 800kr till 1000kr vad jag sett.

Jag är en sån där hemsk människa som inte borde få ha häst längre ;-) eftersom jag väljer att även ha tid med jobb och barn.

Det innebär att jag tar hjälp med mockningen under vardagarna ett par gånger i veckan och då betalar jag 50 kr/gång för att det är vad jag anser skäligt för att någon ska kunna göra ett bra jobb när de mockar min box. Vid vilodagar låter jag även samma tjej titta till, dvs byta täcke, kratsa hovar, kolla så att inga skador uppstått och göra iordning maten och då betalar jag totalt 70 kr/gång.

Det brukar sluta på att det här kostar mig någon tusenlapp i månaden och det är klart att det svider men alternativt skulle jag vara tvungen att jobba mindre eller inte träffa mitt barn eller som sagt inte ha häst under de närmsta 10-15 åren.

Hejsan!

Tusen tack för era svar:bow:

Varför personen VILL ha mockning, behöver vi ej gå in på men personen har enligt mig ett giltigt skäl till att vilja ha det.

Jag har fått många bra svar och jag tror faktiskt att jag tänker ta 500 kr då det känns rätt okej (visst inga stora slantar man får i fickan) men så är boxen uthyrd sen och man slipper alla som ringer och ska komma och titta.

Fler får gärna svara ändån jag kan ju ändra mig;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 816
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar