Kostnad för hyra av stall/stallplats

Happimess

Trådstartare
Är nyfiken vad ni betalar för att få era hästar uppstallade. Vad ingår? Hur många fodringar? Täckesbytningar? Utsläpp/insläpp? Tillgång till paddock/manege, med hindermaterial? Gräshagar? Bra ridvägar? Långt bort från storstad/på landet? Vad skulle ni max betala för en stallplats med full service? Vad tycker ni är rimligt?

tacksam för svar!
:bow: :)

Sv: Kostnad för hyra av stall/stallplats

Nicky_tjejen skrev:
Är nyfiken vad ni betalar för att få era hästar uppstallade. Vad ingår? Hur många fodringar? Täckesbytningar? Utsläpp/insläpp? Tillgång till paddock/manege, med hindermaterial? Gräshagar? Bra ridvägar? Långt bort från storstad/på landet? Vad skulle ni max betala för en stallplats med full service? Vad tycker ni är rimligt?

För det första finns det hur mycket trådar om det här ämnet. Sök bland gamla trådar så hittar du många svar.

Men du kan ju få mitt svar medans jag ändå skriver ;)

För [/B] 1600:-/mån ingår detta:

* In- och utsläpp varje dag
* 4 fodringar per dag
* Täckesbytning
* Fri tillgång till paddock och ridhust med hindermaterial
* Dom går i lerhagar nu, men på sommaren i gräshagar
* Miltals ridvägar, mjuka skogar, mjuka grusvägar, hoppstigar mm
* Stallet ligger 1 mil från stan

Kram Favina :bump:

måste bara säga att det är SÅÅ faschinerande hur olika priser det kan vara på stall och stall ( Jag fattar att det har att gör med vart det ligger, men i alla fall )

Min kompis hade sin häst i ett stall där det fanns 2 ridhus och stor ridbana, treängbana och massa bra ridvägar. och all service.

Allt ingick, men man fich ha stalltjänst en gåg i månaden ( typ en helgdag eller ngt ) och hon betalade 2000kr. ( då ingick även avmaskning tror jag ) såå billigt. medans det kan kosta MINST 3500 i ett likvärdigt stall. ( absoluut inte ovanligt ) ca 10 mils radie från sthlm..

jag har mina hemma så då kostar bara maten.. allt får jag ju göra själv.

4300 kr i måndaden... typ 4 mil från storstaden...

Det enda vi gör är att mocka själva för att dra ner på stallhyran lite... på helgena gör vi höpåsar.

In-¨utsläpp
4 fodringar/dag
Täckesbyte
hästar är ute från 8-15 typ...
Alltid tillgång till ridhus 60x30, ridbana me pullarmangrav, bank, 30x80 typ, skritt, gräsbana, mkt hinder matrial, osv
Hagar, inte de bästa men de duger och man kan ha sin häst ensam om man vill...
Det är alltid människor där och det är kunniga och trevliga människor! Trivs så j*vla bra.. hehe

Vad jag (lr mamma) skulle betala är nog 5000

1600 kr/månad ca 1 mil från större stad i nordvästra skåne :D

Då ingår;
* Foder och saltsten
* Strö (spån)
* Täckesbytning
* Fodringar 3 ggr/dag
* In- och utsläpp i gräshagar som är stora jämnfört med stall i närheten (kl.7-21)
* Mockning
* Stor paddock finns på gården
* Skogen med rid- och klättervägar ligger ca 20 m från hagen
* Massor med söta hundar & katter att kela med :D
* Hästarna går ute dygnet runt från april-oktober (lite beroende på vädret) och då betala jag bara 800 kr.

Jag flyttade dit pållen för en månad sedan och måste säga att jag är helnöjd! :bump:

Stod tidigare i stall med kollektiv skötsel, små leriga hagar, hästarna fick vara ute 10-18 sommartid och 11-15 vintertid mm
För detta betalade jag en kallhyra på 850 kr..

Haha, näädå...
;)

Stallet ligger ca 1,5 mil utanför Uppsala, hyran är 1625 :-/mån
ingår:
- utsläpp vardagar (ca 7-20 är dom ute)
- 2 fodringar/dag vardagar (3 på vintern när hästarna går in tidigare)
- hösilage
- 1 kg havre/korn per dag

finns en ridbana med hindermaterial.
underbara ridvägar, många skogsstigar, fält, ängar och långa grusvägar.
jag skulle inte betala mer än 2500.

Där jag stått innan vi nu i somras flyttade till egen gård kostade det 1800:- för ponny och 2000:- för stor häst.
Och då ingick
*6-8 kg foder/dag
*3 balar spån/mån
*Morgon + middagsfodring ut och insläpp,vardagar
*Ridhustält 17 x 37 m (?) (m. hinderpark)
*Paddock 20x40 m
*Paddock 35 x 65 m
*Belyst skrittslinga med mkt bra klätterbacke
*Vinterhagar med möjlighet för mindre grupper om 2&2 eller fler,och med helt ok storlek på hagarna
*Sommarbete för 500:-/mån med daglig tillsyn

Jag betalar 540:-/månad och då ingår
en box m strö (torv, i princip fri tillgång)
el, vatten mm.
stora hagar, dom kan gå själva om man vill...

På gården finns också 3 ridbanor, ridhus, terrängbana och bra skog att rida ut i..(1000:-/ÅR)

Ca 1mil utanför storstad
man hjälps åt m in/ut alla fordingar osv. kollektivstall...

Förut stod jag i ett annat stall ca 8km från stan där kostade det 2300:-/mån
och då ingick
box
4 spånbalar
obegränsad mängd hösilage
obegränsad mängd krafft
1 ridhus som sladdas i princip varje dag (4 olika tränare kommer dit varje vecka..)
1 paddock
1 skrittmaskin
bra skog o så att rida ut i.

dom fodrade in/ut hjälptes man åt med..inte så jobbigt ca 7 pass/månad

För full skötsel skulle jag kunna betala 2500:- om där fanns ridhus m tränare.

kan ju ge svaret för ridskolans uppstallning! Foderhästen står på privatägt litet stall... men ridskolan:

700 för spilta
800 för liten box
850 för stor box
Då ingår:
- Fodring Tre ggr/dag, lördag och söndagskvällsfodringar turas man om om. Blir kanske två gånger per termin...
- Utsläpp och (till viss del insläpp, på vardagar i alla fall)
- Rasthagar året runt
- En paddock 25x50 meter och en paddock 30x60 meter
- Terrängbana i skogen

Genom stallet köper man sedan:
- Saltsten 25 kr
- Fodermörötter ??
- Manegehyra per månad kanske 100 kr?
- Hösilage (kr?)
- Enkla hippo-pellets eller havre (kr?)
- Stoora sommarhagar, billiga
- STOOOOR Spånbal, 100 kr
Måste bara tillägga att stallet ligger otroligt vackert!!

jag betalar 1580:- och har box

sköter hästen själv på helgen och har stalljour var 12:e vecka tror jag det blir nu och kvällsfodringar då och då.

detta ingår:

* 4 fodringar
* små hagar
* mockning
* utetäcke på och av
* ut och in släpp
* uteridbana
* ridhus
* dåliga ridvägar (tycker jag)
* torv
* hö
* havre
* hindermaterial

stallet ligger inte så långt ifrån samhället (jag går till stallet varje dag)

Vi betalar 1000 :- i månaden.
Då ingår
Halm
Man får ta hur mycket hö man vill :)
Kornkross
Stor box
2 kraftfodringar å för tillfället så har dom fri tillgång till hö men annars 3-4 fodringar med hö.
Utsläpp
Insläppet delar alla på.
Belyst Gräspaddock med hemmagjort hindermaterial :p
Stora gräs och vinterhagar
Fina ridvägar med olika underlag och mycket bra klättervägar
Stallägarna kan även fixa tex om hästen ska böjas i bena 3 gånger om dagen så hjälper dom till :D

jag vet inte hur mycket jag skulle kunna betala de ä iaf mamma som betalar så hon bestämmer :crazy:

1400/månad
Ingår:
Stora hagar, både sommar och vinter
Ridbana typ 15*30 meter kanske
Daglig tillsyn
Ev. utsläpp om dom står inne (inte ofta, det är lösdrift...)
Box/spilta om hästen står inne
Fri tillgång på hö/silage
Mycket ridvägar men lite dåliga på sina håll, i princip varje ridväg har minst en dålig egenskap

Lite för dyrt tycker jag...

Har mina hästar uppstallade på två platser nu.
Stall 1: 100:-/mån per häst. Inget ingår. Ingen paddock och inget ridhus, dåligt med ridvägar.

Stall 2: 450:-/mån där ingår utsläpp,spån, fodring 4 ggr/dag samt täckes byten. Varken paddock eller ridhus.

Vid ridskolan kostar det 850:- i månaden inkl. torv. På vardagarna ingår morgonfodring, utsläpp, lunchfodring samt eftermiddagsfodring
vid 16-tiden (ev. insläpp redan då om man vill, de flesta har det Vintertid).

Sedan så är det ett schema i stallet där alla delar på kvällarna (insläppen) och helgerna. Har man lunchfodring lördag eller söndag ska man även mocka shettisstallet (6 små shettisboxar) den dagen.

Även material till hagarna m.m. ingår då. Och det finns klubbrum, uppvärmt utedass, men en handikapp toalett ska byggas. Man får även utnyttja ridhusen och ridbanorna. Det finns ett ridhus, ett ridtält och två belysta utebanor, en mindre och en rätt så stor. Hindermaterial m.m. Det pågår dock en verksamhet med ridskola och ridlekis mån-tor samt lördagar. Men man hinner rida innan eller efter
lektionerna och är lektionerna inne, kan man ju rida utomhus och vice värsa. Finns även bra skogsvägar man kan rida på.

Hålls regelbunda träningar i hoppning, dressyr, western, nh, barockridning etc. Lite efter folks intresse.

I det andra stallet där jag ska ha min häst jag ska köpa, kostar det 525:- i månaden inkl. torv. Det finns även vattenkoppar i boxarna.
För 100:- extra per månad, får man utnyttja de två ridbanorna och ridhuset fritt. Finnes även en mängd olika hindermaterial. Man kan även betala ytterliggare 100:- i månaden för Fri tillgång på hösilage.
Och för 1025:- i månaden inkluderas stallplatsen, fri tillgång till ridhus och ridbanor, hösilage och kraftfoder (havre, betfor, mineraler). Det finns även spolspilta i stora stallet. Dock är det fullt med hästar där nu, skulle eg. själv inte fått plats med min blivande,
men idag när jag pratade med stallägaren "men det är lugnt, det ordnar vi, vill ju gärna ha dig här!" fick man liksom kommentar... :)
Bussigt!! Och ligger rätt över vägen här med, så det är nära dit. Hihi. :p

I förra stallet gav jag 3000 kr/mån. 4,5 mil från Sthlm city.

Då ingick; Intag, utsläpp, strö, grovfoder, mockning samt havre.

Bra hage, ingen ridbana el. ridhus.

Just nu ska jag snart starta förhandlingar i det nya stallet, misstänker att jag kostnadsmässigt kommer hamna kring 2000kr/månad, då ingår det som ingick i förra stallet + en bra ridbana (tyvärr längre bort från stan).

För 0 kr i månaden ingår:
morgonfodring
utsläpp
halm
Gräshage

Ridvägarna har jag inte testat än, men har massor med
kohagar att rida runt i vad jag vet. :D
Stallet ligger ca. ½ mil från en ministad, och 3 km från mig.

Mamma skulle väl betala max 2500 skulle jag tro.

Senast ändrad:

1600 kr/mån då ingår:

Större hagar än vad jag är van vid. (2,5 hk till 10 hästar)
5 fodringar/dag alla dagar i veckan + in och ut. Men självklart hjälper man till när man är där.
Täcken av och på samt lindor av och viss medisinering.
Avmaskning
Fri tillgång till hösilage, halm och havre. Betfor, viss del mineraler, tokosel och kalk.

Det finns spolbox, sadel och selkammare, fikarum och torkrum. UNderbara ridvägar, rakbana och slingor.
Ridbana ca 20-30 min skritt dock använder jag hagen som går lika bra.

Men framförallt får man mycket hjälp! :love:

För tillfället bet jag 500. Får då täckesservice, in-utsläpp (men det hjälps vi åt med som det passar) strö, bra ridvägar. Ingen ridbana men gärden fritt att använda som det. OK boxar o hagar.
Tar hand om hela stallet med allt vad det innebär 1 helg/månad.

Ska flytta pållen nu och får bet 1000 för strö, hö, bra nya boxar stora bra hagar, lunchservering. Ingen ridbana men gärden som det andra stället. men så delar vi två stycken på morron/kvällsfodring.

Det blir billigt för mej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 810
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 903
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 021
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama